Bakalářská práce je zaměřena na přístup seniorů k životu a jejich motivaci pro aktivní
prožití života ve stáří. Zjišťuji, zda to, že byli nebo nebyli členy Sokola, ovlivňuje jejich přístup k životu a kvalitu jejich života v seniorském věku. Soustředím se na bývalé členy Sokola, kteří jsou starší sedmdesáti let.
V teoretické části představuji hnutí Sokol, jeho nosné myšlenky a jeho zakladatele
Miroslava Tyrše. Zabývám se pohledem na stáří, jeho definicí a specifiky. Také
současným stavem hnutí Sokol a možnostmi pro seniory.
V praktické části představuji kvalitativní výzkum. Ten provádím metodou
polostrukturovaných rozhovorů. Srovnávám členy a nečleny Sokola. Zjišťuji jejich
koníčky, vliv rodiny a prožitky ze Sokola a sportu v době jejich mládí. A následně je
srovnávám se současným stavem u obou skupin.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the approach of seniors to life and their motivation for active living in old age. I find If their Sokol movement membership or non-membership influences their approach to life and their quality of life in old age. I focus on the former members of the Sokol movement who are older than seventy years.
In the theoretical part I introduce the Sokol movement, its supporting ideas and its founder Miroslav Tyrš. I deal with the view of the old age, its definition and specifics. I also deal with the current state of the Sokol movement and its options for seniors.
In the practical part I present qualitative research. I do the research using semi-structured interviews. I compare members and non-members of the Sokol movement. I find their hobbies, the influence of the family and the experiences of the Sokol movement and
the sport activities at the time of their youth. And then I compare it with the current situation in both groups.
Klíčová slova
hnutí Sokol, stáří, zdravotní stav, pohybové aktivity, kvalita života, rodina
Klíčová slova v angličtině
movement Sokol, age, health, physical activity, quality of life, family
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na přístup seniorů k životu a jejich motivaci pro aktivní
prožití života ve stáří. Zjišťuji, zda to, že byli nebo nebyli členy Sokola, ovlivňuje jejich přístup k životu a kvalitu jejich života v seniorském věku. Soustředím se na bývalé členy Sokola, kteří jsou starší sedmdesáti let.
V teoretické části představuji hnutí Sokol, jeho nosné myšlenky a jeho zakladatele
Miroslava Tyrše. Zabývám se pohledem na stáří, jeho definicí a specifiky. Také
současným stavem hnutí Sokol a možnostmi pro seniory.
V praktické části představuji kvalitativní výzkum. Ten provádím metodou
polostrukturovaných rozhovorů. Srovnávám členy a nečleny Sokola. Zjišťuji jejich
koníčky, vliv rodiny a prožitky ze Sokola a sportu v době jejich mládí. A následně je
srovnávám se současným stavem u obou skupin.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the approach of seniors to life and their motivation for active living in old age. I find If their Sokol movement membership or non-membership influences their approach to life and their quality of life in old age. I focus on the former members of the Sokol movement who are older than seventy years.
In the theoretical part I introduce the Sokol movement, its supporting ideas and its founder Miroslav Tyrš. I deal with the view of the old age, its definition and specifics. I also deal with the current state of the Sokol movement and its options for seniors.
In the practical part I present qualitative research. I do the research using semi-structured interviews. I compare members and non-members of the Sokol movement. I find their hobbies, the influence of the family and the experiences of the Sokol movement and
the sport activities at the time of their youth. And then I compare it with the current situation in both groups.
Klíčová slova
hnutí Sokol, stáří, zdravotní stav, pohybové aktivity, kvalita života, rodina
Klíčová slova v angličtině
movement Sokol, age, health, physical activity, quality of life, family
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č.7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude práce zaměřena:
- na základní ideu a informace o hnutí Sokol;
- na komparaci s ideou sociální pedagogiky;
- na složky hnutí Sokol a význam pro členy;
- na aktivizační možnosti Sokol pro seniory.
Součástí práce bude kvalitativní šetření zaměřené na zjištění vnímání vlivu sokolského hnutí na životní aktivitu jedinců v seniorském věku a kvalitu jejich života.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č.7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude práce zaměřena:
- na základní ideu a informace o hnutí Sokol;
- na komparaci s ideou sociální pedagogiky;
- na složky hnutí Sokol a význam pro členy;
- na aktivizační možnosti Sokol pro seniory.
Součástí práce bude kvalitativní šetření zaměřené na zjištění vnímání vlivu sokolského hnutí na životní aktivitu jedinců v seniorském věku a kvalitu jejich života.
Seznam doporučené literatury
JANDÁSEK, M. Čtení o Sokole. Brno: Jiří Brauner, 2010, 86 s. ISBN 978-80-86953-71-7.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 80-7367-040-2.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ,V. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
KŘIVOHLAVÝ, J. Mít pro co žít. 1. vyd. Brno: Návrat domů, 1994, 94 s. ISBN 80-85495-33-3.
KALMAN, M., HAMŘÍK, Z., PAVELKA, J. Podpora pohybové aktivity: pro odbornou veřejnost. Olomouc: ORE-institut, 2009, 172 s. ISBN 978-80-254-5965-2.
MEŠKO, D., KATUŠČÁK, D., FINDRA, J. Akademická příručka. České, upr. vyd. Martin: Osveta, 2006, 481 s. ISBN 80-8063-219-7.
MINIBERGEROVÁ, L., DUŠEK, J. Vybrané kapitoly z psychologie a medicíny pro zdravotníky pracující se seniory. Vyd. 1. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2006, 67 s. ISBN 80-7013-436-4.
MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 203 s. ISBN 978-80-210-5029-7.
WALDAUF, J. Sokol: malé dějiny velké myšlenky. 1. vyd. Luhačovice: Atelier IM, 2007-2010, 3 sv. ISBN 978-80-85948-67-71.
Seznam doporučené literatury
JANDÁSEK, M. Čtení o Sokole. Brno: Jiří Brauner, 2010, 86 s. ISBN 978-80-86953-71-7.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 80-7367-040-2.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ,V. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
KŘIVOHLAVÝ, J. Mít pro co žít. 1. vyd. Brno: Návrat domů, 1994, 94 s. ISBN 80-85495-33-3.
KALMAN, M., HAMŘÍK, Z., PAVELKA, J. Podpora pohybové aktivity: pro odbornou veřejnost. Olomouc: ORE-institut, 2009, 172 s. ISBN 978-80-254-5965-2.
MEŠKO, D., KATUŠČÁK, D., FINDRA, J. Akademická příručka. České, upr. vyd. Martin: Osveta, 2006, 481 s. ISBN 80-8063-219-7.
MINIBERGEROVÁ, L., DUŠEK, J. Vybrané kapitoly z psychologie a medicíny pro zdravotníky pracující se seniory. Vyd. 1. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2006, 67 s. ISBN 80-7013-436-4.
MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 203 s. ISBN 978-80-210-5029-7.
WALDAUF, J. Sokol: malé dějiny velké myšlenky. 1. vyd. Luhačovice: Atelier IM, 2007-2010, 3 sv. ISBN 978-80-85948-67-71.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. prof. Jílek Jak se s přihlédnutím na formaci společenská organizace Sokol díváte na využití současných organizací podobného typu seniory?