Bakalářská práce se zabývá problematikou volnočasových aktivit seniorů.
Teoretická část mé bakalářské práce vysvětluje pojmy stáří a stárnutí, zabývá se fyzickými, psychickými a sociálními změnami ve stáří, demografickým vývojem a jeho aspekty a v neposlední řadě volnočasovými aktivitami seniorů.
Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum, zaměřený na význam, jak dnešní senioři tráví svůj volný čas a jaký vliv mají volnočasové aktivity na kvalitu a prožívání jejich života.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with free-time activities for retired people. Theoretical part of the thesis explains terms as old age and ageing. I tis interested in physical, psychological and social changes in this period of life. It studies demographic development and its aspects. Classification of free-time activities for retired people are included too. Practical part offers qualitative research dedicated to the importance of how retired people spend their spare time and how free-time activities influence quality of their lives.
Klíčová slova
senior, stáří, kvalita života, volný čas, volnočasové aktivity
Klíčová slova v angličtině
retired people, old age, quality of life, spare time, free-time activities
Rozsah průvodní práce
49 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou volnočasových aktivit seniorů.
Teoretická část mé bakalářské práce vysvětluje pojmy stáří a stárnutí, zabývá se fyzickými, psychickými a sociálními změnami ve stáří, demografickým vývojem a jeho aspekty a v neposlední řadě volnočasovými aktivitami seniorů.
Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum, zaměřený na význam, jak dnešní senioři tráví svůj volný čas a jaký vliv mají volnočasové aktivity na kvalitu a prožívání jejich života.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with free-time activities for retired people. Theoretical part of the thesis explains terms as old age and ageing. I tis interested in physical, psychological and social changes in this period of life. It studies demographic development and its aspects. Classification of free-time activities for retired people are included too. Practical part offers qualitative research dedicated to the importance of how retired people spend their spare time and how free-time activities influence quality of their lives.
Klíčová slova
senior, stáří, kvalita života, volný čas, volnočasové aktivity
Klíčová slova v angličtině
retired people, old age, quality of life, spare time, free-time activities
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na teoretickou charakteristiku volnočasových aktivit, jejich přínosu pro seniory a pro život jedince obecně;
-na vymezení aktivního a pasivního využívání volného času, na jejich negativa a pozitiva;
-na vytipování oblasti pro působení sociální pedagogiky.
Součástí práce bude empirické šetření v dané věkové skupině za účelem zjištění a analýzy způsobu trávení volného času.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na teoretickou charakteristiku volnočasových aktivit, jejich přínosu pro seniory a pro život jedince obecně;
-na vymezení aktivního a pasivního využívání volného času, na jejich negativa a pozitiva;
-na vytipování oblasti pro působení sociální pedagogiky.
Součástí práce bude empirické šetření v dané věkové skupině za účelem zjištění a analýzy způsobu trávení volného času.
Seznam doporučené literatury
ALAN,J. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 80-7038-044-6.
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1998, 374 s. ISBN 80-7184-141-2.
HÁJEK, B., B. HOFBAUER a J. PÁVKOVÁ. Pedagogika volného času. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010, 127 s. ISBN 978-80-7290-471-6.
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 407 s. ISBN 80-7038-158-2.
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 80-246-0030-7.
MONATOVÁ, L.Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 2. rozš. vyd. Brno:Paido, 1998, 85 s. ISBN 80-85931-60-5.
MÜHLPACHR, P. Geragogika pro speciální pedagogy. 1. vyd. Brno: MU, 2001. 115 s. ISBN 8021025107.
TOŠNEROVÁ, T. Ageismus: průvodce stereotypy a mýty o stáří. 1. vyd. Praha: Ambulance poruchy paměti, 2002. 45 s. ISBN 8023895060.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dospělost a stáří. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2007. 467 s. ISBN 9788024613185.
WOLF, J. Umění žít a stárnout. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1997. 453 s. ISBN 808586620X.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
ALAN,J. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 80-7038-044-6.
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1998, 374 s. ISBN 80-7184-141-2.
HÁJEK, B., B. HOFBAUER a J. PÁVKOVÁ. Pedagogika volného času. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010, 127 s. ISBN 978-80-7290-471-6.
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 407 s. ISBN 80-7038-158-2.
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 80-246-0030-7.
MONATOVÁ, L.Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 2. rozš. vyd. Brno:Paido, 1998, 85 s. ISBN 80-85931-60-5.
MÜHLPACHR, P. Geragogika pro speciální pedagogy. 1. vyd. Brno: MU, 2001. 115 s. ISBN 8021025107.
TOŠNEROVÁ, T. Ageismus: průvodce stereotypy a mýty o stáří. 1. vyd. Praha: Ambulance poruchy paměti, 2002. 45 s. ISBN 8023895060.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dospělost a stáří. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2007. 467 s. ISBN 9788024613185.
WOLF, J. Umění žít a stárnout. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1997. 453 s. ISBN 808586620X.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla dobře
3. dr. Palovčíková: Respondenti Vašeho výzkumu mají fiktivní jména?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem