Diplomová práce "Využití uměleckých forem graffiti a streetartu v marketingové komuni-kaci" pojednává o těchto osobitých formách umělecké tvorby a jejich vztahu k marketingovým komunikacím. Graffiti a street art jsou převážnou částí veřejnosti, pro svou ilegální a invazivní povahu, často přijímány negativně. Pro své komunikační vlastnosti jsou ovšem také mnohdy využívány reklamním průmyslem. Slouží jako nástroje pro produkci nosičů reklamních sdělení nebo se objevují jako prvky a náměty komunikačních kampaní.
Tato práce nejprve seznamuje čtenáře s těmito uměleckými fenomény a odhaluje podstatu jejich existence. Uvádí důležité charakteristiky a souvislosti, jako jsou vzájemné vztahy těchto forem, jejich komunikační a estetické vlastnosti, spojení s komercí nebo dopady na veřejný prostor. Představuje vybrané formy a techniky graffiti a streetartu. V další části se práce zabývá vztahem těchto forem k marketingové komunikaci, především prostřednictvím realizací klasických nebo inovativních prostředků out-of-home reklamy a tvorbou kreativních nápadů nejen v guerilla marketingu.
Pro bližší seznámení s těmito uměleckými prostředky a náměty komunikací je provedena analýza vybraných komunikačních kampaní a marketingový výzkum prostřednictvím hloubkových rozhovorů. Obě tyto šetření přináší potřebná zjištění pro vnímání účelnosti těchto aplikací graffiti a streetartu v marketingové komunikaci prostřednictvím zajímavých příkladů a názorů odborné veřejnosti. Všechny takto získané informace jsou podkladem pro vypracování projektové části práce, která představuje souhrnná doporučení týkající se implementace graffiti a streetartu do marketingové komunikace.
Anotace v angličtině
"Use of graffiti and street art in marketing communication" deals with these original art forms as well as their connection to marketing communication itself. Most of the time-graffiti and street art are perceived negatively for their often illegal and invasive nature. Because of their communication potential however, they are often used for commercial purposes. They serve as commercial carriers as well as themes for communication campaigns.
This thesis presents these art phenomena and reveals the nature of their existence. It also presents important characteristics and relations between these two forms as well as their communication and aesthetical features, relations to commerce itself and their impact on public space. It introduces different forms and techniques of both graffiti and street art. The next part deals with their relation to marketing communication itself, especially with the execution of classical and inovative means of out-of-home advertising and the production of creative concepts in guerilla and other kinds of marketing.
A thorough analysis of both communication campaigns and marketing research was made using careful interviews to present these art forms to you in more detail. Both of which show the importance of graffiti and street art in marketing communication with the use of interesting examples and professional public opinions. All this information was used to elabotate the project part of this thesis which introduces summary references regarding the implementation of graffiti and street art into marketing communication.
Klíčová slova
graffiti, street art, umění, marketingová komunikace, venkovní reklama, spotřebitelské chování, guerilla marketing, out-of-home média, nová média, veřejný prostor
Klíčová slova v angličtině
graffiti, street art, art, marketing communications, outdoor advertising, consumer behaviour, guerilla marketing, out-of-home media, new media, public space
Rozsah průvodní práce
178 s. (291090 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Využití uměleckých forem graffiti a streetartu v marketingové komuni-kaci" pojednává o těchto osobitých formách umělecké tvorby a jejich vztahu k marketingovým komunikacím. Graffiti a street art jsou převážnou částí veřejnosti, pro svou ilegální a invazivní povahu, často přijímány negativně. Pro své komunikační vlastnosti jsou ovšem také mnohdy využívány reklamním průmyslem. Slouží jako nástroje pro produkci nosičů reklamních sdělení nebo se objevují jako prvky a náměty komunikačních kampaní.
Tato práce nejprve seznamuje čtenáře s těmito uměleckými fenomény a odhaluje podstatu jejich existence. Uvádí důležité charakteristiky a souvislosti, jako jsou vzájemné vztahy těchto forem, jejich komunikační a estetické vlastnosti, spojení s komercí nebo dopady na veřejný prostor. Představuje vybrané formy a techniky graffiti a streetartu. V další části se práce zabývá vztahem těchto forem k marketingové komunikaci, především prostřednictvím realizací klasických nebo inovativních prostředků out-of-home reklamy a tvorbou kreativních nápadů nejen v guerilla marketingu.
Pro bližší seznámení s těmito uměleckými prostředky a náměty komunikací je provedena analýza vybraných komunikačních kampaní a marketingový výzkum prostřednictvím hloubkových rozhovorů. Obě tyto šetření přináší potřebná zjištění pro vnímání účelnosti těchto aplikací graffiti a streetartu v marketingové komunikaci prostřednictvím zajímavých příkladů a názorů odborné veřejnosti. Všechny takto získané informace jsou podkladem pro vypracování projektové části práce, která představuje souhrnná doporučení týkající se implementace graffiti a streetartu do marketingové komunikace.
Anotace v angličtině
"Use of graffiti and street art in marketing communication" deals with these original art forms as well as their connection to marketing communication itself. Most of the time-graffiti and street art are perceived negatively for their often illegal and invasive nature. Because of their communication potential however, they are often used for commercial purposes. They serve as commercial carriers as well as themes for communication campaigns.
This thesis presents these art phenomena and reveals the nature of their existence. It also presents important characteristics and relations between these two forms as well as their communication and aesthetical features, relations to commerce itself and their impact on public space. It introduces different forms and techniques of both graffiti and street art. The next part deals with their relation to marketing communication itself, especially with the execution of classical and inovative means of out-of-home advertising and the production of creative concepts in guerilla and other kinds of marketing.
A thorough analysis of both communication campaigns and marketing research was made using careful interviews to present these art forms to you in more detail. Both of which show the importance of graffiti and street art in marketing communication with the use of interesting examples and professional public opinions. All this information was used to elabotate the project part of this thesis which introduces summary references regarding the implementation of graffiti and street art into marketing communication.
Klíčová slova
graffiti, street art, umění, marketingová komunikace, venkovní reklama, spotřebitelské chování, guerilla marketing, out-of-home média, nová média, veřejný prostor
Klíčová slova v angličtině
graffiti, street art, art, marketing communications, outdoor advertising, consumer behaviour, guerilla marketing, out-of-home media, new media, public space
Zásady pro vypracování
1. Popište motivaci k výběru tématu a zpracujte teoretická východiska k vypracování práce. Pozornost věnujte vybraným, s tématem souvisejícím, formám marketingové komunikace.
2. Stanovte metody, cíle a výzkumné otázky práce.
3. Charakterizujte graffiti a street art, vymezte související pojmy, popište využívané prostředky a techniky, uveďte vztah graffiti a streetartu k marketingové komunikaci.
4. Na základě sběru sekundárních dat a primárního šetření analyzujte vybrané komunikační kampaně využívající graffiti a street art jako prostředky a techniky realizace nebo jako náměty a motivy využité pro danou komunikaci.
5. Vyvoďte konkrétní závěry a zodpovězte definované výzkumné otázky. Zhodnoťte naplnění předem stanovených cílů a přínos práce.
Zásady pro vypracování
1. Popište motivaci k výběru tématu a zpracujte teoretická východiska k vypracování práce. Pozornost věnujte vybraným, s tématem souvisejícím, formám marketingové komunikace.
2. Stanovte metody, cíle a výzkumné otázky práce.
3. Charakterizujte graffiti a street art, vymezte související pojmy, popište využívané prostředky a techniky, uveďte vztah graffiti a streetartu k marketingové komunikaci.
4. Na základě sběru sekundárních dat a primárního šetření analyzujte vybrané komunikační kampaně využívající graffiti a street art jako prostředky a techniky realizace nebo jako náměty a motivy využité pro danou komunikaci.
5. Vyvoďte konkrétní závěry a zodpovězte definované výzkumné otázky. Zhodnoťte naplnění předem stanovených cílů a přínos práce.
Seznam doporučené literatury
518, Vladimir. Kmeny: současné městské subkultury. 1. vyd. Editor Karel Veselý. V Praze: Yinachi, 2011, 517 s. ISBN 978-809-0397-323.
FREY, Petr. Marketingová komunikace: to nejlepší z nových trendů. 2. rozš. vyd. Praha: Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-160-7.
KOTLER, Philip. Marketing management. 1. vyd. Praha: Grada, 788 s. ISBN 978-80-247-1359-5.
LEVINSON, Jay Conrad. Guerilla marketing: [nejúčinnější a finančně nenáročný marketing!]. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 195 s., [8] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-251-2472-7.
PATALAS, Thomas. Guerillový marketing: jak s malým rozpočtem dosáhnout velkého úspěchu. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 191 s. ISBN 978-80-247-2484-3.
POSPISZYL, Tomáš a LÉKÓ. Street art Praha. Praha: Arbor vitae, 2007, 464 s. ISBN 978-808-6300-993.
OVERSTREET, Martina. In graffiti we trust. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 230 s. ISBN 80-204-1325-1.
PŘIKRYLOVÁ, Jana a Hana JAHODOVÁ. Moderní marketingová komunikace. 1. vyd. Praha, 2010, 303 s., [16] s. obr. příl. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3622-8.
Seznam doporučené literatury
518, Vladimir. Kmeny: současné městské subkultury. 1. vyd. Editor Karel Veselý. V Praze: Yinachi, 2011, 517 s. ISBN 978-809-0397-323.
FREY, Petr. Marketingová komunikace: to nejlepší z nových trendů. 2. rozš. vyd. Praha: Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-160-7.
KOTLER, Philip. Marketing management. 1. vyd. Praha: Grada, 788 s. ISBN 978-80-247-1359-5.
LEVINSON, Jay Conrad. Guerilla marketing: [nejúčinnější a finančně nenáročný marketing!]. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 195 s., [8] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-251-2472-7.
PATALAS, Thomas. Guerillový marketing: jak s malým rozpočtem dosáhnout velkého úspěchu. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 191 s. ISBN 978-80-247-2484-3.
POSPISZYL, Tomáš a LÉKÓ. Street art Praha. Praha: Arbor vitae, 2007, 464 s. ISBN 978-808-6300-993.
OVERSTREET, Martina. In graffiti we trust. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 230 s. ISBN 80-204-1325-1.
PŘIKRYLOVÁ, Jana a Hana JAHODOVÁ. Moderní marketingová komunikace. 1. vyd. Praha, 2010, 303 s., [16] s. obr. příl. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3622-8.
Přílohy volně vložené
1 CD s přílohami
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studenta na státních závěrečných zkouškách.
Student představil zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Student dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
1. Aká je podľa Vášho názoru kvalita a rozsah používania prvkov graffiti a street artu v rámci kampaní realizovaných v Českej republike, v porovnaní so zahraničím.
2. V čom vidíte hlavný prínos využitia prvkov graffiti a street artu z pohľadu zadávateľa, autora a spotrebiteľa.
3. Prečo ste sa v projektovej časti diplomovej práce nepokúsili podľa Vašich odporúčaní navrhnúť aj konkrétnu kampaň používajúcu prvky graffiti a street artu.
V posudku vedoucího byly položeny tyto otázky (vedoucí):
1. Jakým způsobem přistupuje česká legislativa k nedestruktivním formám streetartu?
2. Jakým způsobem fungují skupiny/jednotlivci při organizaci a realizaci streetartových děl ve vztahu k policejním složkám?
Student zodpověděl položené otázky.