Bakalářská práce se zabývá tématem sociálního vyloučení v rezidenčních zařízeních. Hlavním cílem této práce je zjistit, jak k problematice přistupuje vybrané zařízení rezi-denční péče a zda uplatňuje takové metody práce, které minimalizují riziko sociálního vyloučení.
Teoretická část se zabývá fenoménem stáří problematikou seniorského věku, potřebami seniorů a jejich uspokojování v rezidenčních zařízeních. Zaměřuje se také na jejich po-stavení ve společnosti a jejich vylučování. Uvádí typy rezidenční péče, možná rizika so-ciální exkluze seniorů a metody, jak je minimalizovat. Praktická část se věnuje metodo-logii výzkumu, jeho realizaci a vyhodnocení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of social exclusion in residential facilities. The main aim of the thesis is to determine how a selected residential treatment centre ap-proaches the issue in question and whether it utilizes such methods of work that mini-mize the risk of social exclusion. The theoretical part outlines the phenomenon of senes-cence the issues of old age, needs of the elderly people and their fulfilment in residen-tial facilities. It also focuses on their position within the society and their exclusion. It lists the types of residential care, potential risks of social exclusion of the elderly people and methods for its minimization. The practical part deals with the research methodolo-gy, its implementation and evaluation.
Klíčová slova
fenomén stáří, senioři, potřeby, stárnutí populace, sociální exkluze, rezidenční zařízení, rizika rezidenční péče, metody práce.
Klíčová slova v angličtině
the phenomenon of senescence, elderly people, needs, population ageing, social exclu-sion, residential facilities, risks of residential care, methods of work.
Rozsah průvodní práce
66
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem sociálního vyloučení v rezidenčních zařízeních. Hlavním cílem této práce je zjistit, jak k problematice přistupuje vybrané zařízení rezi-denční péče a zda uplatňuje takové metody práce, které minimalizují riziko sociálního vyloučení.
Teoretická část se zabývá fenoménem stáří problematikou seniorského věku, potřebami seniorů a jejich uspokojování v rezidenčních zařízeních. Zaměřuje se také na jejich po-stavení ve společnosti a jejich vylučování. Uvádí typy rezidenční péče, možná rizika so-ciální exkluze seniorů a metody, jak je minimalizovat. Praktická část se věnuje metodo-logii výzkumu, jeho realizaci a vyhodnocení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of social exclusion in residential facilities. The main aim of the thesis is to determine how a selected residential treatment centre ap-proaches the issue in question and whether it utilizes such methods of work that mini-mize the risk of social exclusion. The theoretical part outlines the phenomenon of senes-cence the issues of old age, needs of the elderly people and their fulfilment in residen-tial facilities. It also focuses on their position within the society and their exclusion. It lists the types of residential care, potential risks of social exclusion of the elderly people and methods for its minimization. The practical part deals with the research methodolo-gy, its implementation and evaluation.
Klíčová slova
fenomén stáří, senioři, potřeby, stárnutí populace, sociální exkluze, rezidenční zařízení, rizika rezidenční péče, metody práce.
Klíčová slova v angličtině
the phenomenon of senescence, elderly people, needs, population ageing, social exclu-sion, residential facilities, risks of residential care, methods of work.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 20/2016, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku seniorského věku;
- na koncept sociální exkluze a její vztah k potřebám seniorů, riziko sociální exkluze v sociálních službách;
- na metody práce s klientem, které mohou riziko sociální exkluze minimalizovat.
Cílem bude zjistit, jak k problematice sociálního vyloučení přistupuje vybrané zařízení rezidenční péče, tj. zda je riziko sociální exkluze seniorů spojováno s působením rezidenční péče a zda uplatňované metody práce s klientem a poskytované služby mají tendenci k minimalizaci tohoto rizika. K dosažení cílů této práce bude proveden kvalitativní výzkum. Bude uplatněna metoda zúčastněného pozorování při zapojování se do aktivit v domově pro seniory i mimo zařízení. Za účelem zjištění subjektivního hodnocení sociální exkluze a pro dokreslení budou uskutečněny polostrukturované rozhovory se 4 pracovníky přímé péče, s 1 sociálním pracovníkem a s 1 vedoucím pracovníkem.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 20/2016, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku seniorského věku;
- na koncept sociální exkluze a její vztah k potřebám seniorů, riziko sociální exkluze v sociálních službách;
- na metody práce s klientem, které mohou riziko sociální exkluze minimalizovat.
Cílem bude zjistit, jak k problematice sociálního vyloučení přistupuje vybrané zařízení rezidenční péče, tj. zda je riziko sociální exkluze seniorů spojováno s působením rezidenční péče a zda uplatňované metody práce s klientem a poskytované služby mají tendenci k minimalizaci tohoto rizika. K dosažení cílů této práce bude proveden kvalitativní výzkum. Bude uplatněna metoda zúčastněného pozorování při zapojování se do aktivit v domově pro seniory i mimo zařízení. Za účelem zjištění subjektivního hodnocení sociální exkluze a pro dokreslení budou uskutečněny polostrukturované rozhovory se 4 pracovníky přímé péče, s 1 sociálním pracovníkem a s 1 vedoucím pracovníkem.
Seznam doporučené literatury
BALOGOVÁ, B. Senioři. 3. vyd. Prešov: Akcent, 2009. ISBN 978-80-89295-18-0.
DVOŘÁČKOVÁ, D. Sociální vyloučení seniorů. [online]. 2011. [cit.2011-03-07].
Dostupný z: .
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996, ISBN 80-85931-15-X.
KOHOUTEK, R. Pedagogická psychologie. Brno: Institut meziooborových studií Brno, 2006.
HENDL,J., Kvalitativní výzkum základní teorie, metody a aplikace, 2., aktualiz. vyd., Portál, 2008, ISBN: 978-80-262-0219-6.
KOHOUTEK, R. Pedagogická psychologie. Brno: Institut meziooborových studií Brno, 2006.
KRAUS, B., Základy sociální pedagogiky, Vyd. 1., Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-383-3.
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky.Brno: Paido,2006. ISBN 80-7315-120-0.
PRŮCHA, J; WALTEROVÁ, E. MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. vyd.,aktualiz. Praha: Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8.
REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů, Vyd.1., Grada, 2009. ISBN: 978-80-247-3006-6.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80 -7178 - 308 -0.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
BALOGOVÁ, B. Senioři. 3. vyd. Prešov: Akcent, 2009. ISBN 978-80-89295-18-0.
DVOŘÁČKOVÁ, D. Sociální vyloučení seniorů. [online]. 2011. [cit.2011-03-07].
Dostupný z: .
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996, ISBN 80-85931-15-X.
KOHOUTEK, R. Pedagogická psychologie. Brno: Institut meziooborových studií Brno, 2006.
HENDL,J., Kvalitativní výzkum základní teorie, metody a aplikace, 2., aktualiz. vyd., Portál, 2008, ISBN: 978-80-262-0219-6.
KOHOUTEK, R. Pedagogická psychologie. Brno: Institut meziooborových studií Brno, 2006.
KRAUS, B., Základy sociální pedagogiky, Vyd. 1., Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-383-3.
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky.Brno: Paido,2006. ISBN 80-7315-120-0.
PRŮCHA, J; WALTEROVÁ, E. MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. vyd.,aktualiz. Praha: Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8.
REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů, Vyd.1., Grada, 2009. ISBN: 978-80-247-3006-6.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80 -7178 - 308 -0.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Vaňková: Narazila jste na dobrovolníky ve svém výzkumném vzorku?