Bakalářská práce je zaměřena na narušenou komunikační schopnost u dospělých osob. Teoretická část definuje pojmy řeč a komunikace, přináší stručný přehled o samotném vývoji řeči a zmiňuje jednotlivé komunikační poruchy včetně jejich příčin. Dále podává přehled o logopedické intervenci a zmiňuje komunikaci mezi lidmi v partnerských vztazích a v zaměstnání. Praktická část se zabývá postavením dospělých osob s narušenou komunikační schopností ve společnosti včetně kvality jejich života a zároveň dopadem řečových poruch do oblasti zaměstnání, partnerských a jiných sociálních vztahů.
Anotace v angličtině
The purpose of my thesis is to analyse disordered communication skills for adults. Theoretical part of the thesis defines terms such as speech and communication, brings a brief overview concerning the speech development itself and also particular communication disorders including their causes are mentioned here. Theoretical part also provides an overview of logopaedic intervention and deals with communication among people in terms of private and occupational relations. Practical part deals with the positions of adults with disordered communication abilities in society regarding the quality of their lives and simultaneously concerns the impact of speech disorders on the area of occupation, partnership and other social relations.
Klíčová slova
Řeč, komunikace, narušená komunikační schopnost, dospělé osoby, logopedie, sociální prostředí, společnost
Klíčová slova v angličtině
Speech, communication, disordered communication skills, adults, logopaedics, social environment, society.
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na narušenou komunikační schopnost u dospělých osob. Teoretická část definuje pojmy řeč a komunikace, přináší stručný přehled o samotném vývoji řeči a zmiňuje jednotlivé komunikační poruchy včetně jejich příčin. Dále podává přehled o logopedické intervenci a zmiňuje komunikaci mezi lidmi v partnerských vztazích a v zaměstnání. Praktická část se zabývá postavením dospělých osob s narušenou komunikační schopností ve společnosti včetně kvality jejich života a zároveň dopadem řečových poruch do oblasti zaměstnání, partnerských a jiných sociálních vztahů.
Anotace v angličtině
The purpose of my thesis is to analyse disordered communication skills for adults. Theoretical part of the thesis defines terms such as speech and communication, brings a brief overview concerning the speech development itself and also particular communication disorders including their causes are mentioned here. Theoretical part also provides an overview of logopaedic intervention and deals with communication among people in terms of private and occupational relations. Practical part deals with the positions of adults with disordered communication abilities in society regarding the quality of their lives and simultaneously concerns the impact of speech disorders on the area of occupation, partnership and other social relations.
Klíčová slova
Řeč, komunikace, narušená komunikační schopnost, dospělé osoby, logopedie, sociální prostředí, společnost
Klíčová slova v angličtině
Speech, communication, disordered communication skills, adults, logopaedics, social environment, society.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vývoj řeči, charakteristiku narušené komunikační schopnosti;
- na druhy a příčiny vzniku těchto řečových poruch u dospělých osob;
- na vymezení základních pojmů z oblasti logopedie, logopedická zařízení a jejich intervenci;
- na postavení dospělých osob s narušenou komunikační schopností ve společnosti.
Součástí práce bude sociologický výzkum (kvalitativní) vztahující se k tématu práce.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vývoj řeči, charakteristiku narušené komunikační schopnosti;
- na druhy a příčiny vzniku těchto řečových poruch u dospělých osob;
- na vymezení základních pojmů z oblasti logopedie, logopedická zařízení a jejich intervenci;
- na postavení dospělých osob s narušenou komunikační schopností ve společnosti.
Součástí práce bude sociologický výzkum (kvalitativní) vztahující se k tématu práce.
Seznam doporučené literatury
CSÉFALVAY, Zsolt a Viktor LECHTA. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Vyd. 1. Překlad Magda Wdowyczynová. Praha: Portál, 2013, 228 s. ISBN 978-802-6203-643.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 80-736-7040-2.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 224 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4711-102.
MARTINKOVÁ, Eva, Adéla HANÁKOVÁ a Kateřina STEJSKALOVÁ. Komunikace a lidé se smyslovým postižením: metodický materiál. 1. vyd. Editor Petra Jurkovičová. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 94 s. ISBN 978-80-244-2649-5.
ŠKODOVÁ, Eva. Klinická logopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 612 s., viii barev. obr. příl. ISBN 80-717-8546-6.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
CSÉFALVAY, Zsolt a Viktor LECHTA. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Vyd. 1. Překlad Magda Wdowyczynová. Praha: Portál, 2013, 228 s. ISBN 978-802-6203-643.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 80-736-7040-2.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 224 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4711-102.
MARTINKOVÁ, Eva, Adéla HANÁKOVÁ a Kateřina STEJSKALOVÁ. Komunikace a lidé se smyslovým postižením: metodický materiál. 1. vyd. Editor Petra Jurkovičová. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 94 s. ISBN 978-80-244-2649-5.
ŠKODOVÁ, Eva. Klinická logopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 612 s., viii barev. obr. příl. ISBN 80-717-8546-6.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Kalivodová: Působilo na Vás prostředí pozitivně nebo negativně?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Co se doporučuje koktavému člověku a člověku s ním komunikujicím?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem