Práce se zabývá stravováním v mateřských školkách. Především se soustředí na plnění Spotřebního koše, který je velmi důležitý pro veškeré školní stravování. Zabývá se podrobněji jeho významem, jednotlivými komoditami a doporučeními pro jeho dodržení. Je zde zmíněn vhodný a nevhodný způsob výživy a jeho dopad na zdraví dětí a různé alternativní způsoby stravování. Dále je popsána historie a význam školního stravování a s ním související platná legislativa. Doporučení pro dodržení pestrosti stravy a výčet nejvíce používaných druhů masa ve školních jídelnách.
V praktické části je sledováno a porovnáváno plnění Spotřebního koše v teorii a praxi, dále plnění dvou zvolených komodit (maso a ryby) a preferenční vyhodnocení jednotlivých druhů masa v jídelnách předškolního stravování v Uherském Hradišti s doporučenou pestrostí stravy.
Anotace v angličtině
My work deals with pre school catering. It is primarily focused on meeting the consumer basket, which is very important for all kinds of school catering, in more detail it aims at its importance, individual commodities and recommendations how to meet it. Both appropriate and inappropriate way of nutrition and their impact on children's health, as well as other alternative ways of nutrition, are mentioned. The history and importance of school catering and the related applicable legislation are described. In addition, recommendations for keeping food variety and a list of the most used meats in school canteens.
In the practical part meeting the consumer basket in theory and practice is monitored and compared, as well as meeting two selected commodities (meat and fish) and preferential evaluation of different types of meat consumed in pre school canteens in Uherské Hradiště with the recommended dietary variety.
Klíčová slova
výživa dětí, spotřební koš, školní stravování, doporučená pestrost stravy
Klíčová slova v angličtině
children's nutrition, consumer basket (market basket), school catering, recommended variety of food
Rozsah průvodní práce
86 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá stravováním v mateřských školkách. Především se soustředí na plnění Spotřebního koše, který je velmi důležitý pro veškeré školní stravování. Zabývá se podrobněji jeho významem, jednotlivými komoditami a doporučeními pro jeho dodržení. Je zde zmíněn vhodný a nevhodný způsob výživy a jeho dopad na zdraví dětí a různé alternativní způsoby stravování. Dále je popsána historie a význam školního stravování a s ním související platná legislativa. Doporučení pro dodržení pestrosti stravy a výčet nejvíce používaných druhů masa ve školních jídelnách.
V praktické části je sledováno a porovnáváno plnění Spotřebního koše v teorii a praxi, dále plnění dvou zvolených komodit (maso a ryby) a preferenční vyhodnocení jednotlivých druhů masa v jídelnách předškolního stravování v Uherském Hradišti s doporučenou pestrostí stravy.
Anotace v angličtině
My work deals with pre school catering. It is primarily focused on meeting the consumer basket, which is very important for all kinds of school catering, in more detail it aims at its importance, individual commodities and recommendations how to meet it. Both appropriate and inappropriate way of nutrition and their impact on children's health, as well as other alternative ways of nutrition, are mentioned. The history and importance of school catering and the related applicable legislation are described. In addition, recommendations for keeping food variety and a list of the most used meats in school canteens.
In the practical part meeting the consumer basket in theory and practice is monitored and compared, as well as meeting two selected commodities (meat and fish) and preferential evaluation of different types of meat consumed in pre school canteens in Uherské Hradiště with the recommended dietary variety.
Klíčová slova
výživa dětí, spotřební koš, školní stravování, doporučená pestrost stravy
Klíčová slova v angličtině
children's nutrition, consumer basket (market basket), school catering, recommended variety of food
Zásady pro vypracování
I. Teoretická část
Charakteristika výživy dětí v předškolním věku
Zásady správného stravování dětí
Spotřební koš pro školní stravování
II. Praktická část
Porovnání plnění Spotřebního koše
Statistické vyhodnocení zjištěných hodnot
Diskuze a závěr zjištěných výsledků
Zásady pro vypracování
I. Teoretická část
Charakteristika výživy dětí v předškolním věku
Zásady správného stravování dětí
Spotřební koš pro školní stravování
II. Praktická část
Porovnání plnění Spotřebního koše
Statistické vyhodnocení zjištěných hodnot
Diskuze a závěr zjištěných výsledků
Seznam doporučené literatury
NEVORAL J. a kolektiv, Výživa v dětském věku,2003, Vydavatel:Praha: H & H, 434 str.,ISBN 80-86-022-93-5{}
GREGORA, M. Výživa malých dětí: výchova ke správné výživě, skladba dětské výživy, obezita v dětském věku a jak jí předcházet, alergie a funkční potraviny, 2004, Vydavatel: Grada, Praha, 95 str., ISBN 80-247-9022-X{}
KEJVALOVÁ L., Výživa dětí od A do Z, 2010, Vydavatel: Nakladatelství Vyšehrad, spol.s.r.o., 140 str. ISBN 978-80-7021-993-5{}
MAROTZ L.R., Health, Safety, and Nutrition for the Young Child, 2008, Vydavatel: Delmar Cengage Learning, 590 str., ISBN 978-14-2832-070-3{}
Seznam doporučené literatury
NEVORAL J. a kolektiv, Výživa v dětském věku,2003, Vydavatel:Praha: H & H, 434 str.,ISBN 80-86-022-93-5{}
GREGORA, M. Výživa malých dětí: výchova ke správné výživě, skladba dětské výživy, obezita v dětském věku a jak jí předcházet, alergie a funkční potraviny, 2004, Vydavatel: Grada, Praha, 95 str., ISBN 80-247-9022-X{}
KEJVALOVÁ L., Výživa dětí od A do Z, 2010, Vydavatel: Nakladatelství Vyšehrad, spol.s.r.o., 140 str. ISBN 978-80-7021-993-5{}
MAROTZ L.R., Health, Safety, and Nutrition for the Young Child, 2008, Vydavatel: Delmar Cengage Learning, 590 str., ISBN 978-14-2832-070-3{}
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prokázala hluboké znalosti dané problematiky a schopnost je chápat v širokých souvislostech. Na otázky oponenta odpověděla jasně a výstižně. Na doplňující otázky reagovala správně a pohotově.