Tato bakalářská práce se zabývá metodami a formami vzdělávání dospělých v rámci Školního a výcvikového zařízení Hasičského záchranného sboru ČR. Teoretická část popisuje metody a formy profesního vzdělávání obecně dle odborné literatury a také jejich reálné využití v rámci Hasičského záchranného sboru. V praktické části analyzuji dotazníkové šetření zaměřené na vhodnost těchto metod a forem z hlediska subjektivních názorů frekventantů kurzů a subjektivních názorů lektorů.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the methods and forms of education of adults in Training Centre of Fire Rescue Service. The theoretical part describes the methods and forms of vocational education in general according to the scientific literature and also their real use within the Fire and Rescue Service. The practical part analyzes the survey focused on the appropriateness of these methods and forms according to subjective views of trainees and lecturers.
Klíčová slova
formy, metody, vzdělávání dospělých, hasič, lektor, instruktor, kvalifikace, odborná způsobilost, Školní a výcvikové zařízení HZS ČR, historie.
Klíčová slova v angličtině
forms, methods, education of adults, fireman, lecturer, instructor, qualification, competence, Training centre of FRS CR, history.
Rozsah průvodní práce
74 s. (15 166 slov)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá metodami a formami vzdělávání dospělých v rámci Školního a výcvikového zařízení Hasičského záchranného sboru ČR. Teoretická část popisuje metody a formy profesního vzdělávání obecně dle odborné literatury a také jejich reálné využití v rámci Hasičského záchranného sboru. V praktické části analyzuji dotazníkové šetření zaměřené na vhodnost těchto metod a forem z hlediska subjektivních názorů frekventantů kurzů a subjektivních názorů lektorů.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the methods and forms of education of adults in Training Centre of Fire Rescue Service. The theoretical part describes the methods and forms of vocational education in general according to the scientific literature and also their real use within the Fire and Rescue Service. The practical part analyzes the survey focused on the appropriateness of these methods and forms according to subjective views of trainees and lecturers.
Klíčová slova
formy, metody, vzdělávání dospělých, hasič, lektor, instruktor, kvalifikace, odborná způsobilost, Školní a výcvikové zařízení HZS ČR, historie.
Klíčová slova v angličtině
forms, methods, education of adults, fireman, lecturer, instructor, qualification, competence, Training centre of FRS CR, history.
Zásady pro vypracování
Zadané téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společensko vědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vzdělávání dospělých v rámci Hasičského záchranného sboru České republiky;
- na to, zda jsou používané formy a metody výuky v této organizaci vhodné jak z hlediska školené problematiky, tak z hlediska školených osob a zda v rámci vzdělávání sboru došlo k vývoji těchto forem a metod výuky (v horizontu cca posledních 10 let);
- z hlediska sociální pedagogiky pak přiblížit podmínky pro odborné vzdělávání a jejich vývoj v Hasičském záchranném sboru ČR.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní, smíšený) zaměřený na efektivnost vzdělávání v rámci HZS ČR.
Zásady pro vypracování
Zadané téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společensko vědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vzdělávání dospělých v rámci Hasičského záchranného sboru České republiky;
- na to, zda jsou používané formy a metody výuky v této organizaci vhodné jak z hlediska školené problematiky, tak z hlediska školených osob a zda v rámci vzdělávání sboru došlo k vývoji těchto forem a metod výuky (v horizontu cca posledních 10 let);
- z hlediska sociální pedagogiky pak přiblížit podmínky pro odborné vzdělávání a jejich vývoj v Hasičském záchranném sboru ČR.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní, smíšený) zaměřený na efektivnost vzdělávání v rámci HZS ČR.
Seznam doporučené literatury
Barták J., Základní kniha lektora/trenéra, Praha: Votobia, 2003, ISBN 80-7220-158-1.
Beneš M., Andragogika, Praha: Grada, 2008, ISBN: 978-80-247-2580-2.
Mužík J., Didaktika profesního vzdělávání dospělých, Plzeň: Fraus, 2005, ISBN 80-7238-220-9.
Palán, Z., Langer, T. Základy andragogiky, Praha: UJAK, 2008, ISBN 978-80-86723-58-7.
Vodák, J., Kuchaříková A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců, Praha: Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1904-7.
Seznam doporučené literatury
Barták J., Základní kniha lektora/trenéra, Praha: Votobia, 2003, ISBN 80-7220-158-1.
Beneš M., Andragogika, Praha: Grada, 2008, ISBN: 978-80-247-2580-2.
Mužík J., Didaktika profesního vzdělávání dospělých, Plzeň: Fraus, 2005, ISBN 80-7238-220-9.
Palán, Z., Langer, T. Základy andragogiky, Praha: UJAK, 2008, ISBN 978-80-86723-58-7.
Vodák, J., Kuchaříková A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců, Praha: Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1904-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Jůzl: V jakém typu prostředí pracují hasiči?