S rozvojem automobilového průmyslu, který má v ČR velmi významný podíl jak na trhu práce, tak ve vývoji a výrobě, roste požadavek na komfort vnitřního prostředí automobilů. Řešení vnitřní hlučnosti automobilů má stálý význam v celkovém kontextu požadavků na automobil ať už nový či zánovní. Mezi nejhlučnější osobní automobily patří ty, které mají pohonnou jednotku tvořenou dieselovým nebo turbodieselovým motorem. Tato hlučnost potom vychází ze samotné konstrukce vznětového motoru. Pokud budeme uvažovat časo-vou osu, ve které vozidlo existuje, tak zjistíme, že dochází k únavě a snížená účinnosti jed-notlivých komponent nebo celých dílů konstrukce. Náhrada konstrukčních dílů nebo jejich částí při servisu je v dnešní době nedílnou součástí a týká se prakticky jak nových tak oje-tých vozů. Zvyšování tepelné nebo akustické izolace je důležité z hlediska rostoucího prů-měrného věku ojetých vozů, u kterých se hlučnost zvyšuje postupem času (obecně v důsledku stáří vozidla). Mezi nejvýznamnější místa k tlumení motoru a mechanismů ko-lem motoru patří prostor uvnitř motoru, ale také uvnitř interiéru. Tyto tlumící vrstvy jsou na bázi vláknitých nebo porézních dílů s vyšším nebo vysokým stupněm pohltivosti a zvukové neprůzvučnosti. Zvýšením těchto vrstev pomocí polyuretanové vrstvy, nebo přímo nahrazení stávající izolace je možné dosáhnout, za určitých podmínek, snížení hlukové expozice uvnitř vozidla a tím i zpříjemnit jízdu jako takovou.
Anotace v angličtině
The development of the automotive industry in the Czech Republic has a very significant share in the labor market, the development and the production. Also the demand for auto-motive comfort of the interior environment is growing. Solution to the interior noise of vehicles is still important in the overall context of the requirements for new vehicles or almost new. The noisiest passenger cars are those that use a diesel or turbo diesel drive unit. This noise is developed inside the actual construction of a diesel engine. If we consider timeline in which the vehicle exists we find that there is fatigue and reduced efficiency of individual components or whole parts of the structure. Replacement of components or their parts is an inseparable part of service and it applies to both new and used cars. Increasing in thermal or acoustic insulation is important from viewpoint of growing average age of used cars which the noise level increases over time (generally due to the age of the vehicle). The most significant places for noise damping of the motor and mechanisms around the engine are the space inside the drive unit and within the interior. These damping layers are based on fibrous or porous materials with a higher or the highest level of noise absorption and attenuation. Increasing these layers using polyurethanes or directly replacing existing insulation can be more efficient and under certain circumstances the noise exposure inside the interior of vehicle can be reduced and make the ride more comfortable.
S rozvojem automobilového průmyslu, který má v ČR velmi významný podíl jak na trhu práce, tak ve vývoji a výrobě, roste požadavek na komfort vnitřního prostředí automobilů. Řešení vnitřní hlučnosti automobilů má stálý význam v celkovém kontextu požadavků na automobil ať už nový či zánovní. Mezi nejhlučnější osobní automobily patří ty, které mají pohonnou jednotku tvořenou dieselovým nebo turbodieselovým motorem. Tato hlučnost potom vychází ze samotné konstrukce vznětového motoru. Pokud budeme uvažovat časo-vou osu, ve které vozidlo existuje, tak zjistíme, že dochází k únavě a snížená účinnosti jed-notlivých komponent nebo celých dílů konstrukce. Náhrada konstrukčních dílů nebo jejich částí při servisu je v dnešní době nedílnou součástí a týká se prakticky jak nových tak oje-tých vozů. Zvyšování tepelné nebo akustické izolace je důležité z hlediska rostoucího prů-měrného věku ojetých vozů, u kterých se hlučnost zvyšuje postupem času (obecně v důsledku stáří vozidla). Mezi nejvýznamnější místa k tlumení motoru a mechanismů ko-lem motoru patří prostor uvnitř motoru, ale také uvnitř interiéru. Tyto tlumící vrstvy jsou na bázi vláknitých nebo porézních dílů s vyšším nebo vysokým stupněm pohltivosti a zvukové neprůzvučnosti. Zvýšením těchto vrstev pomocí polyuretanové vrstvy, nebo přímo nahrazení stávající izolace je možné dosáhnout, za určitých podmínek, snížení hlukové expozice uvnitř vozidla a tím i zpříjemnit jízdu jako takovou.
Anotace v angličtině
The development of the automotive industry in the Czech Republic has a very significant share in the labor market, the development and the production. Also the demand for auto-motive comfort of the interior environment is growing. Solution to the interior noise of vehicles is still important in the overall context of the requirements for new vehicles or almost new. The noisiest passenger cars are those that use a diesel or turbo diesel drive unit. This noise is developed inside the actual construction of a diesel engine. If we consider timeline in which the vehicle exists we find that there is fatigue and reduced efficiency of individual components or whole parts of the structure. Replacement of components or their parts is an inseparable part of service and it applies to both new and used cars. Increasing in thermal or acoustic insulation is important from viewpoint of growing average age of used cars which the noise level increases over time (generally due to the age of the vehicle). The most significant places for noise damping of the motor and mechanisms around the engine are the space inside the drive unit and within the interior. These damping layers are based on fibrous or porous materials with a higher or the highest level of noise absorption and attenuation. Increasing these layers using polyurethanes or directly replacing existing insulation can be more efficient and under certain circumstances the noise exposure inside the interior of vehicle can be reduced and make the ride more comfortable.
Vypracovat obecný teoretický základ pro akustické veličiny v technické praxi.
Charakterizovat specifika akustických signálů v automobilovém průmyslu.
Výběr polymeru na bázi polyuretanu s porézní strukturou pro tlumení hluku dieselového motoru, jeho technická specifikace, výhody.
Měření akustických veličin na vybraném a upraveném typu materiálu v laboratorních podmínkách (koeficient zvukové pohltivosti, útlum vlivem překážky).
Měření akustických veličin na vybraném a upraveném typu materiálu v praktických podmínkách na motoru dieselového motoru (hluk motoru, stanovení hladiny akustického tlaku, ekvivaletní hladiny a okamžitého akustického tlaku v třetinooktávových pásmech).
Zpracovat a vyhodnotit naměřená data.
Doporučení a výhody pro tlumení dieselového motoru polyuretany s povrchovově upravenou geometrií.
Zásady pro vypracování
Vypracovat obecný teoretický základ pro akustické veličiny v technické praxi.
Charakterizovat specifika akustických signálů v automobilovém průmyslu.
Výběr polymeru na bázi polyuretanu s porézní strukturou pro tlumení hluku dieselového motoru, jeho technická specifikace, výhody.
Měření akustických veličin na vybraném a upraveném typu materiálu v laboratorních podmínkách (koeficient zvukové pohltivosti, útlum vlivem překážky).
Měření akustických veličin na vybraném a upraveném typu materiálu v praktických podmínkách na motoru dieselového motoru (hluk motoru, stanovení hladiny akustického tlaku, ekvivaletní hladiny a okamžitého akustického tlaku v třetinooktávových pásmech).
Zpracovat a vyhodnotit naměřená data.
Doporučení a výhody pro tlumení dieselového motoru polyuretany s povrchovově upravenou geometrií.
Seznam doporučené literatury
NOVÝ, Richard. Hluk a chvění. 2. vyd. Praha: ČVUT, 1995. ISBN 80-010-2246-3.
BERÁNEK, Leo L. Snižování hluku. 1. vyd. Praha: SNTL, 1965, 740 s.
PTÁČEK, Luděk. Nauka o materiálu. 2. opr. a rozš. vyd. Brno: ČVUT, 2003, 516 s. ISBN 80-720-4283-1.
PTÁČEK, Luděk. Handbook of noise and vibration control. 2. opr. a rozš. vyd. Editor Malcolm J Crocker. Hoboken: Wiley, c2007, xxiv, 1569 s. ISBN 978-0-471-39599-7.
KLEMPNER, Daniel. Handbook of Polymeric Foams and Foam Technology. 2. opr. a rozš. vyd. Editor Malcolm J Crocker. Hoboken: Wiley, 1991, 442 s. ISBN 34-461-5097-8.
Flynn, J. H., Encyclopedia of Polymer Science and Engineering, 2nd Ed., Supplement Volume, pp. 692?701, John Wiley & Sons, Inc., USA (1989).
Seznam doporučené literatury
NOVÝ, Richard. Hluk a chvění. 2. vyd. Praha: ČVUT, 1995. ISBN 80-010-2246-3.
BERÁNEK, Leo L. Snižování hluku. 1. vyd. Praha: SNTL, 1965, 740 s.
PTÁČEK, Luděk. Nauka o materiálu. 2. opr. a rozš. vyd. Brno: ČVUT, 2003, 516 s. ISBN 80-720-4283-1.
PTÁČEK, Luděk. Handbook of noise and vibration control. 2. opr. a rozš. vyd. Editor Malcolm J Crocker. Hoboken: Wiley, c2007, xxiv, 1569 s. ISBN 978-0-471-39599-7.
KLEMPNER, Daniel. Handbook of Polymeric Foams and Foam Technology. 2. opr. a rozš. vyd. Editor Malcolm J Crocker. Hoboken: Wiley, 1991, 442 s. ISBN 34-461-5097-8.
Flynn, J. H., Encyclopedia of Polymer Science and Engineering, 2nd Ed., Supplement Volume, pp. 692?701, John Wiley & Sons, Inc., USA (1989).
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student přednesl stěžejní výsledky své diplomové práce a odpověděl uspokojivě na dotazy vedoucího a oponenta.
Otázky vedoucího diplomové práce:
1. Pokud budeme uvažovat veškeré výsledky, které byly získány v rámci měření praktické části, tak která složka hlučnosti by byla adekvátní k zadání této DP aby byly výsledky kompletní?
Otázky oponenta diplomové práce:
1. Izolační materiály byly umísťovány do prostoru kapoty automobilu a v kabině na podlahu pod nohy spolujezdce a řidiče. Je takové uspořádání z pohledu útlumu hluku motoru ideální, nebo bylo vynuceno objektivními problémy? Při konstrukci nových automobilů se výrobci snaží maximalizovat útlum umístěním izolace v oblasti motorové přepážky.
2. Jakým způsobem by měla hluk v kabině automobilu snižovat izolace umístěná do kapoty?
3. Lze záporný akustický útlum při použití zimního obutí přisoudit pouze vlivu pneumatik? Nemůže to být i signál špatné reprodukovatelnosti měření vlivem dalších externích faktorů?
4. Vysvětlete větu uváděnou v závěru na str. 136: "Zvláště proto, že zvyšování hlučnosti je lineárně spojeno s vyšší činností mechanismů".
Z řad komise byly vzneseny následující dotazy:
1. doc. Vašina: Jak si vysvětlujete vysokou zvukovou pohltivost materiálů při velmi nízkých frekvencích?
2. doc. Vašina: Od jakých frekvencí akustického vlnění je měření pohltivosti dostatečně přesné?
3. doc. Vašina: Na základě čeho se stanoví minimální frekvence akustického vlnění, při které je již měření přesné?
4. doc. Sedlařík: Vysvětlete původ zkušebních vzorků.
5. doc. Mráček: Jak jste odečítali vliv pneumatik na intenzitu v závislosti na frekvenci?
Na otázky členů komise student taktéž odpověděl uspokojivě.