Bakalářská práce řeší problematiku předčasně narozených dvojčat a jejich vývoj ve
školním věku. S jakými zdravotními poruchami či postiženími se samotné děti z dvojčat
potýkají, jak probíhá jejich vývoj ve školním věku v rodinném prostředí i školním
prostředí, jaké se nabízejí možnosti poradenství pro tyto děti a rodiny. Teoretická část
práce je věnována obecně dvojčatům, rizikům spojeným s vícečetnou graviditou a
předčasným porodem, vybraným problémům dětí jako jsou specifické poruchy učení,
ADHD, LMD, dětská mozková obrna. Po specifikaci vývoje dětí ve školním věku je závěr
teoretické části zaměřen na možnosti poradenství. Cílem praktické části je deskripce
konkrétních případů předčasně narozených dvojčat, jejich zdravotních problémů a
postižení včetně pomoci a poradenství a prognózy jejich dalšího vývoje formou kazuistické
studie.
Anotace v angličtině
My thesis deals with prematurely born twins and their development during school age.
Further on, it concentrates on health disorders or disabilities the childern from the twins
themselves have to face, on their development during school age at home and at school and
on possibilities as concerns counselling for these children and their families. The
theoretical part of my work is dedicated to twins from general point of view, risks
connected with multiple gravidity and premature birth, selected problems of children such
as specific learning disorders, ADHD, LMD, children cerebral palsy. After the
development of school age children is specified, the conclusion of the theoretical part is
focused on counselling possibilities. The aim of the practical part is the description of
concrete cases of prematurely born twins, their health problems and handicaps, including
help and counselling and prognosis of their further development in the form of casuistic
study.
Klíčová slova
dvojčata, předčasný porod, školní věk, poruchy učení, poradenství
Klíčová slova v angličtině
Twins, premature birth, school age, learning disorders, counselling
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce řeší problematiku předčasně narozených dvojčat a jejich vývoj ve
školním věku. S jakými zdravotními poruchami či postiženími se samotné děti z dvojčat
potýkají, jak probíhá jejich vývoj ve školním věku v rodinném prostředí i školním
prostředí, jaké se nabízejí možnosti poradenství pro tyto děti a rodiny. Teoretická část
práce je věnována obecně dvojčatům, rizikům spojeným s vícečetnou graviditou a
předčasným porodem, vybraným problémům dětí jako jsou specifické poruchy učení,
ADHD, LMD, dětská mozková obrna. Po specifikaci vývoje dětí ve školním věku je závěr
teoretické části zaměřen na možnosti poradenství. Cílem praktické části je deskripce
konkrétních případů předčasně narozených dvojčat, jejich zdravotních problémů a
postižení včetně pomoci a poradenství a prognózy jejich dalšího vývoje formou kazuistické
studie.
Anotace v angličtině
My thesis deals with prematurely born twins and their development during school age.
Further on, it concentrates on health disorders or disabilities the childern from the twins
themselves have to face, on their development during school age at home and at school and
on possibilities as concerns counselling for these children and their families. The
theoretical part of my work is dedicated to twins from general point of view, risks
connected with multiple gravidity and premature birth, selected problems of children such
as specific learning disorders, ADHD, LMD, children cerebral palsy. After the
development of school age children is specified, the conclusion of the theoretical part is
focused on counselling possibilities. The aim of the practical part is the description of
concrete cases of prematurely born twins, their health problems and handicaps, including
help and counselling and prognosis of their further development in the form of casuistic
study.
Klíčová slova
dvojčata, předčasný porod, školní věk, poruchy učení, poradenství
Klíčová slova v angličtině
Twins, premature birth, school age, learning disorders, counselling
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rizika výskytu zdravotního postižení u předčasně narozených dvojčat;
- na možnosti spolupráce školy a rodiny, kde se vyskytují specifické poruchy učení a chování, nebo jiné zdravotní komplikace;
- na odhad vývoje v budoucnosti;
Součástí práce bude realizovaný kvalitativní výzkum (kazuistická studie a polostrukturovaný rozhovor) zaměřený na rodiny s dvojčaty (zdravotní problémy, specifické poruchy učení nebo chování, aspirace do budoucna).
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rizika výskytu zdravotního postižení u předčasně narozených dvojčat;
- na možnosti spolupráce školy a rodiny, kde se vyskytují specifické poruchy učení a chování, nebo jiné zdravotní komplikace;
- na odhad vývoje v budoucnosti;
Součástí práce bude realizovaný kvalitativní výzkum (kazuistická studie a polostrukturovaný rozhovor) zaměřený na rodiny s dvojčaty (zdravotní problémy, specifické poruchy učení nebo chování, aspirace do budoucna).
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 128 s. ISBN 978-80-210-5299-4.
GASKIN, Ina May. Zázrak porodu. 1. vyd. Doubice: One Woman Press, 2010, 475 s. ISBN 978-80-86356-48-8.
GOETZ, Michal a Petra UHLÍKOVÁ. ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. 1. vyd. Praha: Galén, c2009, 160 s. ISBN 978-80-7262-630-4.
RULÍKOVÁ, Klára. Dvojčata: [péče o děti, jejich zdravý vývoj a výchova]. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2008, 176 s. ISBN 978-80-251-2113-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 978-80-7367-514-1.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 128 s. ISBN 978-80-210-5299-4.
GASKIN, Ina May. Zázrak porodu. 1. vyd. Doubice: One Woman Press, 2010, 475 s. ISBN 978-80-86356-48-8.
GOETZ, Michal a Petra UHLÍKOVÁ. ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. 1. vyd. Praha: Galén, c2009, 160 s. ISBN 978-80-7262-630-4.
RULÍKOVÁ, Klára. Dvojčata: [péče o děti, jejich zdravý vývoj a výchova]. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2008, 176 s. ISBN 978-80-251-2113-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 978-80-7367-514-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Hungr: S jakou výzkumnou metodou jste pracovala? dr. Palovčíková: Vyplynula z vašeho výzkumu nějaká doporučení?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem