Cílem mé bakalářské práce bude objasnit fenomén stáří a popsat změny, které s sebou tento fenomén přináší. Ve své práci se zaměřím především na změny v kvalitě života seniorů a na faktory, které tyto změny podněcují. V praktické části se pokusím objasnit důvody, které přivádí seniory ke studiu, a jak může kvalitu života seniorů ovlivnit účast na vzdělávání na Univerzitě třetího věku. Dále se pokusím zjistit, jak senioři mohou nabyté informace zhodnotit v dalším životě. Výzkum bude realizován mezi seniory na Mendelově univerzitě v Brně. V závěru práce bude věnován prostor k posouzení případného vlivu sociální pedagogiky na postavení seniorů ve společnosti.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of the phenomenon of old age and it describes its evident change. The topic of my thesis is mostly focused on the quality life changes of seniors and also on the main factors that stimulate those changes. In the practical part of my thesis there will be clarified some reasons which bring the seniors to the studies and how the participation of seniors at the University of the Third Age may influence their life quality. Furthermore, I will try to find out how the seniors may make good use of gained information in their following life. The survey will be performed among seniors at the Mendel University in Brno. The final part of my thesis deals with the potential influence of social pedagogy on senior's social status in the society.
Klíčová slova
senior, kvalita života, edukace, univerzita třetího věku
Klíčová slova v angličtině
senior, life quality, education, University of the Third Age
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem mé bakalářské práce bude objasnit fenomén stáří a popsat změny, které s sebou tento fenomén přináší. Ve své práci se zaměřím především na změny v kvalitě života seniorů a na faktory, které tyto změny podněcují. V praktické části se pokusím objasnit důvody, které přivádí seniory ke studiu, a jak může kvalitu života seniorů ovlivnit účast na vzdělávání na Univerzitě třetího věku. Dále se pokusím zjistit, jak senioři mohou nabyté informace zhodnotit v dalším životě. Výzkum bude realizován mezi seniory na Mendelově univerzitě v Brně. V závěru práce bude věnován prostor k posouzení případného vlivu sociální pedagogiky na postavení seniorů ve společnosti.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of the phenomenon of old age and it describes its evident change. The topic of my thesis is mostly focused on the quality life changes of seniors and also on the main factors that stimulate those changes. In the practical part of my thesis there will be clarified some reasons which bring the seniors to the studies and how the participation of seniors at the University of the Third Age may influence their life quality. Furthermore, I will try to find out how the seniors may make good use of gained information in their following life. The survey will be performed among seniors at the Mendel University in Brno. The final part of my thesis deals with the potential influence of social pedagogy on senior's social status in the society.
Klíčová slova
senior, kvalita života, edukace, univerzita třetího věku
Klíčová slova v angličtině
senior, life quality, education, University of the Third Age
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- pojem stáří a jeho kategorizace, kvalita života seniorů, celoživotní vzdělávání;
- Univerzita třetího věku na Mendelově univerzitě v Brně, historie, současnost, mezinárodní spolupráce, metody a formy výuky;
- možný vliv sociální pedagogiky na postavení seniorů ve společnosti.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum zaměřený na zjišťování důvodů studia seniorské populace a celkový přínos z hlediska jejich dalšího společenského uplatnění.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- pojem stáří a jeho kategorizace, kvalita života seniorů, celoživotní vzdělávání;
- Univerzita třetího věku na Mendelově univerzitě v Brně, historie, současnost, mezinárodní spolupráce, metody a formy výuky;
- možný vliv sociální pedagogiky na postavení seniorů ve společnosti.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum zaměřený na zjišťování důvodů studia seniorské populace a celkový přínos z hlediska jejich dalšího společenského uplatnění.
Seznam doporučené literatury
ADAMEC, Petr a David KRYŠTOF. Univerzity třetího věku na vysokých školách. 1. vyd. Brno: Asociace univerzit třetího věku České republiky, 2011, 135 s. ISBN 978-80-210-5640-4.
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, Filozofická fakulta. ISBN 978-809-6994-403.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Praha: Havlíček Brain Team, 2010, 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 203 s. ISBN 978-80-210-5029-7.
PŘÍHODA, Václav. Ontogeneze lidské psychiky: Vysokošk. příručka. Vyd. 1. Praha: SPN, 1974, 49 s.
STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-274-2.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
ADAMEC, Petr a David KRYŠTOF. Univerzity třetího věku na vysokých školách. 1. vyd. Brno: Asociace univerzit třetího věku České republiky, 2011, 135 s. ISBN 978-80-210-5640-4.
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, Filozofická fakulta. ISBN 978-809-6994-403.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Praha: Havlíček Brain Team, 2010, 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 203 s. ISBN 978-80-210-5029-7.
PŘÍHODA, Václav. Ontogeneze lidské psychiky: Vysokošk. příručka. Vyd. 1. Praha: SPN, 1974, 49 s.
STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-274-2.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Otázky komise: X