Tématem bakalářské práce jsou mimořádně nadané děti v předškolním a mladším školním věku. Práce se skládá ze dvou částí teoretické a praktické.
Teoretická část se zabývá definováním pojmů nadání, talent, inteligence, modely nadání, druhy nadání. Dále je zaměřena na základní charakteristiku nadaných dětí, jejich definici, projevy chování a problémy. Práce se zaměřuje také na skupinu nadaných dětí, které jsou označovány jako "dvakrát výjimečné děti". Do této skupiny patří nadané děti se specifickými poruchami učení, s Aspergerovým syndromem a nadané děti s ADHD.
Praktická část má za cíl zjistit názor rodičů nadaných dětí na nadání jejich dětí.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with exceptionally gifted children in preschool and younger school age. The work consists of two parts theoretical and practical.
The theoretical part deals with defining the concepts of gift, talent, intelligence, talent models and types of talent. It is focused on the basic characteristics of gifted children, their definition, behaviors and problems. The work also focuses on a group of gifted children who are referred to as "twice exceptional children". This group includes gifted children with specific learning disabilities, children with Asperger syndrome and gifted children with ADHD.
The goal of the practical part is to find out views of gifted children's parents on the talents of their children.
Keywords
nadání, talent, nadané děti, inteligence, modely nadání, druhy nadání, projevy nadaní, problémy nadaných dětí, dvakrát výjimečné děti
Keywords in English
gift, talent, gifted children, intelligence, talent models, types of talents, show of talent, problems of gifted children, twice exceptional children
Length of the covering note
79 s.
Language
CZ
Annotation
Tématem bakalářské práce jsou mimořádně nadané děti v předškolním a mladším školním věku. Práce se skládá ze dvou částí teoretické a praktické.
Teoretická část se zabývá definováním pojmů nadání, talent, inteligence, modely nadání, druhy nadání. Dále je zaměřena na základní charakteristiku nadaných dětí, jejich definici, projevy chování a problémy. Práce se zaměřuje také na skupinu nadaných dětí, které jsou označovány jako "dvakrát výjimečné děti". Do této skupiny patří nadané děti se specifickými poruchami učení, s Aspergerovým syndromem a nadané děti s ADHD.
Praktická část má za cíl zjistit názor rodičů nadaných dětí na nadání jejich dětí.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with exceptionally gifted children in preschool and younger school age. The work consists of two parts theoretical and practical.
The theoretical part deals with defining the concepts of gift, talent, intelligence, talent models and types of talent. It is focused on the basic characteristics of gifted children, their definition, behaviors and problems. The work also focuses on a group of gifted children who are referred to as "twice exceptional children". This group includes gifted children with specific learning disabilities, children with Asperger syndrome and gifted children with ADHD.
The goal of the practical part is to find out views of gifted children's parents on the talents of their children.
Keywords
nadání, talent, nadané děti, inteligence, modely nadání, druhy nadání, projevy nadaní, problémy nadaných dětí, dvakrát výjimečné děti
Keywords in English
gift, talent, gifted children, intelligence, talent models, types of talents, show of talent, problems of gifted children, twice exceptional children
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakterizování a definování základních pojmů jako je vzdělání, talent, inteligence;
- na hledání odpovědi na otázku, v čem se výjimečné děti liší od svých vrstevníků;
- na možné positivní a negativní dopady mimořádného talentu a nadání.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum, kdy budu pomocí dotazníkového šetření zjišťovat postoje rodičů k vyjimečnosti jejich dětí, zda ji vnímají jako výhodu či nevýhodu.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakterizování a definování základních pojmů jako je vzdělání, talent, inteligence;
- na hledání odpovědi na otázku, v čem se výjimečné děti liší od svých vrstevníků;
- na možné positivní a negativní dopady mimořádného talentu a nadání.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum, kdy budu pomocí dotazníkového šetření zjišťovat postoje rodičů k vyjimečnosti jejich dětí, zda ji vnímají jako výhodu či nevýhodu.
Recommended resources
ČÁBALOVÁ, Dagmar a Jana JUŘICOVÁ. Pedagogika. Vyd. 1. Překlad Leona Jelínková. Praha: Grada, 2011, 272 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2993-0.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 255 s. ISBN 978-802-4719-986.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Základní témata problematiky nadaných. Vyd. 1. Praha, 2007, 72 s. ISBN 978-808-6723-259.
JURÁŠKOVÁ, Jana a Jana JUŘICOVÁ. Základy pedagogiky nadaných. Vyd. 1. Překlad Leona Jelínková. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006. ISBN 80-868-5619-4.
LANDAU, Erika. Odvaha k nadání: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2007, 162 s. Psyché (Grada). ISBN 978-808-6903-484.
MACHŮ, Eva. Nadaný žák: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. 1. vyd. Překlad Ivana Vízdalová. Brno: Paido, 2010, 162 s. Psyché (Grada). ISBN 978-807-3151-973.
MÖNKS, F a Irene HYPENBURG. Naše dítě je velmi nadané: rukověť pro rodiče a učitele. Vyd. 1. Překlad Ivana Vízdalová. Praha: Grada, 2002, 98 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0445-5.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Recommended resources
ČÁBALOVÁ, Dagmar a Jana JUŘICOVÁ. Pedagogika. Vyd. 1. Překlad Leona Jelínková. Praha: Grada, 2011, 272 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2993-0.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 255 s. ISBN 978-802-4719-986.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Základní témata problematiky nadaných. Vyd. 1. Praha, 2007, 72 s. ISBN 978-808-6723-259.
JURÁŠKOVÁ, Jana a Jana JUŘICOVÁ. Základy pedagogiky nadaných. Vyd. 1. Překlad Leona Jelínková. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006. ISBN 80-868-5619-4.
LANDAU, Erika. Odvaha k nadání: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2007, 162 s. Psyché (Grada). ISBN 978-808-6903-484.
MACHŮ, Eva. Nadaný žák: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. 1. vyd. Překlad Ivana Vízdalová. Brno: Paido, 2010, 162 s. Psyché (Grada). ISBN 978-807-3151-973.
MÖNKS, F a Irene HYPENBURG. Naše dítě je velmi nadané: rukověť pro rodiče a učitele. Vyd. 1. Překlad Ivana Vízdalová. Praha: Grada, 2002, 98 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0445-5.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. otázky komise: X