Předkládaná práce je zaměřená na finanční gramotnost jako na významný faktor,
jenž se podílí na kvalitě života seniora. Dostatečná finanční gramotnost předchází vzniku nežádoucím sociálním, psychickým i ekonomickým dopadům
na život člověka. Kvalitu života seniora ovlivňuje mnoho faktorů, např. životní styl, hodnotový systém, zdravotní stav, sociální prostředí, schopnost adaptovat se na životní změny, včetně osvojení si finančních kompetencí. Dobrá míra finančních schopností a zodpovědné ekonomické chování jsou důležité
pro spokojené stáří. Rozumný a uvážlivý přístup k životu je podstatný nejen
v oblasti zdraví, ale také v sociální a ekonomické sféře. Teoretická část bakalářské práce vysvětluje a definuje oblasti, na které se práce zaměřuje. Jedná se o stáří a stárnutí, kvalitu života a finanční gramotnost. Praktická část bakalářské práce analyzuje a interpretuje výsledky výzkumného šetření. Výsledky výzkumu ukazují, zda mají senioři dostatečnou finanční gramotnost,
a je-li finanční gramotnost faktorem, který se podílí na zkvalitnění života seniora.
Anotace v angličtině
The presented work is focused on financial literacy as a significant factor that contributes to the quality of life of elderly people. Sufficient financial literacy prevents the formation of undesired social, psychological and economic impacts on human life. The quality of life of elderly people is affected by many factors such as lifestyle, value system, health status, social environment, the capability to adapt to changes in life, including the acquiring of financial qualifications. Good measure of financial abilities and responsible economic behavior are important for happy old age. Rational and judicious approach to life is essential not only in the field of health but also in social and economic spheres.
The theoretical part of the bachelor thesis explains and defines areas which the thesis is focused on. It is about old age and aging, quality of life and financial literacy. The practical part of the bachelor thesis analyses and interprets results of the research survey. The results of research show whether elderly people are financially literate enough, and whether financial literacy is a factor that participates to the improvement of the quality of life
of elderly people.
Klíčová slova
stáří, stárnutí, příprava na stáří, kvalita života, zdraví, zdravotní péče, prostředí, participace, vzdělání, hmotné zabezpečení, finanční gramotnost, nezaměstnanost, předlužení, sociální vyloučení.
Klíčová slova v angličtině
old age, aging, preparation for old age, quality of life, health, health care, environment, participation, education, material support, financial literacy, unemployment, over-indebtedness, social exclusion.
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná práce je zaměřená na finanční gramotnost jako na významný faktor,
jenž se podílí na kvalitě života seniora. Dostatečná finanční gramotnost předchází vzniku nežádoucím sociálním, psychickým i ekonomickým dopadům
na život člověka. Kvalitu života seniora ovlivňuje mnoho faktorů, např. životní styl, hodnotový systém, zdravotní stav, sociální prostředí, schopnost adaptovat se na životní změny, včetně osvojení si finančních kompetencí. Dobrá míra finančních schopností a zodpovědné ekonomické chování jsou důležité
pro spokojené stáří. Rozumný a uvážlivý přístup k životu je podstatný nejen
v oblasti zdraví, ale také v sociální a ekonomické sféře. Teoretická část bakalářské práce vysvětluje a definuje oblasti, na které se práce zaměřuje. Jedná se o stáří a stárnutí, kvalitu života a finanční gramotnost. Praktická část bakalářské práce analyzuje a interpretuje výsledky výzkumného šetření. Výsledky výzkumu ukazují, zda mají senioři dostatečnou finanční gramotnost,
a je-li finanční gramotnost faktorem, který se podílí na zkvalitnění života seniora.
Anotace v angličtině
The presented work is focused on financial literacy as a significant factor that contributes to the quality of life of elderly people. Sufficient financial literacy prevents the formation of undesired social, psychological and economic impacts on human life. The quality of life of elderly people is affected by many factors such as lifestyle, value system, health status, social environment, the capability to adapt to changes in life, including the acquiring of financial qualifications. Good measure of financial abilities and responsible economic behavior are important for happy old age. Rational and judicious approach to life is essential not only in the field of health but also in social and economic spheres.
The theoretical part of the bachelor thesis explains and defines areas which the thesis is focused on. It is about old age and aging, quality of life and financial literacy. The practical part of the bachelor thesis analyses and interprets results of the research survey. The results of research show whether elderly people are financially literate enough, and whether financial literacy is a factor that participates to the improvement of the quality of life
of elderly people.
Klíčová slova
stáří, stárnutí, příprava na stáří, kvalita života, zdraví, zdravotní péče, prostředí, participace, vzdělání, hmotné zabezpečení, finanční gramotnost, nezaměstnanost, předlužení, sociální vyloučení.
Klíčová slova v angličtině
old age, aging, preparation for old age, quality of life, health, health care, environment, participation, education, material support, financial literacy, unemployment, over-indebtedness, social exclusion.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- vymezení pojmu finanční gramotnost;
- složky finanční gramotnosti;
- znalosti seniorů ve finanční sféře;
- vliv nedostatečné finanční gramotnosti na život seniorů.
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na tématiku finanční gramotnosti seniorů.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- vymezení pojmu finanční gramotnost;
- složky finanční gramotnosti;
- znalosti seniorů ve finanční sféře;
- vliv nedostatečné finanční gramotnosti na život seniorů.
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na tématiku finanční gramotnosti seniorů.
Seznam doporučené literatury
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. UK v Praze: Karolinum,2002. ISBN 80-246-0139-7.
Kápl, M., Tepper. T. Peníze a vy. Praha: Prospektrum, 1991. ISBN 80-85431-19-X.
Klínský, P. aj. Finanční gramotnost - úlohy a metodika. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2009. ISBN 978-80-87063-26-2.
Kraus, B. aj. Teorie výchovy. Brno: IMS, 2006. ISBN 978-80-87182-04-8.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál,2008, Vyd. 1., 215 s. ISBN 978-80-7367-383-3.
Křivohlavý, J. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-736-7726-8.
Křivohlavý, J. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie - Možnosti, které čekají . Praha: Grada ,2011. ISBN 978-80-247-3604-4.
Laca, S. Etika v životnej perspektíve človeka. Brno: IMS, 2013, 230 s. ISBN 978-80-87182-36-9.
Mühlpachr, P., Bargel, M. Senioři z pohledu sociální pedagogiky.Brno: IMS, 2011. ISBN 978-80-87182-21-5.
Mühlpachr, P. , Vaďurová, H. Kvalita života. Brno: MU,2005. ISBN 80-210-3754-7.
Noveský, I. aj. Slabikář finanční gramotnosti. Praha: Cofet, 2009. ISBN 978-80-254-4207-4.
Punch, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008, Vyd., 230 s. ISBN 978-80-7367-468-7.
Syrový, P., Novotný, M. Osobní a rodinné finance. 2. aktualiz. vydání, Praha, Grada, 2005. ISBN 80-247-1098-6.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. UK v Praze: Karolinum,2002. ISBN 80-246-0139-7.
Kápl, M., Tepper. T. Peníze a vy. Praha: Prospektrum, 1991. ISBN 80-85431-19-X.
Klínský, P. aj. Finanční gramotnost - úlohy a metodika. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2009. ISBN 978-80-87063-26-2.
Kraus, B. aj. Teorie výchovy. Brno: IMS, 2006. ISBN 978-80-87182-04-8.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál,2008, Vyd. 1., 215 s. ISBN 978-80-7367-383-3.
Křivohlavý, J. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-736-7726-8.
Křivohlavý, J. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie - Možnosti, které čekají . Praha: Grada ,2011. ISBN 978-80-247-3604-4.
Laca, S. Etika v životnej perspektíve človeka. Brno: IMS, 2013, 230 s. ISBN 978-80-87182-36-9.
Mühlpachr, P., Bargel, M. Senioři z pohledu sociální pedagogiky.Brno: IMS, 2011. ISBN 978-80-87182-21-5.
Mühlpachr, P. , Vaďurová, H. Kvalita života. Brno: MU,2005. ISBN 80-210-3754-7.
Noveský, I. aj. Slabikář finanční gramotnosti. Praha: Cofet, 2009. ISBN 978-80-254-4207-4.
Punch, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008, Vyd., 230 s. ISBN 978-80-7367-468-7.
Syrový, P., Novotný, M. Osobní a rodinné finance. 2. aktualiz. vydání, Praha, Grada, 2005. ISBN 80-247-1098-6.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajím způsobem
3. otázky komise: X