Diplomová práce se zaobírá otázkou reklamní fotografie a jejího působení na recipienty. V teoretické části se práce zabývá definicí reklamních prostředků s důrazem na komunikační proces, dále definicí reklamní fotografie s vymezením její historie a druhové-ho či žánrového rozdělení a především definováním faktorů, které ovlivňují působení reklamní fotografie na recipienty. V praktické části se diplomová práce snaží pomocí výzkumu zjistit, jaké faktory se ve vybraných reklamních fotografiích nejvíce vyskytují, jaká původní idea vedla tvůrce k realizaci fotografie a jak vybrané reklamní fotografie na respondenty působí. V projektové části diplomové práce pak dochází ke komparaci původní autorské idey a konečného působení na respondenty s doporučením, co by mohlo být uděláno lépe, na základě čehož je vytvořen manuál, jak vytvořit fungující reklamní fotografii.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of advertising photography and its impact on recipients. In the theoretical part, the thesis deals with the definition of advertising means with emphasis on the process of communication, furthermore, on the definition of advertising photography with stress on its history and its division into categories or genres, and mainly emphasis on the definition of the phenomena which influence the advertising photography impact on recipients. The practical part of the thesis documents which phenomena occur the most in the chosen advertising photography, what was the original idea that led the photographers to the realization of the photography, and what impact have the selected photography on recipients. All the results of this part were reached via research. In the project part, the thesis arrives at comparison of the original idea of the author, and to the final impact on recipients with the suggestion what could be done in a better way which stands as the basis for creating the manual, and how to create a functional advertising photography.
Klíčová slova
reklama, reklamní prostředky, reklamní fotografie, druhy reklamní fotografie, výtvarné prvky v reklamě, žánr v reklamě, emoce v reklamě, postavy v reklamě, barvy v reklamě
Klíčová slova v angličtině
advertisement, advertising means, advertising/ commercial photography, types of advertising photography, artistic elements in an advertisement, genres of an advertisement, emotion in an advertisement, characters in an advertisements, colours in an advertisement
Rozsah průvodní práce
91 s. (190 537 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaobírá otázkou reklamní fotografie a jejího působení na recipienty. V teoretické části se práce zabývá definicí reklamních prostředků s důrazem na komunikační proces, dále definicí reklamní fotografie s vymezením její historie a druhové-ho či žánrového rozdělení a především definováním faktorů, které ovlivňují působení reklamní fotografie na recipienty. V praktické části se diplomová práce snaží pomocí výzkumu zjistit, jaké faktory se ve vybraných reklamních fotografiích nejvíce vyskytují, jaká původní idea vedla tvůrce k realizaci fotografie a jak vybrané reklamní fotografie na respondenty působí. V projektové části diplomové práce pak dochází ke komparaci původní autorské idey a konečného působení na respondenty s doporučením, co by mohlo být uděláno lépe, na základě čehož je vytvořen manuál, jak vytvořit fungující reklamní fotografii.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of advertising photography and its impact on recipients. In the theoretical part, the thesis deals with the definition of advertising means with emphasis on the process of communication, furthermore, on the definition of advertising photography with stress on its history and its division into categories or genres, and mainly emphasis on the definition of the phenomena which influence the advertising photography impact on recipients. The practical part of the thesis documents which phenomena occur the most in the chosen advertising photography, what was the original idea that led the photographers to the realization of the photography, and what impact have the selected photography on recipients. All the results of this part were reached via research. In the project part, the thesis arrives at comparison of the original idea of the author, and to the final impact on recipients with the suggestion what could be done in a better way which stands as the basis for creating the manual, and how to create a functional advertising photography.
Klíčová slova
reklama, reklamní prostředky, reklamní fotografie, druhy reklamní fotografie, výtvarné prvky v reklamě, žánr v reklamě, emoce v reklamě, postavy v reklamě, barvy v reklamě
Klíčová slova v angličtině
advertisement, advertising means, advertising/ commercial photography, types of advertising photography, artistic elements in an advertisement, genres of an advertisement, emotion in an advertisement, characters in an advertisements, colours in an advertisement
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o reklamní fotografii a o využívaných prvcích v tištěné reklamě.
2. Stanovte cíle, metodiku a výzkumné otázky práce.
3. Vytvořte teoretický základ o tématech reklamní fotografie a prvky využívané v tištěné reklamě.
4. Zvolte konkrétní ukázky z praxe reklamní fotografie, popište respondenty a strukturu dotazování.
5. Proveďte vlastní analýzu vybraných reklamních fotografií. Pomocí individuálních rozhovorů zjistěte, jak na respondenty vybrané reklamní fotografie působí a komparujte s výsledky z osobních rozhovorů s tvůrci.
6. Na základě výsledků výzkumu vyvoďte závěry.
7. Na základě výsledků analýzy a vyvozených závěrů zpracujte manuál, jak vytvořit reklamní fotografii, aby co nejlépe naplnila její stanovený cíl.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o reklamní fotografii a o využívaných prvcích v tištěné reklamě.
2. Stanovte cíle, metodiku a výzkumné otázky práce.
3. Vytvořte teoretický základ o tématech reklamní fotografie a prvky využívané v tištěné reklamě.
4. Zvolte konkrétní ukázky z praxe reklamní fotografie, popište respondenty a strukturu dotazování.
5. Proveďte vlastní analýzu vybraných reklamních fotografií. Pomocí individuálních rozhovorů zjistěte, jak na respondenty vybrané reklamní fotografie působí a komparujte s výsledky z osobních rozhovorů s tvůrci.
6. Na základě výsledků výzkumu vyvoďte závěry.
7. Na základě výsledků analýzy a vyvozených závěrů zpracujte manuál, jak vytvořit reklamní fotografii, aby co nejlépe naplnila její stanovený cíl.
Seznam doporučené literatury
TŘEŠTÍK. Osobnosti současné české reklamní a módní fotografie. Praha?: Atemi, 2002, 159 s. ISBN 80-238-8197-3.
VOJTĚCHOVSKÝ, Miroslav a Jaroslav VOSTRÝ. Obraz a příběh: scéničnost ve výtvarném a dramatickém umění. 1. vyd. V Praze: Kant - Karel Kerlický pro AMU, 2008, 304 s. sv. 8. ISBN 978-808-6970-868.
KULKA, Jiří. Psychologie umění. Vyd. 2., přeprac. a dopl., V Grada Publishing 1. Praha: Grada. ISBN 80-247-2329-8.
DU PLESSIS, Erik. Jak zákazník vnímá reklamu. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-802-5114-568.
JINDRA, Jan. Reklamní a produktová fotografie. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2011, xi, 215 s. ISBN 978-802-5131-121.
VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Reklama: jak dělat reklamu. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2011, 184 s. Manažer. ISBN 978-80-247-2001-2.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy: nové trendy a poznatky. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 294 s. ISBN 978-80-247-2196-5.
Seznam doporučené literatury
TŘEŠTÍK. Osobnosti současné české reklamní a módní fotografie. Praha?: Atemi, 2002, 159 s. ISBN 80-238-8197-3.
VOJTĚCHOVSKÝ, Miroslav a Jaroslav VOSTRÝ. Obraz a příběh: scéničnost ve výtvarném a dramatickém umění. 1. vyd. V Praze: Kant - Karel Kerlický pro AMU, 2008, 304 s. sv. 8. ISBN 978-808-6970-868.
KULKA, Jiří. Psychologie umění. Vyd. 2., přeprac. a dopl., V Grada Publishing 1. Praha: Grada. ISBN 80-247-2329-8.
DU PLESSIS, Erik. Jak zákazník vnímá reklamu. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-802-5114-568.
JINDRA, Jan. Reklamní a produktová fotografie. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2011, xi, 215 s. ISBN 978-802-5131-121.
VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Reklama: jak dělat reklamu. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2011, 184 s. Manažer. ISBN 978-80-247-2001-2.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy: nové trendy a poznatky. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 294 s. ISBN 978-80-247-2196-5.
Přílohy volně vložené
1 CD s rozhovory s respondenty
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (Dr. Banyár):
1.V rámci podkapitoly 3.1 Žánr ste charakterizovali napr. literárne a filmové žánre. Fotografické žánre v praxi neexistujú? Ak áno, popíšte prosím aké a vysvetlite, prečo ste ich nezaradili aj do tejto podkapitoly.
2. Skúste uviesť konkrétne príklady, akým spôsobom je možné prepájať reklamnú fotografiu s vizuálnymi prvkami značky.
3. Prečo ste sa v projektovej časti zamerali na tvorbu všeobecného manuálu, ako vytvoriť fungujúcu reklamnú fotografiu a namiesto toho ste sa radšej nepokúsili vytvoriť vlastnú reklamnú fotografiu (aj keď iba v rovine skice, náčrtu, ktorý nemusel byť použitý v praxi), kde by ste popísali celkový postup pri jej návrhu, čím by ste Vaše nadobudnuté poznatky mohli aplikovať priamo na riešenie konkrétneho problému.
Studentka zodpověděla položené otázky.