Diplomová práce pojednává o významu trestu v současné výchově v historickém kontextu. Nad touto problematikou se zamýšlí nejen v obecném pojetí, ale i z pohledu křesťanství, které víc jak tisíc let tvořilo na našem území základní východisko pro výchovu a společenské klima. Na základě několika osobností je sledován pozitivní dopad křesťanské výchovy na celou společnost, stejně jako silná agresivita v dospělosti u týraných jedinců v dětství. Diplomová práce se také zamýšlí nad významem tělesných trestů ve výchově, jeho negativními následky i jeho zákazem užívání. Všechny tyto otázky sleduje v teoretickém i praktickém rámci, který vychází z výzkumného šetření napříč současnou společností.
Anotace v angličtině
The thesis discourses the significance of punishment in contemporary upbringing process in context of history. The thesis considers the topic not only in the common approach but also from the point of view of Christianity which was used as the basic recourse for the upbringing and the social climate in our territory. A positive impact of Christian upbringing on the whole society is observed on the basis of several personalities as same as the impact of strong rage in the adult age performed by the individuals who were maltreated in their childhood on the other side. The thesis also considers the meaning of corporal punishment pedagogy, its negative consequences and the restriction of it. All those questions are focused on in theoretical and practical structure which comes out of a research that was made crosswise the contemporary society.
Klíčová slova
výchova, odměna, trest, týrání, Bible, křesťanství, práva dětí
Klíčová slova v angličtině
upbringing, reward, punishment, maltreatment, Bible, Christianity, children rights
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o významu trestu v současné výchově v historickém kontextu. Nad touto problematikou se zamýšlí nejen v obecném pojetí, ale i z pohledu křesťanství, které víc jak tisíc let tvořilo na našem území základní východisko pro výchovu a společenské klima. Na základě několika osobností je sledován pozitivní dopad křesťanské výchovy na celou společnost, stejně jako silná agresivita v dospělosti u týraných jedinců v dětství. Diplomová práce se také zamýšlí nad významem tělesných trestů ve výchově, jeho negativními následky i jeho zákazem užívání. Všechny tyto otázky sleduje v teoretickém i praktickém rámci, který vychází z výzkumného šetření napříč současnou společností.
Anotace v angličtině
The thesis discourses the significance of punishment in contemporary upbringing process in context of history. The thesis considers the topic not only in the common approach but also from the point of view of Christianity which was used as the basic recourse for the upbringing and the social climate in our territory. A positive impact of Christian upbringing on the whole society is observed on the basis of several personalities as same as the impact of strong rage in the adult age performed by the individuals who were maltreated in their childhood on the other side. The thesis also considers the meaning of corporal punishment pedagogy, its negative consequences and the restriction of it. All those questions are focused on in theoretical and practical structure which comes out of a research that was made crosswise the contemporary society.
Klíčová slova
výchova, odměna, trest, týrání, Bible, křesťanství, práva dětí
Klíčová slova v angličtině
upbringing, reward, punishment, maltreatment, Bible, Christianity, children rights
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na obecnou problematiku odměny a trestu;
- na extrémní tresty,týrání;
- na odměnu a trest v historických souvislostech;
- na odmenu a trest v náboženství.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na obecnou problematiku odměny a trestu;
- na extrémní tresty,týrání;
- na odměnu a trest v historických souvislostech;
- na odmenu a trest v náboženství.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum.
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, s.r.o., 2008.
Doňková, O. Vývojová psychologie pro sociální pedagogy. Brno: IMS Brno, 2009.
Helus Z. Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973.
Kraus B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Sak, P. a K. Saková. Mládež na křižovatce. PH: Svoboda servis, 2004.
Smékal, V. a L. Lacinová. Dítě na prahu dospívání. Brno: Brrister a Principel, 2002.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, s.r.o., 2008.
Doňková, O. Vývojová psychologie pro sociální pedagogy. Brno: IMS Brno, 2009.
Helus Z. Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973.
Kraus B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Sak, P. a K. Saková. Mládež na křižovatce. PH: Svoboda servis, 2004.
Smékal, V. a L. Lacinová. Dítě na prahu dospívání. Brno: Brrister a Principel, 2002.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Jůzl: Odměny a tersty, jak jsou sociálně vnímány?