Bakalářská práce "Metody hodnocení žáků ve Waldorfské základní škole" popisuje východiska pro hodnocení žáků z pohledu waldorfské pedagogiky. V teoretické části se zabývám vymezením pojmů kvalitativní a kvantitativní hodnocení, sebehodnocení, a uvádím je do kontextu waldorfské pedagogiky. Praktická část vychází z dotazníkového šetření, provedeného v 8. a 9. třídě waldorfské školy, a z dotazníku pro rodiče. Cílem práce bylo zkoumat postoje žáků a jejich rodičů vůči známkování a písemnému hodnocení.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis "Pupil Assessment Methods at Waldorf Elementary School" describes the approach of Waldorf pedagogy towards pupil evaluation. In the theoretical part I focus on definition of terms such as qualitative and quantitative evaluation, self-assessment, and set them in the context of Waldorf pedagogy. The practical part is based on two surveys conducted among pupils of the 8th and 9th Grade at Waldorf Elementary School, and among their parents. This thesis aimed to survey pupils' and their parents' attitudes towards marking and written evaluation.
Bakalářská práce "Metody hodnocení žáků ve Waldorfské základní škole" popisuje východiska pro hodnocení žáků z pohledu waldorfské pedagogiky. V teoretické části se zabývám vymezením pojmů kvalitativní a kvantitativní hodnocení, sebehodnocení, a uvádím je do kontextu waldorfské pedagogiky. Praktická část vychází z dotazníkového šetření, provedeného v 8. a 9. třídě waldorfské školy, a z dotazníku pro rodiče. Cílem práce bylo zkoumat postoje žáků a jejich rodičů vůči známkování a písemnému hodnocení.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis "Pupil Assessment Methods at Waldorf Elementary School" describes the approach of Waldorf pedagogy towards pupil evaluation. In the theoretical part I focus on definition of terms such as qualitative and quantitative evaluation, self-assessment, and set them in the context of Waldorf pedagogy. The practical part is based on two surveys conducted among pupils of the 8th and 9th Grade at Waldorf Elementary School, and among their parents. This thesis aimed to survey pupils' and their parents' attitudes towards marking and written evaluation.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- rozbor klasických a moderních metod hodnocení tak, jak jsou uplatněny na Waldorfské základní škole (na II.stupni);
- vliv hodnocení na sebevědomí a sebepojetí žáka (stresující, motivující složky);
- vliv hodnocení na vztahy žáků ve třídě (např. labeling spojený se známkami);
- změna způsobu hodnocení žáka na konci II.stupně Waldorfské školy, jak tuto změnu vnímají žáci a rodiče.
Součástí práce bude sociologický (kvantitativní) výzkum formou dotazníku, zkoumajícího postoje rodičů a dětí s ohledem na jednotlivé způsoby hodnocení.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- rozbor klasických a moderních metod hodnocení tak, jak jsou uplatněny na Waldorfské základní škole (na II.stupni);
- vliv hodnocení na sebevědomí a sebepojetí žáka (stresující, motivující složky);
- vliv hodnocení na vztahy žáků ve třídě (např. labeling spojený se známkami);
- změna způsobu hodnocení žáka na konci II.stupně Waldorfské školy, jak tuto změnu vnímají žáci a rodiče.
Součástí práce bude sociologický (kvantitativní) výzkum formou dotazníku, zkoumajícího postoje rodičů a dětí s ohledem na jednotlivé způsoby hodnocení.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996, ISBN 80-85931-15-X.
Kolář, Z., Šikulová R. Hodnocení žáků. Havlíčkův Brod: Grada, 2007, ISBN 978-80-247-2834-6.
Košťálová H., Miková Š., Stang. J. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-262-0220-2.
Kret, E. Učíme se jinak. Praha: Portál, 1995, ISBN 80-7178-030-8.
Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996, ISBN 978-80-262-0367-4.
Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999, ISBN 80-7178-262-9.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996, ISBN 80-85931-15-X.
Kolář, Z., Šikulová R. Hodnocení žáků. Havlíčkův Brod: Grada, 2007, ISBN 978-80-247-2834-6.
Košťálová H., Miková Š., Stang. J. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-262-0220-2.
Kret, E. Učíme se jinak. Praha: Portál, 1995, ISBN 80-7178-030-8.
Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996, ISBN 978-80-262-0367-4.
Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999, ISBN 80-7178-262-9.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. Jaký je Váš názor na metody výuky Feursteina?