Tato sociálně pedagogicky zaměřená práce se věnuje problematice morálních hodnot a hodnotové orientace dospívající mládeže. První, teoretická část práce poskytuje orientaci v základních pojmech týkajících se tohoto tématu. Fundamentem této části je popis poznatků z odborné literatury, vytyčení epistemologického východiska zkoumaného problému. V neposlední řadě se věnuje faktorům ovlivňujícím hodnotovou orientaci adolescentů.
Empirická část práce je zaměřena na realizaci kvantitativního výzkumu, jehož cílem je zjistit, zda skutečně existují rozdíly v morálních hodnotách a hodnotové orientaci mezi adolescentními ženami a muži, mezi věřící a nevěřící gymnaziální mládeží.
Annotation in English
This socially educationally oriented work is devoted to moral values and values orientation of adolescents. The first theoretical part of the thesis provides orientation in basic concepts related to this topic. Foundation of this section is a description of the scientific literature, defining the epistemological bases of the problem. Last but not least, it deals with the factors affecting the values orientation of adolescents.
The empirical part of the thesis is focused on the implementation of quantitative research whose aim is to determine whether there are indeed differences in moral values orientation among adolescent women and men and believers and atheists of the grammar school youth.
Adolescence, socialization, moral, value orientation, faith.
Length of the covering note
65 s.
Language
CZ
Annotation
Tato sociálně pedagogicky zaměřená práce se věnuje problematice morálních hodnot a hodnotové orientace dospívající mládeže. První, teoretická část práce poskytuje orientaci v základních pojmech týkajících se tohoto tématu. Fundamentem této části je popis poznatků z odborné literatury, vytyčení epistemologického východiska zkoumaného problému. V neposlední řadě se věnuje faktorům ovlivňujícím hodnotovou orientaci adolescentů.
Empirická část práce je zaměřena na realizaci kvantitativního výzkumu, jehož cílem je zjistit, zda skutečně existují rozdíly v morálních hodnotách a hodnotové orientaci mezi adolescentními ženami a muži, mezi věřící a nevěřící gymnaziální mládeží.
Annotation in English
This socially educationally oriented work is devoted to moral values and values orientation of adolescents. The first theoretical part of the thesis provides orientation in basic concepts related to this topic. Foundation of this section is a description of the scientific literature, defining the epistemological bases of the problem. Last but not least, it deals with the factors affecting the values orientation of adolescents.
The empirical part of the thesis is focused on the implementation of quantitative research whose aim is to determine whether there are indeed differences in moral values orientation among adolescent women and men and believers and atheists of the grammar school youth.
Adolescence, socialization, moral, value orientation, faith.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- orientaci v základních pojmech týkajících se tohoto tématu a charakteristiku období adolescence;
- na kulturu (hodnoty, zájmy, přesvědčení, aktivity) věřících a nevěřících studentů;
- na zjištění, zda existují rozdíly v morálních a životních hodnotách věřících a nevěřících maturantů.
Součástí práce bude empirické šetření, v němž bude upřednostněn kvantitativní výzkum, zaměřený na zjištění rozdílů v morálních hodnotách věřících a nevěřících studentů maturitního ročníku jihlavského gymnázia.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- orientaci v základních pojmech týkajících se tohoto tématu a charakteristiku období adolescence;
- na kulturu (hodnoty, zájmy, přesvědčení, aktivity) věřících a nevěřících studentů;
- na zjištění, zda existují rozdíly v morálních a životních hodnotách věřících a nevěřících maturantů.
Součástí práce bude empirické šetření, v němž bude upřednostněn kvantitativní výzkum, zaměřený na zjištění rozdílů v morálních hodnotách věřících a nevěřících studentů maturitního ročníku jihlavského gymnázia.
Recommended resources
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 4., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011, 372 s. ISBN 978-80-246-1966-8.
DVOŘÁKOVÁ, Jana. Morální usuzování: vliv hodnot, osobnosti a morální identity. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 149 s. ISBN 978-80-210-4751-8.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk - hodnoty - výchova: kapitoly z filosofie výchovy. 1. vyd. Prešov: vl. n., 1996, 231 s. ISBN 80-85668-34-3.
NYTROVÁ, Olga a Marcela PIKÁLKOVÁ. Dialog mezi hodnotami, aneb, Hodnoty vyřčené a hodnoty žité. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2011, 384 s. ISBN 978-80-7452-014-3.
PRUDKÝ, Libor. Inventura hodnot: výsledky sociologických výzkumů hodnot ve společnosti České republiky. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 341 s. ISBN 978-80-200-1751-2.
SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže: uvedení do problematiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 281 s. ISBN 978-80-247-2907-7.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Recommended resources
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 4., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011, 372 s. ISBN 978-80-246-1966-8.
DVOŘÁKOVÁ, Jana. Morální usuzování: vliv hodnot, osobnosti a morální identity. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 149 s. ISBN 978-80-210-4751-8.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk - hodnoty - výchova: kapitoly z filosofie výchovy. 1. vyd. Prešov: vl. n., 1996, 231 s. ISBN 80-85668-34-3.
NYTROVÁ, Olga a Marcela PIKÁLKOVÁ. Dialog mezi hodnotami, aneb, Hodnoty vyřčené a hodnoty žité. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2011, 384 s. ISBN 978-80-7452-014-3.
PRUDKÝ, Libor. Inventura hodnot: výsledky sociologických výzkumů hodnot ve společnosti České republiky. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 341 s. ISBN 978-80-200-1751-2.
SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže: uvedení do problematiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 281 s. ISBN 978-80-247-2907-7.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. prof. Jílek Jakou hodnotou v souvislosti s prací je pro respondety vzdělání? dr. Ocetková Má význam rozvíjet sprituální oblast?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem