Předložená diplomová práce se zabývá výskytem kyberšikany u žáků 9. tříd druhého stupně vybraných základních škol v okrese Nový Jičín. Cílem diplomové práce je zjistit současný stav a četnost výskytu tohoto v dnešní době aktuálního sociálně patologického jevu. Diplomová práce se skládá ze dvou částí, a to části teoretické a části praktické. V teoretické části diplomové práce se zabýváme uceleným popisem problematiky kyberšikany, projevy, příznaky a příčinami tohoto chování, kterými se vyznačuje jak u obětí, tak u agresorů. Rovněž neopomíjíme zmínit možnosti prevence a způsoby obrany proti útočníkům. V neposlední řadě se zabýváme a zdůrazňujeme problematiku agrese a propojení tradiční šikany s kyberšikanou, přičemž se opíráme o názory odborníků, kteří se oblasti šikanování dlouhodobě věnují. V praktické části diplomové práce je popsán výzkum kyberšikany u žáků. Výzkum je kvantitativní a je realizován pomocí dotazníkového šetření, kdy získaná data by mohla sloužit ke zlepšení prevence v této oblasti.
Anotace v angličtině
The focus of submitted final thesis is presence of cyberbullying at student of 9th class in chosen primary school in the district of the city Nový Jičín. The aim of the final thesis is determined actual situation and frequency of this socially pathological phenomenon nowadays. The thesis is divided into two parts: theoretical and practical. In the theoretical part we deal with description issue of cyberbullying, expression, symptom and causes of this behaviour which is characterized by victims and also by aggressors. We also mentioned the opportunities to prevention and methods of defence against aggressor. Finally, we deal with aggression issues and linking traditional bullying with cyberbullying, relying on the opinions of experts who are interested in bullying field for a long time. In the practical part is described research of cyberbullying of pupils. The research is quantitative and is realized through questionnaire whose information should be used in a case of improvement of prevention.
Předložená diplomová práce se zabývá výskytem kyberšikany u žáků 9. tříd druhého stupně vybraných základních škol v okrese Nový Jičín. Cílem diplomové práce je zjistit současný stav a četnost výskytu tohoto v dnešní době aktuálního sociálně patologického jevu. Diplomová práce se skládá ze dvou částí, a to části teoretické a části praktické. V teoretické části diplomové práce se zabýváme uceleným popisem problematiky kyberšikany, projevy, příznaky a příčinami tohoto chování, kterými se vyznačuje jak u obětí, tak u agresorů. Rovněž neopomíjíme zmínit možnosti prevence a způsoby obrany proti útočníkům. V neposlední řadě se zabýváme a zdůrazňujeme problematiku agrese a propojení tradiční šikany s kyberšikanou, přičemž se opíráme o názory odborníků, kteří se oblasti šikanování dlouhodobě věnují. V praktické části diplomové práce je popsán výzkum kyberšikany u žáků. Výzkum je kvantitativní a je realizován pomocí dotazníkového šetření, kdy získaná data by mohla sloužit ke zlepšení prevence v této oblasti.
Anotace v angličtině
The focus of submitted final thesis is presence of cyberbullying at student of 9th class in chosen primary school in the district of the city Nový Jičín. The aim of the final thesis is determined actual situation and frequency of this socially pathological phenomenon nowadays. The thesis is divided into two parts: theoretical and practical. In the theoretical part we deal with description issue of cyberbullying, expression, symptom and causes of this behaviour which is characterized by victims and also by aggressors. We also mentioned the opportunities to prevention and methods of defence against aggressor. Finally, we deal with aggression issues and linking traditional bullying with cyberbullying, relying on the opinions of experts who are interested in bullying field for a long time. In the practical part is described research of cyberbullying of pupils. The research is quantitative and is realized through questionnaire whose information should be used in a case of improvement of prevention.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti šikany a kyberšikany a její prevence u dětí na druhém stupni základních škol.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, včetně jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti šikany a kyberšikany a její prevence u dětí na druhém stupni základních škol.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, včetně jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-736-7014-3.
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-866-4208-9.
VAŠUTOVÁ, Maria. Proměny šikany ve světě nových médií. Ostrava: Universitas Ostraviensis, Facultas Philosophica, 2010. ISBN 978-807-3688-585.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-717-8049-9.
ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Překlad Ondřej Vágner. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-807-3679-842.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-736-7014-3.
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-866-4208-9.
VAŠUTOVÁ, Maria. Proměny šikany ve světě nových médií. Ostrava: Universitas Ostraviensis, Facultas Philosophica, 2010. ISBN 978-807-3688-585.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-717-8049-9.
ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Překlad Ondřej Vágner. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-807-3679-842.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s výběrem tématu. Uvedl základní pojmy z teoretické části. Dále hovořil o cílech práce, výzkumných otázkách a zvolené výzkumné metodě. Uvedl zjištěné skutečnosti a okomentoval je. Byly přečteny posudky a student zodpověděl všechny otázky.
Diskuze: Komise upozorňuje na špatně uvedenou hlavní výzkumnou otázkuv diplomové práci. Doc. Knotová požaduje vyargumentovat výběr hypotéz. Student po navedení odpověděl. Doc. Vávrová: Použil jste k vyhodnocení nějaký program? Student: Počítal jsem ručně.