V teoretické části mé bakalářské práce jsem osvětlila komplexní problematiku předčasně narozených dětí. Popsala jsem jednotlivé fáze vývojového období dítěte, který porod je považován za předčasný, jaká jsou rizika a příčiny předčasného porodu, jaká je kategorizace předčasně narozených dětí. Dále jsem se snažila popsat lékařkou péči o předčasně narozené děti, jaké metody je možné využít jako součást léčby, a jak novorozenci vnímají bolest. V další kapitole jsem uvedla postižení předčasně narozených dětí. V závěru teoretické části jsem popsala následnou péči, jež je v současné době nedonošeným dětem v průběhu jejich vývoje poskytována a jakou úlohu by v rámci této péče měl představovat sociální pedagog.
Výzkumná část je zaměřena na předčasně narozené děti a jejich rodiče. Prostřednictvím kvalitativního výzkumu zjišťuje rizika výskytu odchylek ve vývoji těchto dětí, pocity rodičů, jejich zkušenosti a těžkosti, se kterými se v průběhu vývoje dítěte setkaly. Dále zkoumá následnou péči o děti s perinatální zátěží, informovanost rodičů o vývojových rizicích a názor rodičů na současný systém a podporu rodinám předčasně narozených dětí.
Anotace v angličtině
In the theoretical part of my thesis, I explained the complexity of problems of premature babies. I described the various phases of the developmental stages of the child, which baby is considered to be premature, what are the risks and causes of premature birth, what is the categorization of preterm infants. Furthermore, I tried to describe the physician´s care for premature babies, methods that can be used as part of treatment, and how babies feel pain. In the next chapter I described disability of preterm infants. To conclude theoretical part of my work I described follow-up and long-term care, which is currently available and is provided for premature infants during their development and I also defined the role that social educator should represent in this type of care. The research part is focused on premature babies and their parents. Through qualitative research it identifies risks of deviations in the development of these children, the feelings of the parents, their experiences and the difficulties that parents were exposed to in the course of development of the child. It also explores the follow-up care for children with perinatal stress, awareness of parents about developmental risks, and parents' opinion on the current system and support the families of premature babies.
Klíčová slova
předčasně narozené děti, neonatologie, nedonošenost, vývoj dítěte,
morbidita, postižení, perinatální zátěž, rizika, poruchy učení, psychologická podpora, péče o děti, následná péče, poradny, sociální pedagog.
Klíčová slova v angličtině
premature infants, neonatology, prematurity, child development, morbidity, disability, perinatal stress, risk, learning disorders, psychological support, child care, follow-up care, counseling, social educator.
Rozsah průvodní práce
88
Jazyk
CZ
Anotace
V teoretické části mé bakalářské práce jsem osvětlila komplexní problematiku předčasně narozených dětí. Popsala jsem jednotlivé fáze vývojového období dítěte, který porod je považován za předčasný, jaká jsou rizika a příčiny předčasného porodu, jaká je kategorizace předčasně narozených dětí. Dále jsem se snažila popsat lékařkou péči o předčasně narozené děti, jaké metody je možné využít jako součást léčby, a jak novorozenci vnímají bolest. V další kapitole jsem uvedla postižení předčasně narozených dětí. V závěru teoretické části jsem popsala následnou péči, jež je v současné době nedonošeným dětem v průběhu jejich vývoje poskytována a jakou úlohu by v rámci této péče měl představovat sociální pedagog.
Výzkumná část je zaměřena na předčasně narozené děti a jejich rodiče. Prostřednictvím kvalitativního výzkumu zjišťuje rizika výskytu odchylek ve vývoji těchto dětí, pocity rodičů, jejich zkušenosti a těžkosti, se kterými se v průběhu vývoje dítěte setkaly. Dále zkoumá následnou péči o děti s perinatální zátěží, informovanost rodičů o vývojových rizicích a názor rodičů na současný systém a podporu rodinám předčasně narozených dětí.
Anotace v angličtině
In the theoretical part of my thesis, I explained the complexity of problems of premature babies. I described the various phases of the developmental stages of the child, which baby is considered to be premature, what are the risks and causes of premature birth, what is the categorization of preterm infants. Furthermore, I tried to describe the physician´s care for premature babies, methods that can be used as part of treatment, and how babies feel pain. In the next chapter I described disability of preterm infants. To conclude theoretical part of my work I described follow-up and long-term care, which is currently available and is provided for premature infants during their development and I also defined the role that social educator should represent in this type of care. The research part is focused on premature babies and their parents. Through qualitative research it identifies risks of deviations in the development of these children, the feelings of the parents, their experiences and the difficulties that parents were exposed to in the course of development of the child. It also explores the follow-up care for children with perinatal stress, awareness of parents about developmental risks, and parents' opinion on the current system and support the families of premature babies.
Klíčová slova
předčasně narozené děti, neonatologie, nedonošenost, vývoj dítěte,
morbidita, postižení, perinatální zátěž, rizika, poruchy učení, psychologická podpora, péče o děti, následná péče, poradny, sociální pedagog.
Klíčová slova v angličtině
premature infants, neonatology, prematurity, child development, morbidity, disability, perinatal stress, risk, learning disorders, psychological support, child care, follow-up care, counseling, social educator.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku předčasně narozených dětí, zda se dá u nich předpokládat zvýšené riziko výskytu odchylek ve vývoji a s jakými těžkostmi se musejí děti i jejich rodiče vypořádat;
- zda jsou děti s perinatální zátěží dlouhodobě sledovány ve specializovaných poradnách;
- jakou měrou se může v dané problematice podílet sociální pedagogika.
Součástí práce bude realizovaný kvalitativní výzkum (polostandardizovaný rozhovor s rodiči předčasně narozených dětí spolu s kazuistikou jednoho dítěte) zaměřený na dané téma.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku předčasně narozených dětí, zda se dá u nich předpokládat zvýšené riziko výskytu odchylek ve vývoji a s jakými těžkostmi se musejí děti i jejich rodiče vypořádat;
- zda jsou děti s perinatální zátěží dlouhodobě sledovány ve specializovaných poradnách;
- jakou měrou se může v dané problematice podílet sociální pedagogika.
Součástí práce bude realizovaný kvalitativní výzkum (polostandardizovaný rozhovor s rodiči předčasně narozených dětí spolu s kazuistikou jednoho dítěte) zaměřený na dané téma.
Seznam doporučené literatury
DOKOUPILOVÁ, Marie. Narodilo se předčasně: průvodce péčí o nedonošené děti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 315 s. ISBN 978-807-3675-523.
FISHER, Gary L a Rhoda Woods CUMMINGS. Jak přežít s poruchami učení: rádce pro děti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 95 s. ISBN 978-802-6201-564.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 203 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4734-705.
SOBOTKOVÁ, Daniela a Jaroslava DITTRICHOVÁ. Narodilo se s problémy, a co bude dál?. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-807-3871-413.
ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Vyd. 1. Praha, 2012, 248 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4743-691.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4609-560.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 978-807-3675-141.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
DOKOUPILOVÁ, Marie. Narodilo se předčasně: průvodce péčí o nedonošené děti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 315 s. ISBN 978-807-3675-523.
FISHER, Gary L a Rhoda Woods CUMMINGS. Jak přežít s poruchami učení: rádce pro děti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 95 s. ISBN 978-802-6201-564.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 203 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4734-705.
SOBOTKOVÁ, Daniela a Jaroslava DITTRICHOVÁ. Narodilo se s problémy, a co bude dál?. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-807-3871-413.
ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Vyd. 1. Praha, 2012, 248 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4743-691.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4609-560.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 978-807-3675-141.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Bere základní škola v potaz posudky speciálních pedagogů na děti, které prošli složitým vývoj, který začal již velmi předčasným porodem?