Tato bakalářská práce se zabývá problematikou projevů a užití archetypu matky v reklamě. Teoretická část objasňuje pojem archetyp, archetyp matky, reklama, gender a genderová stereotypizace. Praktická část bakalářské práce předkládá analýzu současných reklam a zkoumá výskyt a využití archetypu matky v nich. Následuje dotazníkové šetření zaměřené na vnímání archetypu matky v reklamě mezi respondenty. Výzkum je završen hloubkovými rozhovory týkajícími se tohoto tématu. Práce si klade za cíl zmapovat současné reklamy, ve kterých se vyskytuje archetyp matky a následně pomocí výzkumu zjistit, jak tyto reklamy působí na cílovou skupinu žen-matek.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the issue of expression and use of mother archetype in ad-vertising. The theoretical part explains the concept of the archetype, the archetype of mo-ther, advertising, gender and gender stereotyping. The practical part of the thesis presents an analysis of current advertising and examines the prevalence and use of the mother arche-type in them. The following survey is focused on the perception of the mother archetype in advertising among the respondents. The research is completed by depth interviews regar-ding this topic. This thesis aims to map out the current advertisements in which occure the archetype of mother and then to determine how these ads work on the target group of wo-men-mothers.
Keywords
Archetyp, archetyp matky, reklama, gender, stereotyp, matka v reklamě, žena v reklamě
Keywords in English
Archetype, mother archetype, advertising, gender, stereotype, mother in advertisement, woman in advertisement
Length of the covering note
62 s. (62 769 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou projevů a užití archetypu matky v reklamě. Teoretická část objasňuje pojem archetyp, archetyp matky, reklama, gender a genderová stereotypizace. Praktická část bakalářské práce předkládá analýzu současných reklam a zkoumá výskyt a využití archetypu matky v nich. Následuje dotazníkové šetření zaměřené na vnímání archetypu matky v reklamě mezi respondenty. Výzkum je završen hloubkovými rozhovory týkajícími se tohoto tématu. Práce si klade za cíl zmapovat současné reklamy, ve kterých se vyskytuje archetyp matky a následně pomocí výzkumu zjistit, jak tyto reklamy působí na cílovou skupinu žen-matek.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the issue of expression and use of mother archetype in ad-vertising. The theoretical part explains the concept of the archetype, the archetype of mo-ther, advertising, gender and gender stereotyping. The practical part of the thesis presents an analysis of current advertising and examines the prevalence and use of the mother arche-type in them. The following survey is focused on the perception of the mother archetype in advertising among the respondents. The research is completed by depth interviews regar-ding this topic. This thesis aims to map out the current advertisements in which occure the archetype of mother and then to determine how these ads work on the target group of wo-men-mothers.
Keywords
Archetyp, archetyp matky, reklama, gender, stereotyp, matka v reklamě, žena v reklamě
Keywords in English
Archetype, mother archetype, advertising, gender, stereotype, mother in advertisement, woman in advertisement
Research Plan
1. Zpracujte rešerši odborné literatury pojednávající o reklamě, problematice archetypů a genderové problematice.
2. Analyzujte současné reklamy obsahující archetyp matky.
3. Vybrané reklamy podrobte výzkumu pomocí hloubkových rozhovorů.
4. Vyhodnoťte výsledky výzkumu.
Research Plan
1. Zpracujte rešerši odborné literatury pojednávající o reklamě, problematice archetypů a genderové problematice.
2. Analyzujte současné reklamy obsahující archetyp matky.
3. Vybrané reklamy podrobte výzkumu pomocí hloubkových rozhovorů.
4. Vyhodnoťte výsledky výzkumu.
Recommended resources
JUNG, Carl Gustav. Archetypy a nevědomí. Vyd. 1. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka, 1997, 437 s. ISBN 8085880113.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 283 s. ISBN 8024703939.
BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001, 391 s. ISBN 80-85947-67-6.
BAČUVČÍK, Radim. Žena a muž v marketingové komunikaci. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2010, 260 s. ISBN 978-80-904273-4-1.
KŘÍŽEK, Zdeněk a Ivan CRHA. Jak psát reklamní text. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2012, 220 s. ISBN 978-80-247-4061-4.
Recommended resources
JUNG, Carl Gustav. Archetypy a nevědomí. Vyd. 1. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka, 1997, 437 s. ISBN 8085880113.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 283 s. ISBN 8024703939.
BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001, 391 s. ISBN 80-85947-67-6.
BAČUVČÍK, Radim. Žena a muž v marketingové komunikaci. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2010, 260 s. ISBN 978-80-904273-4-1.
KŘÍŽEK, Zdeněk a Ivan CRHA. Jak psát reklamní text. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2012, 220 s. ISBN 978-80-247-4061-4.
Enclosed appendices
CD ROM
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (PhDr. Gregarová):
Str. 16 - PR: publicita je jistě účinnou, nikoli však jedinou formou PR. Jaké další "formy" se v PR uplatní?
Str. 18 - merkantil, merkantilie: jaké propagační prostředky byste do merkantilií zařadila?
Str. 18: vysvětlíte, prosím, pojem "barterová reklama"?
Str. 32: existují rozdíly mezi čtenáři MfDNES, Lidových novin a Hospodářských novin v souvislosti s otiskovanou reklamou? Pokud ano, v čem?
Str. 53 - Závěr, změna klasického scénáře. Jen spekulativně: na základě Vašeho výzkumu - není už čas "ve stereotypních reklamách na prací prášky" víc zdůraznit samotný produkt než šťastnou matku a čistou rodinu?
V posudku vedoucího byly položeny tyto otázky (PhDr. Křížek):
1.Existuje kromě ATL a BTL (popsáno na s. 17 této BP) TTL (through the line) komunikace?
2. Dále k práci nemám výhrad ani připomínek. Autorka přistupovala ke konzultacím velmi zodpovědně a má doporučení respektovala.
Studentka zodpověděla položené otázky.