Moje diplomová práce je zaměřena na inkluzivní vzdělávání v základním školství v České republice a na překážky v jeho rozvoji. V teoretické části uvádím informace odborníků
o základních pojmech týkajících se inkluzivního vzdělávání, dále pak informace
o kořenech jeho vzniku, požadavcích společnosti na jeho rozvoj a závěrem argumentaci pro právní a etická východiska rozvoje inkluzivního vzdělávání. V druhé části mé práce, praktické se snažím identifikovat pomocí drobného sociologického výzkumu překážky v rozvoji inkluzivního vzdělávání v současném základním školství v České republice. Obrátila jsem se na různé cílové skupiny, které jsou zainteresovány v oblasti vzdělávání
na základních školách. Na základě analýzy a interpretace odpovědí těchto odborníků, jsem identifikovala nejmarkantnější překážky v rozvoji inkluzivního vzdělávání v základním školství v České republice.
Annotation in English
My thesis is focused on education in primary schools in the Czech Republic and the obstacles in its development. In the theoretical part is given information by professionals about basic concepts of inclusive education, as well as information about the roots of its emergence, also information about the society requirements of its development and finally the argument for legal bases and ethical starting development of inclusive education. In the second part of my work, the practical part I try to identify obstacles in the development
of inclusive education in the current primary education in the Czech Republic by means
of small-scale sociological research. I have reached various targed groups that are involved in education in elementary schools. Based on the analysis and interpretation
of the respones of the experts, I have identified the most striking obstacles in the development of inclusive education in primary schools in the Czech Republic.
Keywords
Socializace, socializační prostředí, integrace, inkluze, inkluzivní vzdělávání, hlavní vzdělávací proud, intaktní žáci, děti se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření, handicap, altruismus, multikulturní výchova, globalizace, mýty, předsudky, učící se společnost, anticipace budoucího vývoje, segregace, diskriminace, přípravný ročník, koordinátor inkluze, edukační prostředí, klima, atmosféra školy, romské gheto, primární rodina, prosociální chvání, exkluze, funkcionální výchova, intencionální výchova, majoritní, minoritní společnost.
Keywords in English
Socialization, socialization environment, integration, inclusion, , inclusive education, mainstream education, intact popils, children with special educational needs, support measures, handicap, altruism, multicultural education, globalization, myths, prejudice, learning society, anticipation of future development, segregation, discrimination, preliminary year, inclusion coordinator educational environment, the climate,
the atmosphere of the school, Roma ghetto, the primary family, prosocial behavior, exclusion, functional training, intentional education, majority, minority society.
Length of the covering note
70 s.
Language
CZ
Annotation
Moje diplomová práce je zaměřena na inkluzivní vzdělávání v základním školství v České republice a na překážky v jeho rozvoji. V teoretické části uvádím informace odborníků
o základních pojmech týkajících se inkluzivního vzdělávání, dále pak informace
o kořenech jeho vzniku, požadavcích společnosti na jeho rozvoj a závěrem argumentaci pro právní a etická východiska rozvoje inkluzivního vzdělávání. V druhé části mé práce, praktické se snažím identifikovat pomocí drobného sociologického výzkumu překážky v rozvoji inkluzivního vzdělávání v současném základním školství v České republice. Obrátila jsem se na různé cílové skupiny, které jsou zainteresovány v oblasti vzdělávání
na základních školách. Na základě analýzy a interpretace odpovědí těchto odborníků, jsem identifikovala nejmarkantnější překážky v rozvoji inkluzivního vzdělávání v základním školství v České republice.
Annotation in English
My thesis is focused on education in primary schools in the Czech Republic and the obstacles in its development. In the theoretical part is given information by professionals about basic concepts of inclusive education, as well as information about the roots of its emergence, also information about the society requirements of its development and finally the argument for legal bases and ethical starting development of inclusive education. In the second part of my work, the practical part I try to identify obstacles in the development
of inclusive education in the current primary education in the Czech Republic by means
of small-scale sociological research. I have reached various targed groups that are involved in education in elementary schools. Based on the analysis and interpretation
of the respones of the experts, I have identified the most striking obstacles in the development of inclusive education in primary schools in the Czech Republic.
Keywords
Socializace, socializační prostředí, integrace, inkluze, inkluzivní vzdělávání, hlavní vzdělávací proud, intaktní žáci, děti se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření, handicap, altruismus, multikulturní výchova, globalizace, mýty, předsudky, učící se společnost, anticipace budoucího vývoje, segregace, diskriminace, přípravný ročník, koordinátor inkluze, edukační prostředí, klima, atmosféra školy, romské gheto, primární rodina, prosociální chvání, exkluze, funkcionální výchova, intencionální výchova, majoritní, minoritní společnost.
Keywords in English
Socialization, socialization environment, integration, inclusion, , inclusive education, mainstream education, intact popils, children with special educational needs, support measures, handicap, altruism, multicultural education, globalization, myths, prejudice, learning society, anticipation of future development, segregation, discrimination, preliminary year, inclusion coordinator educational environment, the climate,
the atmosphere of the school, Roma ghetto, the primary family, prosocial behavior, exclusion, functional training, intentional education, majority, minority society.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na inkluzívní vzdělávání v současných základních školách;
- na identifikaci překážek rozvoje školní inkluze;
- na uplatnění poznatků sociální pedagogiky při vytváření opatření k odstranění těchto překážek.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (zřejmě smíšený či čistě kvalitativní) bude zaměřený na překážky inkluzivního vzdělávání v současných základních školách očima různých cílových skupin.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na inkluzívní vzdělávání v současných základních školách;
- na identifikaci překážek rozvoje školní inkluze;
- na uplatnění poznatků sociální pedagogiky při vytváření opatření k odstranění těchto překážek.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (zřejmě smíšený či čistě kvalitativní) bude zaměřený na překážky inkluzivního vzdělávání v současných základních školách očima různých cílových skupin.
Recommended resources
BOBROVSKAJA, M. E. a A. V. SMIRNOVÁ. S. Makarenko. Praha: Svět sovětů, 1950.
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing, 2010.
KANT, I. Základy metafyziky mravů. Praha: Svoboda, 1990.
KOMENSKÝ, J. A. Didaktika velká. Brno: UK Komenium, učitelské nakladatel-ství, spol. s.r.o., Praha VII - Brno - Banská Bystrica, 1948.
LUDVIG, H. et al. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou (praxe reformě pedagogické koncepce). Pardubice: Univerzita Pardubice, 2008.
MÜHLPACHR, P. Sociální inkluze v prostředí biodromální speciální pedagogiky. Brno: MU, 2009.
Recommended resources
BOBROVSKAJA, M. E. a A. V. SMIRNOVÁ. S. Makarenko. Praha: Svět sovětů, 1950.
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing, 2010.
KANT, I. Základy metafyziky mravů. Praha: Svoboda, 1990.
KOMENSKÝ, J. A. Didaktika velká. Brno: UK Komenium, učitelské nakladatel-ství, spol. s.r.o., Praha VII - Brno - Banská Bystrica, 1948.
LUDVIG, H. et al. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou (praxe reformě pedagogické koncepce). Pardubice: Univerzita Pardubice, 2008.
MÜHLPACHR, P. Sociální inkluze v prostředí biodromální speciální pedagogiky. Brno: MU, 2009.
Enclosed appendices
1 CD-R
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Kutnohorská: Jaký benefit má pro žáky inkluzivní škola?