Tématem teto diplomové práce je Multi level marketing a hlavním cílem práce je odhalit vnímání multi level marketingu českou populací. Práce se nejdříve soustředí na přímý prodej, jako součást marketingového mixu. Zabývá se též historií přímého prodeje a jeho výhodami se zmínkou fungování přímého prodeje na území České republiky. Svou pozornost práce věnuje i nákupnímu chování a osobnosti prodejce i zákazníka. Popisuje vznik a podmínky multilevel marketingu a především jeho historii. Zmiňuje i nebezpečné pyramidové hry. V praktické části je pak zpracováván rozsáhlý výzkum se třemi dílčími výzkumy - kvanitativní dotazníkové šetření odhalující vnímání multilevel marketingu a dva kvalitativní - individuální rozhovory s obyvateli USA demonstrující jejich postoj k MLM a česká Focus Group zjišťující konkrétní motivy vnímání multi level marketingu českou populací. V projektové části práce představuje návrh komunikace pro konkrétní MLM společnost působící v ČR.
Annotation in English
The topic of this thesis is the multi level marketing. The main goal of the work is to find out perception of MLM by a czech population. At first the work focuses on direct sales as part of the marketing mix. It also deals with the history of direct sales and its advantages and describes how direct sales work in the Czech Republic. There have been putted attention to concepts of consumer behaviour and personality of the salesman and the customer. There is multlevel marketing, its history, its advantages and disadvantages and pyramid scheme mentioned. In the practical part there is a research consisting of three parts - questionnaires, individual interviews and Focus Group. All those are trying to desribe perception of Multi level marketing by czech people comparing with the Americans.
Keywords
MLM, Multilevel marketing, referenční marketing, víceúrovňový marketing, síťový marketing, vnímání MLM, pyramidové hry, letadlo, sponzor, osobní prodej, samospotřebitel, distributor, obchod, podnikání, systém odměňování, historie MLM
Keywords in English
direct sales, multilevel marketing, MLM, Multilevel marketing, referral marketing, network marketing, perception of MLM, pyramid schemes, airplane games, personal selling, distributor, business, entepreneur, history of MLM
Length of the covering note
102 s. (239 472 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tématem teto diplomové práce je Multi level marketing a hlavním cílem práce je odhalit vnímání multi level marketingu českou populací. Práce se nejdříve soustředí na přímý prodej, jako součást marketingového mixu. Zabývá se též historií přímého prodeje a jeho výhodami se zmínkou fungování přímého prodeje na území České republiky. Svou pozornost práce věnuje i nákupnímu chování a osobnosti prodejce i zákazníka. Popisuje vznik a podmínky multilevel marketingu a především jeho historii. Zmiňuje i nebezpečné pyramidové hry. V praktické části je pak zpracováván rozsáhlý výzkum se třemi dílčími výzkumy - kvanitativní dotazníkové šetření odhalující vnímání multilevel marketingu a dva kvalitativní - individuální rozhovory s obyvateli USA demonstrující jejich postoj k MLM a česká Focus Group zjišťující konkrétní motivy vnímání multi level marketingu českou populací. V projektové části práce představuje návrh komunikace pro konkrétní MLM společnost působící v ČR.
Annotation in English
The topic of this thesis is the multi level marketing. The main goal of the work is to find out perception of MLM by a czech population. At first the work focuses on direct sales as part of the marketing mix. It also deals with the history of direct sales and its advantages and describes how direct sales work in the Czech Republic. There have been putted attention to concepts of consumer behaviour and personality of the salesman and the customer. There is multlevel marketing, its history, its advantages and disadvantages and pyramid scheme mentioned. In the practical part there is a research consisting of three parts - questionnaires, individual interviews and Focus Group. All those are trying to desribe perception of Multi level marketing by czech people comparing with the Americans.
Keywords
MLM, Multilevel marketing, referenční marketing, víceúrovňový marketing, síťový marketing, vnímání MLM, pyramidové hry, letadlo, sponzor, osobní prodej, samospotřebitel, distributor, obchod, podnikání, systém odměňování, historie MLM
Keywords in English
direct sales, multilevel marketing, MLM, Multilevel marketing, referral marketing, network marketing, perception of MLM, pyramid schemes, airplane games, personal selling, distributor, business, entepreneur, history of MLM
Research Plan
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o spotřebitelském chování, přímém prodeji a vícevrstevném marketingu.
2. Stanovte cíle, metodiku a výzkumné otázky práce.
3. Vytvořte teoretický základ o tématech přímého prodeje a multi level marketingu.
4. Předložte a analyzujte konkrétní ukázky z praxe multi level marketingu, charakterizujte respondenty. Uveďte strukturu dotazování pro výzkumnou část.
5. Proveďte analýzu vybraných MLM společností působící na území ČR. Pomocí individuálních rozhovorů zjistěte, jak na respondenty tento druh podnikaní působí a porovnejte s výsledky z rozhovorů s obyvateli USA (Kalifornie).
6. Na základě výsledků analýzy a vyvozených závěrů navrhněte projekt komunikace konkrétní MLM společnosti, včetně správného postupu MLM obchodníků, jehož součástí bude i manuál.
Research Plan
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o spotřebitelském chování, přímém prodeji a vícevrstevném marketingu.
2. Stanovte cíle, metodiku a výzkumné otázky práce.
3. Vytvořte teoretický základ o tématech přímého prodeje a multi level marketingu.
4. Předložte a analyzujte konkrétní ukázky z praxe multi level marketingu, charakterizujte respondenty. Uveďte strukturu dotazování pro výzkumnou část.
5. Proveďte analýzu vybraných MLM společností působící na území ČR. Pomocí individuálních rozhovorů zjistěte, jak na respondenty tento druh podnikaní působí a porovnejte s výsledky z rozhovorů s obyvateli USA (Kalifornie).
6. Na základě výsledků analýzy a vyvozených závěrů navrhněte projekt komunikace konkrétní MLM společnosti, včetně správného postupu MLM obchodníků, jehož součástí bude i manuál.
Recommended resources
BĚLOHLÁVEK, František. Jak řídit a vést lidi: testy, případové studie, styly řízení, motivace a hodnocení. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2000, viii, 100 s. ISBN 8072263080.
ČERNÝ, Vojtěch. Prodejní techniky. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, xvii, 470 s. ISBN 8025100324
GRETZ, Karl F a Steven R DROZDECK. Psychologie prodeje. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1992, 312 s. ISBN 8085605031.
SCHIFFMAN, Leon G a Leslie Lazar KANUK. Nákupní chování. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, xxii, 633 s. ISBN 80-251-0094-4.
VALENTINE, James Lee. Síla MLM: networking : podpora - marketing. Praha: Pragma, c2004, 292 s. ISBN 8072051601.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Chování zákazníka: jak odkrýt tajemství "černé skříňky". 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 356 s. ISBN 978-80-247-3528-3.
Recommended resources
BĚLOHLÁVEK, František. Jak řídit a vést lidi: testy, případové studie, styly řízení, motivace a hodnocení. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2000, viii, 100 s. ISBN 8072263080.
ČERNÝ, Vojtěch. Prodejní techniky. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, xvii, 470 s. ISBN 8025100324
GRETZ, Karl F a Steven R DROZDECK. Psychologie prodeje. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1992, 312 s. ISBN 8085605031.
SCHIFFMAN, Leon G a Leslie Lazar KANUK. Nákupní chování. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, xxii, 633 s. ISBN 80-251-0094-4.
VALENTINE, James Lee. Síla MLM: networking : podpora - marketing. Praha: Pragma, c2004, 292 s. ISBN 8072051601.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Chování zákazníka: jak odkrýt tajemství "černé skříňky". 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 356 s. ISBN 978-80-247-3528-3.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
illustrations, graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
1. Stručně charakterizujte závěry výzkumných šetření, proveďte jejich vzájemné porovnání.
2. Které závěry výzkumných šetření byly východiskem pro projektový návrh?
3. Jaký význam sehrává v MLM komunikace formou sociálních médií?
Studentka plně a správně odpověděla na položené otázky.