Ve svém úvodu se práce zaobírá tématem efektivity. Tento pojem je definován a ve zkratce jsou vysvětleny možnosti jejího měření. Dále je zde vysvětleno měření efektivity ve veřejném sektoru spolu s faktory, které tuto oblast ovlivňují. Závěr teoretické části popisuje strukturu školského systému a vysvětluje pojem regionálního školství. Výše zmíněné poznatky jsou využity v praktické části, která zkoumá vývoj vzdělávací soustavy Moravskoslezského kraje a hodnotí efektivitu fungování vybraného vzorku gymnázií z této oblasti. Na základě uskutečněné analýzy jsou vybrána nejlépe a nejhůře fungující gymnázia. Závěr této diplomové práce je věnován návrhům opatření za účelem zlepšení efektivity fungování vybraného gymnázia.
Anotace v angličtině
At the beginning, this thesis deals with the topic of efficiency. It defines the term and it gives a short information about its measurement options. There is also explained public sector efficiency measurement with description of factors that can affect this area. At the end of the theoretical part, there is an description of the school system structure and clarification of the regional education concept. All the knowledge from above is applied in the practical part of the thesis, which examines the development of the education system in the Moravian-Silesian Region and evaluates the effectiveness of choosen Gymnasiums sample from this area. Based on implemented analysis the best and the worst functioning Gym-nasiums are chosen. The conclusion of this thesis is devoted to suggested measures which improves the efficiency of the selected Gymnasium.
Klíčová slova
efektivita, gymnázium, hodnocení, Moravskoslezský kraj, regionální školství, školský systém, výsledky vzdělávání
Ve svém úvodu se práce zaobírá tématem efektivity. Tento pojem je definován a ve zkratce jsou vysvětleny možnosti jejího měření. Dále je zde vysvětleno měření efektivity ve veřejném sektoru spolu s faktory, které tuto oblast ovlivňují. Závěr teoretické části popisuje strukturu školského systému a vysvětluje pojem regionálního školství. Výše zmíněné poznatky jsou využity v praktické části, která zkoumá vývoj vzdělávací soustavy Moravskoslezského kraje a hodnotí efektivitu fungování vybraného vzorku gymnázií z této oblasti. Na základě uskutečněné analýzy jsou vybrána nejlépe a nejhůře fungující gymnázia. Závěr této diplomové práce je věnován návrhům opatření za účelem zlepšení efektivity fungování vybraného gymnázia.
Anotace v angličtině
At the beginning, this thesis deals with the topic of efficiency. It defines the term and it gives a short information about its measurement options. There is also explained public sector efficiency measurement with description of factors that can affect this area. At the end of the theoretical part, there is an description of the school system structure and clarification of the regional education concept. All the knowledge from above is applied in the practical part of the thesis, which examines the development of the education system in the Moravian-Silesian Region and evaluates the effectiveness of choosen Gymnasiums sample from this area. Based on implemented analysis the best and the worst functioning Gym-nasiums are chosen. The conclusion of this thesis is devoted to suggested measures which improves the efficiency of the selected Gymnasium.
Klíčová slova
efektivita, gymnázium, hodnocení, Moravskoslezský kraj, regionální školství, školský systém, výsledky vzdělávání
Definujte pojem efektivita a způsoby jejího měření.
Charakterizujte problémy vztahující se k efektivitě regionálního školství v České republice.
II. Praktická část
Zhodnoťte atributy jednotlivých gymnázií v Moravskoslezském kraji.
Vytvořte typologii gymnázií v Moravskoslezském kraji ve vazbě na jejich efektivitu.
Navrhněte opatření ke zlepšení stavu efektivity gymnázií Moravskoslezského kraje.
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
I. Teoretická část
Definujte pojem efektivita a způsoby jejího měření.
Charakterizujte problémy vztahující se k efektivitě regionálního školství v České republice.
II. Praktická část
Zhodnoťte atributy jednotlivých gymnázií v Moravskoslezském kraji.
Vytvořte typologii gymnázií v Moravskoslezském kraji ve vazbě na jejich efektivitu.
Navrhněte opatření ke zlepšení stavu efektivity gymnázií Moravskoslezského kraje.
Závěr
Seznam doporučené literatury
OECD. OECD Reviews of Evaluation and Assessment in Education: Synergies for Better Learning. Paris: OECD Publishing, 2013, 670 s. ISBN 978-92-64-19065-8.
OCHRANA, František a Milan PŮČEK. Efektivní zavádění a řízení změn ve veřejné správě: smart administration. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011, 246 s. ISBN 978-80-7357-667-7.
POSPÍŠIL, Richard. Veřejná ekonomika: současnost a perspektiva. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2013, 195 s. ISBN 978-80-7431-112-3.
SANTIAGO, Paulo et al. OECD Reviews of Evaluation and Assessment in Education: Czech Republic 2012. Paris: OECD Publishing, 2012, 163 s. ISBN 978-92-64-11678-8.
Seznam doporučené literatury
OECD. OECD Reviews of Evaluation and Assessment in Education: Synergies for Better Learning. Paris: OECD Publishing, 2013, 670 s. ISBN 978-92-64-19065-8.
OCHRANA, František a Milan PŮČEK. Efektivní zavádění a řízení změn ve veřejné správě: smart administration. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011, 246 s. ISBN 978-80-7357-667-7.
POSPÍŠIL, Richard. Veřejná ekonomika: současnost a perspektiva. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2013, 195 s. ISBN 978-80-7431-112-3.
SANTIAGO, Paulo et al. OECD Reviews of Evaluation and Assessment in Education: Czech Republic 2012. Paris: OECD Publishing, 2012, 163 s. ISBN 978-92-64-11678-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí DP: 40 bodů Otázka: Ve světě vzdělávání panují různé názory na opodstatněnost existence víceletých gymnázií. Diskutujte vliv tohoto faktoru na hodnocení kvality a rovnosti ve vzdělávání. Hodnocení: otázka zodpovězena Oponent DP: 42 bodů Otázka: Jaké nejčastější doplňkové činnosti Vámi sledovaná gymnázia vykonávají? Hodnocení: otázka zodpovězena Zkoušející: RNDr. Pavel Bednář, Ph.D. Otázka: Mohl byste nám přiblížit gymnázium Bílovec? Hodnocení: otázka zodpovězena částečně Zkoušející: doc. Ing. Jena Švarcová, Ph.D. Otázka: Seznam literatury nekoresponduje se zdroji ve Vaší diplomové práci. Měření efektivity vzdělávacího systému je velmi náročné - proč jste zvolil takové ukazatele, jaké jste zvolil? Hodnocení: otázka zodpovězena částečně Zkoušející: doc. JUDr. Ing. Radek Jurčík, Ph. D Otázka: Kde jste se dozvěděl jak mají gymnázia nastavenu akreditaci? Hodnocení: otázka zodpovězena částečně
Posuzovaná diplomová práce nesplňuje požadavky na ni kladené, a to jak po stránce formální, kdy název práce nesouhlasí se zadáním a také byl v práci citován autor, který v závěrečném seznamu literatury nebyl zmíněn, tak po stránce obsahové, kdy nebyly pokryty cíle a metodika práce a je nutné diplomovou práci hodnotit jako nedostačující. Komise na základě jednomyslného hlasování dospěla k závěru, že práce je vrácena k přepracování, kdy by mělo dojít ke změně názvu diplomové práce a celkovému zúžení tématu, aby bylo možné dostát cílům, které budou obhajitelné.