Diplomová práce je zaměřena na oblast využívání pedagogicko-ošetřovatelského konceptu bazální stimulace u poskytovatelů zdravotních služeb. V teoretické části této práce jsou identifikovány a popsány základní pojmy, teoretická východiska této metody, jednotlivé techniky a prvky bazální stimulace i souvislosti, týkající se sociální pedagogiky a dané metody. Praktická část prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s oslovenými respondenty a případových studií, vypracovaných na základě analýz dokumentů, podporuje teoretickou část, neboť objasňuje vlastní proces uplatňování metody bazální stimulace přímo v praxi. Významně tak přispívá k zodpovězení základní výzkumné otázky této diplomové práce: Jak je uplatňována metoda bazální stimulace při péči o pacienty u poskytovatelů zdravotních služeb?
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the use of pedagogical nursing concept of the basal stimulation among health care providers. The fundamental terms, the theoretical basis of the method, the particular techniques and elements of the basal stimulation are identified and described in the theoretical part of the thesis as well as the context of the social pedagogy and the method itself. The practical part supports the theoretical part by means of the semi-structured interviews with the addressed respondents and the case studies based on the analyses of the documents, it clarifies the actual process of applying the method of the basal stimulation directly in practice. It significantly contributes to answer the basic research question of the thesis: "How is the method of the basal stimulation applied to the patient care among health care providers?"
Klíčová slova
bazální stimulace, ošetřovatelská péče, komunikace, vnímání, pohyb, stimulace, potřeby, prostředí, smyslové orgány, kvalita života
Klíčová slova v angličtině
basal stimulation, nursing care, communication, perception, movement, stimulation, needs, environment, sense organs, quality of life
Rozsah průvodní práce
131 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na oblast využívání pedagogicko-ošetřovatelského konceptu bazální stimulace u poskytovatelů zdravotních služeb. V teoretické části této práce jsou identifikovány a popsány základní pojmy, teoretická východiska této metody, jednotlivé techniky a prvky bazální stimulace i souvislosti, týkající se sociální pedagogiky a dané metody. Praktická část prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s oslovenými respondenty a případových studií, vypracovaných na základě analýz dokumentů, podporuje teoretickou část, neboť objasňuje vlastní proces uplatňování metody bazální stimulace přímo v praxi. Významně tak přispívá k zodpovězení základní výzkumné otázky této diplomové práce: Jak je uplatňována metoda bazální stimulace při péči o pacienty u poskytovatelů zdravotních služeb?
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the use of pedagogical nursing concept of the basal stimulation among health care providers. The fundamental terms, the theoretical basis of the method, the particular techniques and elements of the basal stimulation are identified and described in the theoretical part of the thesis as well as the context of the social pedagogy and the method itself. The practical part supports the theoretical part by means of the semi-structured interviews with the addressed respondents and the case studies based on the analyses of the documents, it clarifies the actual process of applying the method of the basal stimulation directly in practice. It significantly contributes to answer the basic research question of the thesis: "How is the method of the basal stimulation applied to the patient care among health care providers?"
Klíčová slova
bazální stimulace, ošetřovatelská péče, komunikace, vnímání, pohyb, stimulace, potřeby, prostředí, smyslové orgány, kvalita života
Klíčová slova v angličtině
basal stimulation, nursing care, communication, perception, movement, stimulation, needs, environment, sense organs, quality of life
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžně výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucí diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucí bude práce zaměřena:
- na identifikaci základních teoretických východisek bazální stimulace a objasnění jednotlivých prvků bazální stimulace;
- na problematiku využívání bazální stimulace v ošetřovatelské péči u pacientů hospitalizovaných na lůžkových odděleních u poskytovatelů zdravotních služeb;
- na uplatnění prvků sociální pedagogiky při využívání bazální stimulace u pacientů a jiných zájmových skupin.
Součástí práce bude výzkum - kvantifikovaná analýza využívání bazální stimulace u pacientů v konkrétním zdravotnickém zařízení podle předem stanovených ukazatelů a dále budou zpracovány případové studie - kazuistiky zaměřené na praktické využití bazální stimulace přímo při poskytování ošetřovatelské péče.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžně výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucí diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucí bude práce zaměřena:
- na identifikaci základních teoretických východisek bazální stimulace a objasnění jednotlivých prvků bazální stimulace;
- na problematiku využívání bazální stimulace v ošetřovatelské péči u pacientů hospitalizovaných na lůžkových odděleních u poskytovatelů zdravotních služeb;
- na uplatnění prvků sociální pedagogiky při využívání bazální stimulace u pacientů a jiných zájmových skupin.
Součástí práce bude výzkum - kvantifikovaná analýza využívání bazální stimulace u pacientů v konkrétním zdravotnickém zařízení podle předem stanovených ukazatelů a dále budou zpracovány případové studie - kazuistiky zaměřené na praktické využití bazální stimulace přímo při poskytování ošetřovatelské péče.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: STIMUL, 2005, 220 s. ISBN 80-89236-00-6.
FRIEDLOVÁ, Karolína. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 168 s. Sestra. ISBN 978-80-247-1314-4.
FRIEDLOVÁ, Karolína. Skriptum pro základní kurz Bazální stimulace v ošetřovatelské péči. Frýdek-Místek: Tiskárna Kleinwachter, 2003, 32 s.
IVANOVÁ, Kateřina. Základy etiky a organizační kultury v managementu zdravotnictví. Vyd. 1. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2006, 240 s. Sociologické pojmosloví, sv. 1. ISBN 80-701-3442-9.
KRAUS, Blahoslav, Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
ŠMARDA, Jan. Biologie pro psychology a pedagogy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 420 s. ISBN 978-80-7367-343-7.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: STIMUL, 2005, 220 s. ISBN 80-89236-00-6.
FRIEDLOVÁ, Karolína. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 168 s. Sestra. ISBN 978-80-247-1314-4.
FRIEDLOVÁ, Karolína. Skriptum pro základní kurz Bazální stimulace v ošetřovatelské péči. Frýdek-Místek: Tiskárna Kleinwachter, 2003, 32 s.
IVANOVÁ, Kateřina. Základy etiky a organizační kultury v managementu zdravotnictví. Vyd. 1. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2006, 240 s. Sociologické pojmosloví, sv. 1. ISBN 80-701-3442-9.
KRAUS, Blahoslav, Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
ŠMARDA, Jan. Biologie pro psychology a pedagogy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 420 s. ISBN 978-80-7367-343-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Kutnohorská: Měl by veškerý zdravotnický personál absolvovavat kurz bazální stimulace?