Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila na rozpor mezi názorem vědeckým a názorem tzv. alternativní vědy na řešení různých životních situací. Chtěla jsem zjistit, zda by bylo možné nebo i prospěšné některé z metod alternativních věd zapojit do pedagogické praxe. Abych mohla lépe popsat a zhodnotit některé postupy alternativní vědy, rozhodla jsem se získat vlastní zkušenosti a některé metody si sama vyzkoušet. Realizovala jsem výzkum, který byl založen na řízeném rozhovoru s významnými osobnostmi z obou stran mého zájmu. Rozborem získaných odpovědí jsem se pokusila najít odpověď na otázku, zda by se mělo o záplavě esoteriky v současné společnosti nadále mlčet, varovat před ní či zdali by některé zmíněné metody nemohly být přínosem pro sociální pedagogiku.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis focuses on the differences between an opinion of scientific and alternative science as far as coping with various life situations is concerned. I wanted to find out whether it would be possible and also beneficial to incorporate some of the methods of alternative science into pedagogical practice. In order to be able to better describe and evaluate some procedures of alternative science, I have decided to again my own experience and try out some methods myself. I carried out a research which was based on a directed interview with some distinguished personalities from both sides of my field of interest. Through analyzing the answers which I have gathered I have tried to address the question of whether one should be quiet about an increasing amount of esoterism in today's society, warn against it or make some of the mentioned methods beneficial in the sphere of social pedagogy.
Klíčová slova
alternativní věda, reiki, hladina alfa, Sisyfos, Goscha, Čtyři dohody, smysl života, pomoc.
Klíčová slova v angličtině
alternative science, reiki, alfa level, Sisyfos, Goscha, Four agreements, meaning of life, help.
Rozsah průvodní práce
63
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila na rozpor mezi názorem vědeckým a názorem tzv. alternativní vědy na řešení různých životních situací. Chtěla jsem zjistit, zda by bylo možné nebo i prospěšné některé z metod alternativních věd zapojit do pedagogické praxe. Abych mohla lépe popsat a zhodnotit některé postupy alternativní vědy, rozhodla jsem se získat vlastní zkušenosti a některé metody si sama vyzkoušet. Realizovala jsem výzkum, který byl založen na řízeném rozhovoru s významnými osobnostmi z obou stran mého zájmu. Rozborem získaných odpovědí jsem se pokusila najít odpověď na otázku, zda by se mělo o záplavě esoteriky v současné společnosti nadále mlčet, varovat před ní či zdali by některé zmíněné metody nemohly být přínosem pro sociální pedagogiku.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis focuses on the differences between an opinion of scientific and alternative science as far as coping with various life situations is concerned. I wanted to find out whether it would be possible and also beneficial to incorporate some of the methods of alternative science into pedagogical practice. In order to be able to better describe and evaluate some procedures of alternative science, I have decided to again my own experience and try out some methods myself. I carried out a research which was based on a directed interview with some distinguished personalities from both sides of my field of interest. Through analyzing the answers which I have gathered I have tried to address the question of whether one should be quiet about an increasing amount of esoterism in today's society, warn against it or make some of the mentioned methods beneficial in the sphere of social pedagogy.
Klíčová slova
alternativní věda, reiki, hladina alfa, Sisyfos, Goscha, Čtyři dohody, smysl života, pomoc.
Klíčová slova v angličtině
alternative science, reiki, alfa level, Sisyfos, Goscha, Four agreements, meaning of life, help.
Zásady pro vypracování
Zvolené téma zpracuji v souladu s pokyny obsaženými v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009), případně využiji další materiály obsažené v literatuře připojené k uvedenému textu. Při zpracování tématu budu dbát na dodržování zásad publikační etiky a budu dodržovat pravidla společenskovědního výzkumu. Dílčí výsledky při zpracování práce budu průběžně konzultovat s vedoucím bakalářské práce. Jsem si vědoma významu dodržování uvedených zásad.
Následující zaměření práce jsem konzultovala s vedoucím mé bakalářské práce:
- pojem alternativní věda a její kategorizace,
- rozšíření alternativní vědy v českém prostředí, zejména po roku 1989,
- rizika spojená s šířením alternativní vědy, možnost manipulace a zneužívání lidského vědomí, vliv komerce,
- některé pozitivní přínosy alternativní vědy,
- vědecké poznatky a fakta versus postupy alternativní vědy,
- implikace získaných výsledků do pedagogické praxe,
Součástí práce bude kvalitativní výzkum. Cílem práce je zjištění, zda může být alternativní věda uplatnitelná v pedagogické praxi při vzdělávání dětí i dospělých, proč je v současné době tak rozšířená a jak nás ovlivňuje.
Zásady pro vypracování
Zvolené téma zpracuji v souladu s pokyny obsaženými v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009), případně využiji další materiály obsažené v literatuře připojené k uvedenému textu. Při zpracování tématu budu dbát na dodržování zásad publikační etiky a budu dodržovat pravidla společenskovědního výzkumu. Dílčí výsledky při zpracování práce budu průběžně konzultovat s vedoucím bakalářské práce. Jsem si vědoma významu dodržování uvedených zásad.
Následující zaměření práce jsem konzultovala s vedoucím mé bakalářské práce:
- pojem alternativní věda a její kategorizace,
- rozšíření alternativní vědy v českém prostředí, zejména po roku 1989,
- rizika spojená s šířením alternativní vědy, možnost manipulace a zneužívání lidského vědomí, vliv komerce,
- některé pozitivní přínosy alternativní vědy,
- vědecké poznatky a fakta versus postupy alternativní vědy,
- implikace získaných výsledků do pedagogické praxe,
Součástí práce bude kvalitativní výzkum. Cílem práce je zjištění, zda může být alternativní věda uplatnitelná v pedagogické praxi při vzdělávání dětí i dospělých, proč je v současné době tak rozšířená a jak nás ovlivňuje.
Seznam doporučené literatury
Dolák, A. Filosofické interpretace pojmu paradigma a jejich uplatnění v sociální pedagogice. Brno: IMS Brno, 2010.
Grof, S. Psychologie budoucnosti. Praha: Argo, 2007.
Kučerová, S. Člověk - hodnoty - výchova. Prešov: Grafotlač, 1996.
Mornstein, V. A přece se netočí. Nakladatel: Nosková Věra, 2012.
Narby, J. Kosmický had. Praha: Rybka Publishers, 2006.
Ruiz, Miguel. Čtyři dohody. Praha: Pragma, 2000.
Tomáš, E. 999 otázek a opovědí na cestě poznání. Praha: AVATAR, 1993.
Sisyfos, Heřt J., Zlatník, Č. Věda kontra iracionalita. Praha: Academia, 2012.
www.sisyfos.cz
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Dolák, A. Filosofické interpretace pojmu paradigma a jejich uplatnění v sociální pedagogice. Brno: IMS Brno, 2010.
Grof, S. Psychologie budoucnosti. Praha: Argo, 2007.
Kučerová, S. Člověk - hodnoty - výchova. Prešov: Grafotlač, 1996.
Mornstein, V. A přece se netočí. Nakladatel: Nosková Věra, 2012.
Narby, J. Kosmický had. Praha: Rybka Publishers, 2006.
Ruiz, Miguel. Čtyři dohody. Praha: Pragma, 2000.
Tomáš, E. 999 otázek a opovědí na cestě poznání. Praha: AVATAR, 1993.
Sisyfos, Heřt J., Zlatník, Č. Věda kontra iracionalita. Praha: Academia, 2012.
www.sisyfos.cz
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Dalajka: Jaká jsou kritéria vědecké práce?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
dr. Vavřík: Jak je zohledněn zájem studovaného oboru?