Základním tématem této bakalářské práce je poznatek, jak sami rodiče vnímají rodičovství v dnešní době, jak ho chápou a čemu dávají největší důraz při výchově svých dětí.
V teoretická části je obsažen pohled na rodinu a její funkce. Jsou zde přiblíženy pojmy rodičovství, typy a funkce rodiny. Důraz je kladen i na vztahy mezi rodiči a dětmi, vztahy mezi prarodiči a dětmi, i vztahy sourozenecké. Dále je brán zřetel na vliv orientační rodiny na dítě, na funkce a proměny dnešní rodiny.
Praktická část je tvořena rozborem odpovědí informantů na stanovené otázky v rámci strukturovaných rozhovorů s otevřenými otázkami. Hlavním úkolem tohoto empirického šetření jsou postoje současných rodičů o jejich rodičovské roli.
Anotace v angličtině
The fundamental topic of this bachelor thesis is the finding how parents perceive parenthood today, how they understand it and what they place the greatest emphasis on concerning the upbringing of their children.
The theoretical part includes the view on the family and its functions. There are described the terms as parenthood, family types and its functions. The emphasis is also placed on the relationships between parents and children, the relationships between grandparents and children and sibling relationships. The effect of the orientation family on the child, the functions and transformations of today's family are also taken into account.
The practical part consists of an analysis of informants´ answers on the set of questions of structured interviews with open questions. The main task of this empirical research are the attitudes of contemporary parents and their parental role.
Klíčová slova
rodina, funkce rodiny, domov, rodičovství, výchova v rodině, mezigenerační výchova, současná rodina a společnost
Klíčová slova v angličtině
family, family functions, home, parenting, upbringing in the family, intergenerational education, the contemporary family and society
Rozsah průvodní práce
48, 21
Jazyk
CZ
Anotace
Základním tématem této bakalářské práce je poznatek, jak sami rodiče vnímají rodičovství v dnešní době, jak ho chápou a čemu dávají největší důraz při výchově svých dětí.
V teoretická části je obsažen pohled na rodinu a její funkce. Jsou zde přiblíženy pojmy rodičovství, typy a funkce rodiny. Důraz je kladen i na vztahy mezi rodiči a dětmi, vztahy mezi prarodiči a dětmi, i vztahy sourozenecké. Dále je brán zřetel na vliv orientační rodiny na dítě, na funkce a proměny dnešní rodiny.
Praktická část je tvořena rozborem odpovědí informantů na stanovené otázky v rámci strukturovaných rozhovorů s otevřenými otázkami. Hlavním úkolem tohoto empirického šetření jsou postoje současných rodičů o jejich rodičovské roli.
Anotace v angličtině
The fundamental topic of this bachelor thesis is the finding how parents perceive parenthood today, how they understand it and what they place the greatest emphasis on concerning the upbringing of their children.
The theoretical part includes the view on the family and its functions. There are described the terms as parenthood, family types and its functions. The emphasis is also placed on the relationships between parents and children, the relationships between grandparents and children and sibling relationships. The effect of the orientation family on the child, the functions and transformations of today's family are also taken into account.
The practical part consists of an analysis of informants´ answers on the set of questions of structured interviews with open questions. The main task of this empirical research are the attitudes of contemporary parents and their parental role.
Klíčová slova
rodina, funkce rodiny, domov, rodičovství, výchova v rodině, mezigenerační výchova, současná rodina a společnost
Klíčová slova v angličtině
family, family functions, home, parenting, upbringing in the family, intergenerational education, the contemporary family and society
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- současné potřeby a hodnoty v rodině, a jejich vliv na další život jedince;
- charakteristiku rodinného prostředí, výchovné styly v rodinách;
- možnosti pracovního uplatnění díky výchově v rodině a dosaženého vzdělání.
Součástí práce bude realizovaný výzkum na zjištění daného stavu (školní úspěšnost, uplatnění na trhu práce) zaměřený na dané téma.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- současné potřeby a hodnoty v rodině, a jejich vliv na další život jedince;
- charakteristiku rodinného prostředí, výchovné styly v rodinách;
- možnosti pracovního uplatnění díky výchově v rodině a dosaženého vzdělání.
Součástí práce bude realizovaný výzkum na zjištění daného stavu (školní úspěšnost, uplatnění na trhu práce) zaměřený na dané téma.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KRAUS, Blahoslav. Sociální aspekty výchovy. 2. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999, 165 s. ISBN 80-7041-135-x.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 108 s. ISBN 978-80-7367-504-2.
MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994, 98 s. ISBN 80-85282-83-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 161 s. ISBN 80-86429-19-9.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KRAUS, Blahoslav. Sociální aspekty výchovy. 2. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999, 165 s. ISBN 80-7041-135-x.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 108 s. ISBN 978-80-7367-504-2.
MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994, 98 s. ISBN 80-85282-83-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 161 s. ISBN 80-86429-19-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Otázky komise: X