Práce reflektuje problematiku provozování systémových IT služeb v prostředí Fakultní nemocnice Olomouc. Prochází postupně celou problematikou zajištění vysoké dostupnosti systémových IT služeb, a to od úrovně vybavení datového centra, až po způsob zajištění systémových IT služeb. Významná část práce je věnována nejmodernějším technologiím společnosti Microsoft, pomocí nichž je vysoká dostupnost zajištěna. Veškeré návrhy vysoké dostupnosti byly ověřeny v testovacím prostředí Fakultní nemocnice Olomouc a mohou být využity v produkčním prostředí.
Práce seznamuje se základními pojmy řízení kontinuity organizace, včetně vysvětlení procesu zajišťující obnovu ICT služeb podniku po havárii. Důležitou částí práce je objasnění zásad vrstvení informačního systému od HW zdrojů po samotnou provozovanou podnikovou aplikaci.
Anotace v angličtině
This work reflects problems of running of systematic IT services in the environment of the University Hospital of Olomouc. Step by step it goes through the whole topic of arranging the high availability of systematic IT services varying from the level of equipping of the data centre to the way of procuring of systematic IT services. Great part of the work is dedicated to the state-of-the-art technologies of the Microsoft company with which help the high availability is guaranteed. All proposals for the high accessibility were verified in the testing environment of the University Hospital of Olomouc and these can be further used in the production environment.
The work acquaints with the basic terminology of managing the continuity of an organization, including explanation of the process of securing the renowal of the IT services of the organisation after an emergency accident. A very important part of the work is clarifying the principles of layering of the IT system from the HW sources to the running organisation application itself.
Klíčová slova
Vysoká dostupnost, Hyper-V, Zotavení po havárii, ITIL, Datové centrum, Datové sítě
Klíčová slova v angličtině
High availability, Hyper-V, Disaster recovery, ITIL, Data center, Data network
Rozsah průvodní práce
83 s. (83 940 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce reflektuje problematiku provozování systémových IT služeb v prostředí Fakultní nemocnice Olomouc. Prochází postupně celou problematikou zajištění vysoké dostupnosti systémových IT služeb, a to od úrovně vybavení datového centra, až po způsob zajištění systémových IT služeb. Významná část práce je věnována nejmodernějším technologiím společnosti Microsoft, pomocí nichž je vysoká dostupnost zajištěna. Veškeré návrhy vysoké dostupnosti byly ověřeny v testovacím prostředí Fakultní nemocnice Olomouc a mohou být využity v produkčním prostředí.
Práce seznamuje se základními pojmy řízení kontinuity organizace, včetně vysvětlení procesu zajišťující obnovu ICT služeb podniku po havárii. Důležitou částí práce je objasnění zásad vrstvení informačního systému od HW zdrojů po samotnou provozovanou podnikovou aplikaci.
Anotace v angličtině
This work reflects problems of running of systematic IT services in the environment of the University Hospital of Olomouc. Step by step it goes through the whole topic of arranging the high availability of systematic IT services varying from the level of equipping of the data centre to the way of procuring of systematic IT services. Great part of the work is dedicated to the state-of-the-art technologies of the Microsoft company with which help the high availability is guaranteed. All proposals for the high accessibility were verified in the testing environment of the University Hospital of Olomouc and these can be further used in the production environment.
The work acquaints with the basic terminology of managing the continuity of an organization, including explanation of the process of securing the renowal of the IT services of the organisation after an emergency accident. A very important part of the work is clarifying the principles of layering of the IT system from the HW sources to the running organisation application itself.
Klíčová slova
Vysoká dostupnost, Hyper-V, Zotavení po havárii, ITIL, Datové centrum, Datové sítě
Klíčová slova v angličtině
High availability, Hyper-V, Disaster recovery, ITIL, Data center, Data network
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši na dané téma.
Analyzujte současný stav IT služeb.
Popište návrh provozu jednotlivých IT služeb dle požadavku ITIL.
Navrhněte provozování IT služeb v režimu vysoké dostupnosti.
Popište technologie nového datového centra.
Navrhněte design datové sítě pro potřeby provozu ve dvou datových centrech.
Vypracujte návrh zabezpečení datové sítě před vnitřními útoky.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši na dané téma.
Analyzujte současný stav IT služeb.
Popište návrh provozu jednotlivých IT služeb dle požadavku ITIL.
Navrhněte provozování IT služeb v režimu vysoké dostupnosti.
Popište technologie nového datového centra.
Navrhněte design datové sítě pro potřeby provozu ve dvou datových centrech.
Vypracujte návrh zabezpečení datové sítě před vnitřními útoky.
Seznam doporučené literatury
BRUCKNER, Tomáš, Jiří VOŘÍŠEK a Alena BUCHALCEVOVÁ. Tvorba informačních systémů: principy, metodiky, architektury. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 357 s. Management v informační společnosti. ISBN 978-80-247-4153-6.
BUCKSTEEG, Martin, Ebel NADIN a Frank EGGERT. ITIL 2011. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012, 216 s. ISBN 978-80-251-3732-1.
BIGELOW, Stephen J. Mistrovství v počítačových sítích: správa, konfigurace, diagnostika a řešení problémů. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2004, 990 s. ISBN 80-251-0178-9.
MCCLURE, Stuart, Joel SCAMBRAY a George KURTZ. Hacking bez záhad. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1502-5.
LUKÁČ, Ľubomír. IT management. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2011, 208 s. ISBN 978-80-251-3378-1.
MICROSOFT. Microsoft TechNet [online]. [cit. 2014-01-27]. Dostupné z: http://technet.microsoft.com/en-US/
Seznam doporučené literatury
BRUCKNER, Tomáš, Jiří VOŘÍŠEK a Alena BUCHALCEVOVÁ. Tvorba informačních systémů: principy, metodiky, architektury. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 357 s. Management v informační společnosti. ISBN 978-80-247-4153-6.
BUCKSTEEG, Martin, Ebel NADIN a Frank EGGERT. ITIL 2011. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012, 216 s. ISBN 978-80-251-3732-1.
BIGELOW, Stephen J. Mistrovství v počítačových sítích: správa, konfigurace, diagnostika a řešení problémů. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2004, 990 s. ISBN 80-251-0178-9.
MCCLURE, Stuart, Joel SCAMBRAY a George KURTZ. Hacking bez záhad. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1502-5.
LUKÁČ, Ľubomír. IT management. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2011, 208 s. ISBN 978-80-251-3378-1.
MICROSOFT. Microsoft TechNet [online]. [cit. 2014-01-27]. Dostupné z: http://technet.microsoft.com/en-US/
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Součástí prezentace BP nebyla praktická ukázka.
V rámci obhajoby byly položeny následující dotazy:
1. Doporučení řešit práci spíše formou projektu. (doc. Ing. Gajdošík, CSc.)
2. Co to je kritická infrastruktura nemocnice? (doc. Ing. Gajdošík, CSc.)
3. Patří nemocnice v Olomouci do kritické infrastruktury? (JUDr. Laucký)
4. Jak ochráníte nežádoucí únik informací z dané nemocnice? (JUDr. Laucký)
Student zodpověděl položené dotazy vedoucího BP a oponenta v plném
rozsahu a na kladené dotazy v dis. komise pro SZZ reagoval pohotově.