Tato práce se zabývá subjektivním vnímáním vlivu tělesného postižení na život jedince, zejména na jeho soběstačnost, začlenění do společnosti, mezilidské vztahy. Teoretická část představuje typy tělesných postižení, vysvětluje pojmy jako je zdraví, nemoc. Přibližuje vývoj přístupu společnosti k jedincům s tělesným postižením, vliv tělesného postižení na psychiku jedince, dotýká se také bariér, kompenzačních pomůcek, rehabilitace i sociální péče a služeb. Poslední kapitola teoretické části vymezuje pojem kvality života, zabývá se důležitými součástmi kvality života - vztahy v rodině i širší společnosti, politikou zaměstnanosti a seberealizací osob s postižením. V praktické části je provedena analýza vlivu tělesného postižení na kvalitu života z uskutečněných rozhovorů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with our subjective perception of the impact of physical disabilities on individuals' lives, in particular, their self-sufficiency, social integration and interpersonal relationships. It is written in two parts.
The theoretical part introduces the types of physical disability and explains concepts such as health and illness. It describes the development of society's approach to individuals with physical disabilities, the effect of such disabilities on an individual´s psyche, and also looks at architectonic barriers as well as barriers to communication between people with and without disabilities, mobility aids, rehabilitation and social care services. The last chapter defines the concept of quality of life, deals with important components of quality of life such as relationships in the family and wider community, employment policy, and self-realization of individuals with disabilities.
The practical part of the thesis presents insights into the impact of physical disabilities on the quality of life, gained from real-life interviews.
Tato práce se zabývá subjektivním vnímáním vlivu tělesného postižení na život jedince, zejména na jeho soběstačnost, začlenění do společnosti, mezilidské vztahy. Teoretická část představuje typy tělesných postižení, vysvětluje pojmy jako je zdraví, nemoc. Přibližuje vývoj přístupu společnosti k jedincům s tělesným postižením, vliv tělesného postižení na psychiku jedince, dotýká se také bariér, kompenzačních pomůcek, rehabilitace i sociální péče a služeb. Poslední kapitola teoretické části vymezuje pojem kvality života, zabývá se důležitými součástmi kvality života - vztahy v rodině i širší společnosti, politikou zaměstnanosti a seberealizací osob s postižením. V praktické části je provedena analýza vlivu tělesného postižení na kvalitu života z uskutečněných rozhovorů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with our subjective perception of the impact of physical disabilities on individuals' lives, in particular, their self-sufficiency, social integration and interpersonal relationships. It is written in two parts.
The theoretical part introduces the types of physical disability and explains concepts such as health and illness. It describes the development of society's approach to individuals with physical disabilities, the effect of such disabilities on an individual´s psyche, and also looks at architectonic barriers as well as barriers to communication between people with and without disabilities, mobility aids, rehabilitation and social care services. The last chapter defines the concept of quality of life, deals with important components of quality of life such as relationships in the family and wider community, employment policy, and self-realization of individuals with disabilities.
The practical part of the thesis presents insights into the impact of physical disabilities on the quality of life, gained from real-life interviews.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- jednotlivé aspekty kvality života člověka s tělesným postižením a jeho rodiny;
- základní informace o charakteru a etiologii postižení;
- na zjištění, jak se promítá vliv těžkého tělesného postižení na kvalitu života jedince s postižením, na jeho rodinu a blízké okolí;
- služby, které působí na udržení a zlepšení kvality života rodin s člověkem s tělesným postižením.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum, technika rozhovoru, kazuistiky.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- jednotlivé aspekty kvality života člověka s tělesným postižením a jeho rodiny;
- základní informace o charakteru a etiologii postižení;
- na zjištění, jak se promítá vliv těžkého tělesného postižení na kvalitu života jedince s postižením, na jeho rodinu a blízké okolí;
- služby, které působí na udržení a zlepšení kvality života rodin s člověkem s tělesným postižením.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum, technika rozhovoru, kazuistiky.
Seznam doporučené literatury
JANOVCOVÁ, ZORA. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně, Katedra speciální pedagogiky, 2003. 48 stran. ISBN 80-210-3204-9.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, LEA. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, edice pedagogické literatury, 2004. 126 stran. ISBN 80-7315-063-8.
MATĚJČEK, ZDENĚK. Psychologie nemocných a tělesně postižených dětí. Brno: Ústav pro další vzdělávání středních zdravotnických pracovníků v Brně, 1974. 64 stran . Vydáno vlastním nákladem, vydání první.
MATĚJČEK, ZDENĚK. Rodičům mentálně postižených dětí. Praha: Nakladatelství a vydavatelství H&H, 1992. 16 stran. Vydání první. ISBN 80-85467-52-6.
MILICHOVSKÝ, LUBOŠ. Kapitoly ze somatopedie. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2010. 75 stran. Vydání první. ISBN 978-80-7452-001-3.
MÜHLPACHR, PAVEL. Speciální pedagogika. Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2010. 224 stran.
NOVOSAD, LIBOR. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. 272 stran. ISBN 978-80-7367-509-7.
VESELÁ, JITKA. Výchova k rodičovství pro zdravotně postižené, 2. etapa, Připravenost zdravotně postižené mládeže na partnerský život a rodičovskou funkci. Praha: Československý výzkumný ústav práce a sociálních věcí Bratislava, pracoviště Praha, 1982. 192 stran. Edice: Výzkumné práce, řada B, č. 94.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
JANOVCOVÁ, ZORA. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně, Katedra speciální pedagogiky, 2003. 48 stran. ISBN 80-210-3204-9.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, LEA. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, edice pedagogické literatury, 2004. 126 stran. ISBN 80-7315-063-8.
MATĚJČEK, ZDENĚK. Psychologie nemocných a tělesně postižených dětí. Brno: Ústav pro další vzdělávání středních zdravotnických pracovníků v Brně, 1974. 64 stran . Vydáno vlastním nákladem, vydání první.
MATĚJČEK, ZDENĚK. Rodičům mentálně postižených dětí. Praha: Nakladatelství a vydavatelství H&H, 1992. 16 stran. Vydání první. ISBN 80-85467-52-6.
MILICHOVSKÝ, LUBOŠ. Kapitoly ze somatopedie. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2010. 75 stran. Vydání první. ISBN 978-80-7452-001-3.
MÜHLPACHR, PAVEL. Speciální pedagogika. Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2010. 224 stran.
NOVOSAD, LIBOR. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. 272 stran. ISBN 978-80-7367-509-7.
VESELÁ, JITKA. Výchova k rodičovství pro zdravotně postižené, 2. etapa, Připravenost zdravotně postižené mládeže na partnerský život a rodičovskou funkci. Praha: Československý výzkumný ústav práce a sociálních věcí Bratislava, pracoviště Praha, 1982. 192 stran. Edice: Výzkumné práce, řada B, č. 94.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Hungr: Zabývala jste se otázkou, zda chce člověk s postižením partnera/partnerku s nebo bez postižení?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem