Předkládaná diplomová práce se věnuje romské hudbě, jedinečnému pokladu romské kultury. Hudbu, která leží v centru průniku hned několika vědních disciplín, jež úzce souvisí se sociální pedagogikou, vidí jako jediný pozitivní kulturní stereotyp a možné pojítko mezi romskou menšinou a majoritní společností. Práce se zabývá hudbou jako tradičním romským způsobem obživy i jejími proměnami v čase. Rozebírá možnosti jejího využití v multikulturní výchově i pedagogice kultury. Shrnuje význam romské hudby pro celé romské etnikum, pro majoritní společnost i její význam v celosvětovém kontextu. Finálně se práce koncentruje na romské písňové texty jako na zrcadlo aktuálních problémů sociální pedagogiky a jednotlivé písně jsou podrobeny hloubkové obsahové analýze.
Anotace v angličtině
Presented diploma thesis deals with Roma music, a unique treasure of Roma culture. The music, which lies in the center ofseveral disciplines closely related to social pedagogy, is the only positive cultural stereotype and possible connecting link between the Roma minority and the majority society. Thesis focuses on music as traditional Roma means of livelihood and its changes over time. Discusses the possibility of its use in multicultural education and cultural pedagogy. Summarizes the significance of gypsy music both for the entire Roma minority and for the majority society and its importance in the global context. Finally, thesis is concentrated on Roma song lyrics as a mirror to the current problems of social pedagogy, therefore, these songs are subject to in depth content analysis.
Roma, the Roma minority, gypsy music, gypsy songs, multicultural society, multicultural education
Rozsah průvodní práce
104 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se věnuje romské hudbě, jedinečnému pokladu romské kultury. Hudbu, která leží v centru průniku hned několika vědních disciplín, jež úzce souvisí se sociální pedagogikou, vidí jako jediný pozitivní kulturní stereotyp a možné pojítko mezi romskou menšinou a majoritní společností. Práce se zabývá hudbou jako tradičním romským způsobem obživy i jejími proměnami v čase. Rozebírá možnosti jejího využití v multikulturní výchově i pedagogice kultury. Shrnuje význam romské hudby pro celé romské etnikum, pro majoritní společnost i její význam v celosvětovém kontextu. Finálně se práce koncentruje na romské písňové texty jako na zrcadlo aktuálních problémů sociální pedagogiky a jednotlivé písně jsou podrobeny hloubkové obsahové analýze.
Anotace v angličtině
Presented diploma thesis deals with Roma music, a unique treasure of Roma culture. The music, which lies in the center ofseveral disciplines closely related to social pedagogy, is the only positive cultural stereotype and possible connecting link between the Roma minority and the majority society. Thesis focuses on music as traditional Roma means of livelihood and its changes over time. Discusses the possibility of its use in multicultural education and cultural pedagogy. Summarizes the significance of gypsy music both for the entire Roma minority and for the majority society and its importance in the global context. Finally, thesis is concentrated on Roma song lyrics as a mirror to the current problems of social pedagogy, therefore, these songs are subject to in depth content analysis.
Roma, the Roma minority, gypsy music, gypsy songs, multicultural society, multicultural education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti romského etnika a hudby.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace výzkumu formou obsahové analýzy dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti romského etnika a hudby.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace výzkumu formou obsahové analýzy dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DAVIDOVÁ, Eva. Čhajori romaňi. Romská dívenko: Výbor z romské písňové poezie. Praha: Ars Bohemica, 1999. ISBN 80-902381-3-0.
FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2007. ISBN 978-80-246-0965-2.
GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4368-4.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie praxe výzkum. Praha: ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
ŠEVČÍKOVÁ, Veronika. Sociokulturní a hudebně výchovná specifika romské minority v kontextu doby. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-282-3.
Seznam doporučené literatury
DAVIDOVÁ, Eva. Čhajori romaňi. Romská dívenko: Výbor z romské písňové poezie. Praha: Ars Bohemica, 1999. ISBN 80-902381-3-0.
FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2007. ISBN 978-80-246-0965-2.
GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4368-4.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie praxe výzkum. Praha: ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
ŠEVČÍKOVÁ, Veronika. Sociokulturní a hudebně výchovná specifika romské minority v kontextu doby. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-282-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila komisi se zpracovaným tématem diplomové práce. Krátce představila teoretickou část a přešla k cílům práce, zvolené metodě výzkumu a získaným poznatkům. Výsledky náležitě okomentovala. Byly přečteny posudky a studentka zodpověděla dotazy.
Diskuze: Doc. Vávrová: Současné romské písně jsou o lásce? O vztazích. Do jakého období spadají Vámi zmíněné moderní písně? Vznikly po roce 1989.