Diplomová práce Vliv prostředí rodiny a školy na děti se specifickými poruchami učení se zabývá problematikou těchto dětí v kontextu rodinného a školního působení. Cílem výzkumu je zmapovat a analyzovat hlavní faktory rodinného a školního prostředí, jež se podílí na průběhu vývoje těchto dětí ve spojení s výchovně-vzdělávacím procesem a získat tak integrovaný pohled na zmíněnou problematiku.
V teoretické části jsou definována teoretická východiska specifických poruch učení, vlivy, které na tuto poruchu působí a ovlivňují její průběh včetně systému speciální výchovné a vzdělávací péče a podpory, která se sledovanou problematikou souvisí a na kterou navazuje praktická část práce. Empirická část je zpracována pomocí kvalitativní výzkumné strategie, realizované formou polostrukturovaných rozhovorů.
Anotace v angličtině
The dissertation The influence of the home and school environments on children with specific learning disabilities deals with the issues of these children in the context of the family and school interaction. The aim of the research is to map and analyse the main factors of the home and school environments which are involved in the process of development of these children in the context of the upbringing and educational process, in order to obtain an integrated perspective on this issue.
The theoretical background of some specific learning disorders aspects is defined in the theoretical part besides the effects which have an influence on these disorders and affect its progress. The latter include the system of special upbringing and educational care and support, which is related to the issues being tracked in the work and is connected to the practical part of the work. The empirical part is processed by a qualitative research strategy realised in the form of semi structured interviews.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, dyslexie, ADHD, hyperaktivita, prostředí rodiny a školy, diagnostika, školní neúspěšnost, hodnocení, vrstevnická skupina, kompetence, reedukace.
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, dyslexia, ADHD, hyperactivity, home and school environments, diagnosis, school failure, evaluation, peer group, competence, re-education.
Rozsah průvodní práce
102 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Vliv prostředí rodiny a školy na děti se specifickými poruchami učení se zabývá problematikou těchto dětí v kontextu rodinného a školního působení. Cílem výzkumu je zmapovat a analyzovat hlavní faktory rodinného a školního prostředí, jež se podílí na průběhu vývoje těchto dětí ve spojení s výchovně-vzdělávacím procesem a získat tak integrovaný pohled na zmíněnou problematiku.
V teoretické části jsou definována teoretická východiska specifických poruch učení, vlivy, které na tuto poruchu působí a ovlivňují její průběh včetně systému speciální výchovné a vzdělávací péče a podpory, která se sledovanou problematikou souvisí a na kterou navazuje praktická část práce. Empirická část je zpracována pomocí kvalitativní výzkumné strategie, realizované formou polostrukturovaných rozhovorů.
Anotace v angličtině
The dissertation The influence of the home and school environments on children with specific learning disabilities deals with the issues of these children in the context of the family and school interaction. The aim of the research is to map and analyse the main factors of the home and school environments which are involved in the process of development of these children in the context of the upbringing and educational process, in order to obtain an integrated perspective on this issue.
The theoretical background of some specific learning disorders aspects is defined in the theoretical part besides the effects which have an influence on these disorders and affect its progress. The latter include the system of special upbringing and educational care and support, which is related to the issues being tracked in the work and is connected to the practical part of the work. The empirical part is processed by a qualitative research strategy realised in the form of semi structured interviews.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, dyslexie, ADHD, hyperaktivita, prostředí rodiny a školy, diagnostika, školní neúspěšnost, hodnocení, vrstevnická skupina, kompetence, reedukace.
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, dyslexia, ADHD, hyperactivity, home and school environments, diagnosis, school failure, evaluation, peer group, competence, re-education.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- vliv faktorů rodinného a školního prostředí na děti s poruchami učení;
- výchovné zásady a metodické postupy práce s těmito dětmi;
- kompetence pedagogů;
- význam komunikace, kooperace rodiny, školy a školských poradenských zařízení.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum zaměřený na problematiku dětí s poruchami učení.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- vliv faktorů rodinného a školního prostředí na děti s poruchami učení;
- výchovné zásady a metodické postupy práce s těmito dětmi;
- kompetence pedagogů;
- význam komunikace, kooperace rodiny, školy a školských poradenských zařízení.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum zaměřený na problematiku dětí s poruchami učení.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení I: Vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova univerzita, 2004. 128 s. ISBN 80-210-3613-3.
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II: Reedukace specifických poruch učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 152 s. ISBN 80-210-3822-5.
JANDERKOVÁ, Dita. Specifické poruchy učení a chování. Brno: Mendelova univerzita, 2010. 51 s. ISBN 978-80-7375-407-5.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, ŽÁČKOVÁ, Hana a SOVOVÁ, Hana. Specifické poruchy učení na 2.stupni základních škol (použitelné i pro střední školství). Praha: D&H, 2007. 68 s. ISBN 978-80-903579-7-6.
MUNDEN, Alison a ARCELUS, Jon. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2002. 119 s. ISBN 978-80-7367-430-4.
PIPEKOVÁ, Jarmila et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. 404 s. ISBN 80-7315-120-0.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. 336 s. ISBN 978-80-7367-817-3.
SWIERKOSZOVÁ, Jana. Specifické poruchy učení. Ostrava: Pedagogická fakulta, 2007. 110 s. ISBN 80-7368-042-4.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. 11. vyd. Praha: Portál, 2009. 264 s. ISBN 978-80-7367-514-1.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení I: Vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova univerzita, 2004. 128 s. ISBN 80-210-3613-3.
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II: Reedukace specifických poruch učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 152 s. ISBN 80-210-3822-5.
JANDERKOVÁ, Dita. Specifické poruchy učení a chování. Brno: Mendelova univerzita, 2010. 51 s. ISBN 978-80-7375-407-5.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, ŽÁČKOVÁ, Hana a SOVOVÁ, Hana. Specifické poruchy učení na 2.stupni základních škol (použitelné i pro střední školství). Praha: D&H, 2007. 68 s. ISBN 978-80-903579-7-6.
MUNDEN, Alison a ARCELUS, Jon. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2002. 119 s. ISBN 978-80-7367-430-4.
PIPEKOVÁ, Jarmila et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. 404 s. ISBN 80-7315-120-0.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. 336 s. ISBN 978-80-7367-817-3.
SWIERKOSZOVÁ, Jana. Specifické poruchy učení. Ostrava: Pedagogická fakulta, 2007. 110 s. ISBN 80-7368-042-4.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. 11. vyd. Praha: Portál, 2009. 264 s. ISBN 978-80-7367-514-1.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Ocetková: Jaké faktory ovlivňují děti se specifickými poruchami učení?