Diplomová práce pojednává o didaktických a technických aspektech využívání interaktivních prostředků IT ve výuce a specifikací tvorby interaktivní výuky. První, teoretická část práce obsahuje rešerši problematiky interaktivních prostředků IT, jako didaktických pomůcek ve vzdělávacím procesu. Naopak druhá část, experimentální, je zaměřena na návrh, realizaci a vyhodnocení průzkumu pomocí dotazníků, týkající se interaktivního vzdělávání na ZŠ a jejich využívání ve výuce.
Jedním z částečných cílů byl návrh, realizace interaktivního vyučování na dvou hodinách informatiky s využitím matematických interaktivních simulací a hlasovacího zařízení v tematickém celku Zlomky. Získané výsledky jak dotazníkovou metodou, tak i ve výuce s implementací interaktivních prvků, jsou zhodnocené v závěru práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the didactic and technical aspects of the use of interactive IT tools in teaching and with the specification of the interactive teaching creation. The first, theoretical part includes the issue of interactive search of IT resources, such as teaching tools in the learning process. In contrast, the second part, experimental, focuses on the design, implementation and evaluation of a survey using questionnaires regarding interactive learning at school and their use in the classroom.
One of the objectives of the partial design is the implementation of interactive teaching method into two hours of computer science using mathematical simulations and interactive voting system in thematic unit Fraction. The gained results of the questionnaire, as well as of the implementation of interactive elements in the classroom are evaluated in the conclusion of the work.
Klíčová slova
Informační a komunikační technologie, interaktivní výuka, dotazníkové šetření, hlasovací zařízení.
Klíčová slova v angličtině
Information and communication technologies, interactive education, survey, response system.
Rozsah průvodní práce
72s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o didaktických a technických aspektech využívání interaktivních prostředků IT ve výuce a specifikací tvorby interaktivní výuky. První, teoretická část práce obsahuje rešerši problematiky interaktivních prostředků IT, jako didaktických pomůcek ve vzdělávacím procesu. Naopak druhá část, experimentální, je zaměřena na návrh, realizaci a vyhodnocení průzkumu pomocí dotazníků, týkající se interaktivního vzdělávání na ZŠ a jejich využívání ve výuce.
Jedním z částečných cílů byl návrh, realizace interaktivního vyučování na dvou hodinách informatiky s využitím matematických interaktivních simulací a hlasovacího zařízení v tematickém celku Zlomky. Získané výsledky jak dotazníkovou metodou, tak i ve výuce s implementací interaktivních prvků, jsou zhodnocené v závěru práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the didactic and technical aspects of the use of interactive IT tools in teaching and with the specification of the interactive teaching creation. The first, theoretical part includes the issue of interactive search of IT resources, such as teaching tools in the learning process. In contrast, the second part, experimental, focuses on the design, implementation and evaluation of a survey using questionnaires regarding interactive learning at school and their use in the classroom.
One of the objectives of the partial design is the implementation of interactive teaching method into two hours of computer science using mathematical simulations and interactive voting system in thematic unit Fraction. The gained results of the questionnaire, as well as of the implementation of interactive elements in the classroom are evaluated in the conclusion of the work.
Klíčová slova
Informační a komunikační technologie, interaktivní výuka, dotazníkové šetření, hlasovací zařízení.
Klíčová slova v angličtině
Information and communication technologies, interactive education, survey, response system.
Zásady pro vypracování
Seznamte se s problematikou řešenou v zadaném tématu - nastudujte možnosti interaktivních prvků IT ve výuce.
Nastudujte princip realizace vzdáleného experimentování prostřednictvím experimentu.
Navrhněte dotazník týkající se interaktivního vzdělávání na základních školách a využívání interaktivních didaktických prostředků ve výuce.
Realizujte průzkum pomocí dotazníku, zpracujte ho a vyhodnoťte.
Navrhněte implementaci interaktivních prvků do výuky.
Zhodnoťte dosažené výsledky práce.
Zásady pro vypracování
Seznamte se s problematikou řešenou v zadaném tématu - nastudujte možnosti interaktivních prvků IT ve výuce.
Nastudujte princip realizace vzdáleného experimentování prostřednictvím experimentu.
Navrhněte dotazník týkající se interaktivního vzdělávání na základních školách a využívání interaktivních didaktických prostředků ve výuce.
Realizujte průzkum pomocí dotazníku, zpracujte ho a vyhodnoťte.
Navrhněte implementaci interaktivních prvků do výuky.
Zhodnoťte dosažené výsledky práce.
Seznam doporučené literatury
1LUSTIG F., SCHAUER F., OŽVOLDOVÁ, M.: Projekt e-Laboratoř : http://ises.info.
ESQUEMBRE. F.: Easy Java simulations (PRENTICE HALL, MADRID, 2005). THE EJS PROGRAM, HTTP://WWW.UM.ES /FEM/EJS.
CHRISTIAN W., BELLONI M: Physlet Physics: Interactive Illustrations, Explorations, and Problems for Introductory Physics,publ.Davidson books.com, Aug 2003, 352 p.
DOSTÁL, Jiří, 2009. Výukový software a počítačové hry - nástroje moderního vzdělávání. 6 s. Časopis pro technickou a informační výchovu. ISSN 1803-537X.
KOSTELNÍKOVÁ, M., OŽVOLDOVÁ, M.: A research on how to implement remote experiments to primary school education / In: Journal of technology and information education. - ISSN 1803-537X. - Vol. 4, no. 1 (2012), p. 50-55.
BETÁK, N., OŽVOLDOVÁ, M.: Interaktívna výučba informatiky prostredníctvom hlasovacieho zariadenia IN: E-Learning,- konference a soutež e-Learning, pp. Hradec Králové 6.-8. Novembra 2012, Hradec Králové.
Seznam doporučené literatury
1LUSTIG F., SCHAUER F., OŽVOLDOVÁ, M.: Projekt e-Laboratoř : http://ises.info.
ESQUEMBRE. F.: Easy Java simulations (PRENTICE HALL, MADRID, 2005). THE EJS PROGRAM, HTTP://WWW.UM.ES /FEM/EJS.
CHRISTIAN W., BELLONI M: Physlet Physics: Interactive Illustrations, Explorations, and Problems for Introductory Physics,publ.Davidson books.com, Aug 2003, 352 p.
DOSTÁL, Jiří, 2009. Výukový software a počítačové hry - nástroje moderního vzdělávání. 6 s. Časopis pro technickou a informační výchovu. ISSN 1803-537X.
KOSTELNÍKOVÁ, M., OŽVOLDOVÁ, M.: A research on how to implement remote experiments to primary school education / In: Journal of technology and information education. - ISSN 1803-537X. - Vol. 4, no. 1 (2012), p. 50-55.
BETÁK, N., OŽVOLDOVÁ, M.: Interaktívna výučba informatiky prostredníctvom hlasovacieho zariadenia IN: E-Learning,- konference a soutež e-Learning, pp. Hradec Králové 6.-8. Novembra 2012, Hradec Králové.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala výsledky své diplomové práce. Poté došlo k seznámení s posudky vedoucího a oponenta a následně byla vedena rozprava nad diplomovou prací, ve které byly položeny následující dotazy:
dr. Kostelníková: Aká bola návratnosť dotazníka? Ako korešpondovala téma odučenej hodiny s vyučovaným predmetom (tj. prečo ste preberali zlomky na informatike)? Autorka na strane 20 uvádza, že využitie simulácií v edukačnom procese prestavuje "zábavnější, ale účinnější formu výuky" - z akých štúdií pri tomto tvrdeni vychádza? Ako definuje účinnejšiu formu výučby?
doc Ožvoldová: Chválím diplomantu, že v krátkém čase, ve kterém měla k dispozici hlasovací zařízení, se s ním naučila pracovat a implementovala ho do další výuky.
prof. Dvořák: Téma práce je zajímavé.
doc. Jašek: Nemáte pocit,ž edochází k odklonu prostého vzdělávání od rozvoje vlastního myšlení? Jaký máte názor na použití inteligentních zařízení jako SmartPhone nebo tablet, nesnižuje jejich použití lidskou tvořivost?
Studentka zodpověděla všechny dotazy, které byly během rozpravy vzneseny.