Bakalářská práce se zabývá komparativním testováním použitelnosti tří vzájemně konkurenčních e-shopů.
V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy vztahující se k marketingu a e-commerce. Představen je význam testování použitelnosti a tvorby designu webů podle user experience (UX). Je zde shrnuto, jaké metody lze využít pro testování webů a pro testování použitelnosti, dále jaké jsou hlavní ergonomické prvky využívané u e-shopů a jak by mohly být pro přívětivý UX design nastaveny.
Praktická část ukazuje průběh testování použitelnosti s šesti respondenty, komparaci tří testovaných e-shopů, jejich zjištěné problémy a výhody.
Cílem práce je nalézt chyby primárního e-shopu Parfums.cz, které brání jeho uživatelům v jednoduchém použití, a tak vedou k nedobrému dojmu z e-shopu. Srovnáním s konkurenčními e-shopy, u nichž byly sledovány výhody, je vyvozeno doporučení na změny, kterými by se vyladily současné webové stránky Parfums.cz, a tím se posílila funkčnost a uživatelská přívětivost proti konkurenci.
Annotation in English
This Bachelor thesis is specifically concerned with the comparative utilization testing of three mutually competitive e-shops. The objective of the theoretical part focuses on clarification of the basic marketing and e-commerce terms. It introduces the importance of the usability testing and web design creation according to user experience (UX). The study offers the summary of the methods that are available for web testing and for the usability testing, furthermore it introduces main ergonomic components used at e-shops and states how they can be set to secure the pleasant UX design. The practical part shows the process applicability testing with six participated in the study, through three e-shops comparison, states their advantages and disadvantages. The aim of the present paper is to find weaknesses of initial e-shop Parfums.cz that stop their customers from easy use and lead to a unsatisfactory impression. Comparing with competitive e-shops, where the advantages were closely watched, has lead to some changes that were recommended in order to tune up the current web page Parfums.cz to reinforce functioning and user hospitality against to other competitors.
Comparative usability testing of web sites, e-commerce, user experience, UX design, ergonomics web sites, e-commerce, internet, marketing.
Length of the covering note
92 s. (122 497 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá komparativním testováním použitelnosti tří vzájemně konkurenčních e-shopů.
V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy vztahující se k marketingu a e-commerce. Představen je význam testování použitelnosti a tvorby designu webů podle user experience (UX). Je zde shrnuto, jaké metody lze využít pro testování webů a pro testování použitelnosti, dále jaké jsou hlavní ergonomické prvky využívané u e-shopů a jak by mohly být pro přívětivý UX design nastaveny.
Praktická část ukazuje průběh testování použitelnosti s šesti respondenty, komparaci tří testovaných e-shopů, jejich zjištěné problémy a výhody.
Cílem práce je nalézt chyby primárního e-shopu Parfums.cz, které brání jeho uživatelům v jednoduchém použití, a tak vedou k nedobrému dojmu z e-shopu. Srovnáním s konkurenčními e-shopy, u nichž byly sledovány výhody, je vyvozeno doporučení na změny, kterými by se vyladily současné webové stránky Parfums.cz, a tím se posílila funkčnost a uživatelská přívětivost proti konkurenci.
Annotation in English
This Bachelor thesis is specifically concerned with the comparative utilization testing of three mutually competitive e-shops. The objective of the theoretical part focuses on clarification of the basic marketing and e-commerce terms. It introduces the importance of the usability testing and web design creation according to user experience (UX). The study offers the summary of the methods that are available for web testing and for the usability testing, furthermore it introduces main ergonomic components used at e-shops and states how they can be set to secure the pleasant UX design. The practical part shows the process applicability testing with six participated in the study, through three e-shops comparison, states their advantages and disadvantages. The aim of the present paper is to find weaknesses of initial e-shop Parfums.cz that stop their customers from easy use and lead to a unsatisfactory impression. Comparing with competitive e-shops, where the advantages were closely watched, has lead to some changes that were recommended in order to tune up the current web page Parfums.cz to reinforce functioning and user hospitality against to other competitors.
Comparative usability testing of web sites, e-commerce, user experience, UX design, ergonomics web sites, e-commerce, internet, marketing.
Research Plan
1. Zpracujte rešerši odborné literatury věnující se problematice e-commerce a zákaznicky orientovaného marketingu; webových výzkumů zaměřených na testování použitelnosti a UX.
2. Objasněte doporučený postup testování použitelnosti a vymezte uživatelsky vhodnou podobu e-shopů v jejich standardních nástrojích s přihlédnutím k UX.
3. Realizujte testování použitelnosti tří vzájemně konkurenčních e-shopů.
4. Na základě výsledků doporučte změny pro lepší použitelnost a UX e-shopu Parfums.cz.
Research Plan
1. Zpracujte rešerši odborné literatury věnující se problematice e-commerce a zákaznicky orientovaného marketingu; webových výzkumů zaměřených na testování použitelnosti a UX.
2. Objasněte doporučený postup testování použitelnosti a vymezte uživatelsky vhodnou podobu e-shopů v jejich standardních nástrojích s přihlédnutím k UX.
3. Realizujte testování použitelnosti tří vzájemně konkurenčních e-shopů.
4. Na základě výsledků doporučte změny pro lepší použitelnost a UX e-shopu Parfums.cz.
Recommended resources
BOWLES, Cennydd a James BOX. Undercover user experience: learn how to do great UX work with tiny budgets, no time, and limited support. Berkeley, CA: New Riders, c2011, vii, 183 p. Voices that matter. ISBN 03-217-1990-5.
ECCHER, Clint. Profesionální webdesign: techniky a vzorová řešení pro XHTML a CSS. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 672 s., [16] s. barev. příl. ISBN 978-80-251-2677-6.
KRUG, Steve. Nenuťte uživatele přemýšlet!: praktický průvodce testováním a opravou chyb použitelnosti webu. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 165 s. ISBN 978-80-251-2923-4.
KRUG, Steve. Web design: nenuťte uživatele přemýšlet!. 2. aktualiz. vyd. Překlad Jan Škvařil. Brno: Computer Press, 2006, 167 s. ISBN 80-251-1291-8.
LYNCH, Patrick J a Sarah HORTON. Základní průvodce webdesignem: obecné principy tvorby webových stránek. V českém jazyce vyd. 1. Brno: Zoner Press, 2004, xiv, 224 s. ISBN 8086815056.
NIELSEN, Jakob. Web.Design. 1. vyd. Praha: SoftPress, 2002, 382 s. ISBN 8086497275.
NIELSEN, Jakob a Marie TAHIR. Použitelnost domovských stránek. Vyd. 1. Brno: Zoner Press, 2005, 323 s. ISBN 80-86815-18-8.
WARD, Matt et al. The Smashing Book 2: Smashing Magazine. Freiburg: Smashing Media, 2011, 360 s. ISBN 978-3-943075-06-9.
Recommended resources
BOWLES, Cennydd a James BOX. Undercover user experience: learn how to do great UX work with tiny budgets, no time, and limited support. Berkeley, CA: New Riders, c2011, vii, 183 p. Voices that matter. ISBN 03-217-1990-5.
ECCHER, Clint. Profesionální webdesign: techniky a vzorová řešení pro XHTML a CSS. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 672 s., [16] s. barev. příl. ISBN 978-80-251-2677-6.
KRUG, Steve. Nenuťte uživatele přemýšlet!: praktický průvodce testováním a opravou chyb použitelnosti webu. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 165 s. ISBN 978-80-251-2923-4.
KRUG, Steve. Web design: nenuťte uživatele přemýšlet!. 2. aktualiz. vyd. Překlad Jan Škvařil. Brno: Computer Press, 2006, 167 s. ISBN 80-251-1291-8.
LYNCH, Patrick J a Sarah HORTON. Základní průvodce webdesignem: obecné principy tvorby webových stránek. V českém jazyce vyd. 1. Brno: Zoner Press, 2004, xiv, 224 s. ISBN 8086815056.
NIELSEN, Jakob. Web.Design. 1. vyd. Praha: SoftPress, 2002, 382 s. ISBN 8086497275.
NIELSEN, Jakob a Marie TAHIR. Použitelnost domovských stránek. Vyd. 1. Brno: Zoner Press, 2005, 323 s. ISBN 80-86815-18-8.
WARD, Matt et al. The Smashing Book 2: Smashing Magazine. Freiburg: Smashing Media, 2011, 360 s. ISBN 978-3-943075-06-9.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
portraits, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (Mgr. Marvan):
1. Jaké z v práci uvedených průzkumných metod doporučujete k ověření pozitivního dopadu navrhovaných změn po jejich případné aplikaci a proč?
2. Co považujete za největší chybu v použitelnosti e-shopu Parfums.cz ze strategického úhlu pohledu?
3. Jaká byla celková časová náročnost realizace uživatelského testování, tedy jeho příprava, samotné testy a závěrečné vyhodnocení testů?
V posudku vedoucího byly položeny tyto otázky (Mgr. Šula):
1. Lze zobecnit výstupy z praktické části práce a definovat, jaké parametry by měl mít nově vznikající e-shop tak, aby se vyhnul uváděným problémů? Pokud ano, jaké by to byly?
2. Jakými dalšími metodami by bylo možné postupovat při testování e-shopů?
Studentka zodpověděla položené otázky.