Úkolem mé diplomové práce bylo prozkoumat GUI designery a generátory pro mobilní a embedded systémy. V teoretické části práce nastiňuji vznik GUI v době počítačů. Dále procházím historii vývoje GUI jednotlivých operačních systémů po současnost. V praktické části práce jsem zkoumal mnoho GUI softwarů a nejlepší vybrané jsem detailně popsal a demonstroval jejich možnosti na demu. Součástí práce je také individuální návrh GUI ovladače pro firmu Santech, který slouží jako předloha pro jeho realizaci. V závěru práce jsem zhodnotil výhody a nevýhody jednotlivých programů a mockupů.
Anotace v angličtině
The goal of my magister thesis was to explore GUI designers and generator for mobile and embedded systems. In theoretical part I'm outlining the rise of GUI at computer times. Also I'm browsing through history of making GUI for operating systems. In practical part I've studied many GUI making software from which I've chosen few good ones that are described in detail and their functionality is shown in demo app. Part of my thesis is individual GUI draft for realization of Santech's control. In the thesis conclusion the pros and cons of individual softwares and mockups are evaluated.
Klíčová slova
Grafické uživatelské prostředí, modelář, návrhář, generátor kódu, vestavěný systém
Klíčová slova v angličtině
GUI, mockup, designer, code generator, embedded system
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Úkolem mé diplomové práce bylo prozkoumat GUI designery a generátory pro mobilní a embedded systémy. V teoretické části práce nastiňuji vznik GUI v době počítačů. Dále procházím historii vývoje GUI jednotlivých operačních systémů po současnost. V praktické části práce jsem zkoumal mnoho GUI softwarů a nejlepší vybrané jsem detailně popsal a demonstroval jejich možnosti na demu. Součástí práce je také individuální návrh GUI ovladače pro firmu Santech, který slouží jako předloha pro jeho realizaci. V závěru práce jsem zhodnotil výhody a nevýhody jednotlivých programů a mockupů.
Anotace v angličtině
The goal of my magister thesis was to explore GUI designers and generator for mobile and embedded systems. In theoretical part I'm outlining the rise of GUI at computer times. Also I'm browsing through history of making GUI for operating systems. In practical part I've studied many GUI making software from which I've chosen few good ones that are described in detail and their functionality is shown in demo app. Part of my thesis is individual GUI draft for realization of Santech's control. In the thesis conclusion the pros and cons of individual softwares and mockups are evaluated.
Klíčová slova
Grafické uživatelské prostředí, modelář, návrhář, generátor kódu, vestavěný systém
Klíčová slova v angličtině
GUI, mockup, designer, code generator, embedded system
Zásady pro vypracování
Analyzujte funkční i nefunkční požadavky na generátor GUI (Graphical User Interface) pro mobilní a embedded aplikace. Při analýze uvažujte jak návrh GUI modelu (\"mockup\"), tak možnost generování kódu pro cílovou platformu.
Pro pochopení všech funkčních požadavků implementujte pomocí technologie DHTML vzorový model GUI pro libovolnou embedded nebo mobilní aplikaci a analyzujte možnosti generování kódu pro cílovou embedded nebo mobilní platformu.
Prostudujte existující generátory grafických uživatelských rozhraní a srovnejte jejich funkce s požadavky dle bodu 1.
Pokud nenajdete žádný existující generátor, který vyhovuje větší části požadavků, proveďte analýzu možností implementace vlastního generátoru, včetně návrhu UML modelu a popřípadě i vlastní implementaci.
Pokud najdete vyhovující generátor, demonstrujte jeho možnosti na příkladu aplikace dle bodu 2.
Vlastní zdrojové kódy publikujte pod licencí GPLv2 nebo vyšší.
Zásady pro vypracování
Analyzujte funkční i nefunkční požadavky na generátor GUI (Graphical User Interface) pro mobilní a embedded aplikace. Při analýze uvažujte jak návrh GUI modelu (\"mockup\"), tak možnost generování kódu pro cílovou platformu.
Pro pochopení všech funkčních požadavků implementujte pomocí technologie DHTML vzorový model GUI pro libovolnou embedded nebo mobilní aplikaci a analyzujte možnosti generování kódu pro cílovou embedded nebo mobilní platformu.
Prostudujte existující generátory grafických uživatelských rozhraní a srovnejte jejich funkce s požadavky dle bodu 1.
Pokud nenajdete žádný existující generátor, který vyhovuje větší části požadavků, proveďte analýzu možností implementace vlastního generátoru, včetně návrhu UML modelu a popřípadě i vlastní implementaci.
Pokud najdete vyhovující generátor, demonstrujte jeho možnosti na příkladu aplikace dle bodu 2.
Vlastní zdrojové kódy publikujte pod licencí GPLv2 nebo vyšší.
Seznam doporučené literatury
BLIŽŇÁK, Michal, Tomáš DULÍK a Vladimír VAŠEK. WxShapeFramework: An Easy Way for Diagrams Manipulation in C++ Applications [online]. WSEAS TRANSACTIONS on COMPUTERS: WSEAS Press, 2010, roč. 9, č. 1 [cit. 2014-01-23]. ISSN 1109-2750. Dostupné z: http://www.worldses.org/journals/computers/computers-2010.htm
BLIŽŇÁK, Michal, Tomáš DULÍK a Roman JAŠEK. Production-Ready Source Code Round-Trip Engineering [online]. INTERNATIONAL JOURNAL OF COMPUTERS: NAUN Press, 2012 [cit. 2014-01-23]. ISSN 1998-4308. Dostupné z: http://www.naun.org/wseas/cms.action?id=3036
BLIŽŇÁK, Michal, Tomáš DULÍK, Roman JAŠEK a Pavel VAŘACHA. Optimized Production-Ready Source Code Generation Based on UML [online]. INTERNATIONAL JOURNAL OF SYSTEMS APPLICATIONS, ENGINEERING & DEVELOPMENT: NAUN Press, 2013, roč. 7, č. 1 [cit. 2014-01-23]. ISSN 2074-1308. Dostupné z: http://www.naun.org/main/UPress/saed/16-498.pdf
PRATA, Stephen. Mistrovství v C++. 3. aktualiz. vyd. Překlad Boris Sokol. Brno: Computer Press, 2007, 1119 s. ISBN 978-80-251-1749-1.
CORMEN, Thomas H. Introduction to algorithms. 3rd ed. Cambridge: MIT Press, 2009, xix, 1292 s. ISBN 978-0-262-03384-8.
KANISOVÁ, Hana a Miroslav MÜLLER. UML srozumitelně. 2. aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2006, 176 s. ISBN 80-251-1083-4.
SMART, Julian. Cross-platform GUI programming with wxWidgets. Upper Saddle River: Prentice-Hall, 2006, xxxv, 700 s. ISBN 01-314-7381-6.
Seznam doporučené literatury
BLIŽŇÁK, Michal, Tomáš DULÍK a Vladimír VAŠEK. WxShapeFramework: An Easy Way for Diagrams Manipulation in C++ Applications [online]. WSEAS TRANSACTIONS on COMPUTERS: WSEAS Press, 2010, roč. 9, č. 1 [cit. 2014-01-23]. ISSN 1109-2750. Dostupné z: http://www.worldses.org/journals/computers/computers-2010.htm
BLIŽŇÁK, Michal, Tomáš DULÍK a Roman JAŠEK. Production-Ready Source Code Round-Trip Engineering [online]. INTERNATIONAL JOURNAL OF COMPUTERS: NAUN Press, 2012 [cit. 2014-01-23]. ISSN 1998-4308. Dostupné z: http://www.naun.org/wseas/cms.action?id=3036
BLIŽŇÁK, Michal, Tomáš DULÍK, Roman JAŠEK a Pavel VAŘACHA. Optimized Production-Ready Source Code Generation Based on UML [online]. INTERNATIONAL JOURNAL OF SYSTEMS APPLICATIONS, ENGINEERING & DEVELOPMENT: NAUN Press, 2013, roč. 7, č. 1 [cit. 2014-01-23]. ISSN 2074-1308. Dostupné z: http://www.naun.org/main/UPress/saed/16-498.pdf
PRATA, Stephen. Mistrovství v C++. 3. aktualiz. vyd. Překlad Boris Sokol. Brno: Computer Press, 2007, 1119 s. ISBN 978-80-251-1749-1.
CORMEN, Thomas H. Introduction to algorithms. 3rd ed. Cambridge: MIT Press, 2009, xix, 1292 s. ISBN 978-0-262-03384-8.
KANISOVÁ, Hana a Miroslav MÜLLER. UML srozumitelně. 2. aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2006, 176 s. ISBN 80-251-1083-4.
SMART, Julian. Cross-platform GUI programming with wxWidgets. Upper Saddle River: Prentice-Hall, 2006, xxxv, 700 s. ISBN 01-314-7381-6.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s obsahem a výsledky své diplomové práce v krátké prezentaci. Po přečtení posudků vedoucího a oponenta práce následovala diskuze, ve které byly položeny následující dotazy:
1. Jakým způsobem jste volil nástroje do svého průzkumu? Zvažoval jste i nástroj PEG Pro firmy Swell software? (dr. Stružka)
2. Jedno z kritérií Vašeho průzkumu byla i možnost generovat výstup GUI pro vestavný systém. V samotném porovnání však toto kritérium chybí. Neuvádíte ani o jaký vestavný systém(y) by se jednalo (výrobce, případně rodinu procesorů). Vysvětlete, případně upřesněte. (dr. Stružka)
3. Jak dlouho jste pracoval na návrhu? (doc. Nahodil)
Student dotazy odpověděl a následovalo zkoušení předmětů.