Diplomová práce s názvem "Téma umírání a smrti ve výchovně-vzdělávacím programu"
přináší vhled do tvorby a realizace výchovně-vzdělávacího zážitkového programu pro dospívající. Teoretické část se zabývá umíráním a smrtí (jak ji vnímají děti od narození po dospívání, jaké to je, když člověka potká nevyléčitelné onemocnění, jak se umírá v České republice).
Teoretická část rovněž zmiňuje etické otázky umírání a smrti a specifická témata výchovy a vzdělávání (zejména pak sociální aspekty, vybrané metody výchovy a vzdělávání, výchovu etickou). Praktická část se zabývá výstavbou, realizací a evaluací programu pro dospívající nesoucího téma umírání a smrti.
Annotation in English
This diploma thesis titled "Theme of Death and Dying in Educational Program" provides insight into creation and implementation of an educational experiential programme for adolescents. The theoretical part deals with death and dying, in particular how they are perceived by children from birth to adolescence, what it feels like to be diagnosed with a terminal illness, and how people die in the Czech Republic.
The theoretical part also mentions ethical issues of death and dying. It addresses specific themes of education, especially its social aspects, chosen educational methods, and ethics in education. The practical part deals with creating, producing and evaluating an educational programme which presents the theme of death and dying to adolescents.
Keywords
umírání, smrt, výchova, vzdělávání, eutanazie, etická výchova, zážitková pedagogika, sociální aspekty výchovy, aktivizační metody
Keywords in English
dying, death, education, euthanasia, education in ethics, experiential education, social aspects in education, activation methods
Length of the covering note
87 s. (130 868 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce s názvem "Téma umírání a smrti ve výchovně-vzdělávacím programu"
přináší vhled do tvorby a realizace výchovně-vzdělávacího zážitkového programu pro dospívající. Teoretické část se zabývá umíráním a smrtí (jak ji vnímají děti od narození po dospívání, jaké to je, když člověka potká nevyléčitelné onemocnění, jak se umírá v České republice).
Teoretická část rovněž zmiňuje etické otázky umírání a smrti a specifická témata výchovy a vzdělávání (zejména pak sociální aspekty, vybrané metody výchovy a vzdělávání, výchovu etickou). Praktická část se zabývá výstavbou, realizací a evaluací programu pro dospívající nesoucího téma umírání a smrti.
Annotation in English
This diploma thesis titled "Theme of Death and Dying in Educational Program" provides insight into creation and implementation of an educational experiential programme for adolescents. The theoretical part deals with death and dying, in particular how they are perceived by children from birth to adolescence, what it feels like to be diagnosed with a terminal illness, and how people die in the Czech Republic.
The theoretical part also mentions ethical issues of death and dying. It addresses specific themes of education, especially its social aspects, chosen educational methods, and ethics in education. The practical part deals with creating, producing and evaluating an educational programme which presents the theme of death and dying to adolescents.
Keywords
umírání, smrt, výchova, vzdělávání, eutanazie, etická výchova, zážitková pedagogika, sociální aspekty výchovy, aktivizační metody
Keywords in English
dying, death, education, euthanasia, education in ethics, experiential education, social aspects in education, activation methods
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- analýzu informací o umírání a smrti;
- technikách užívaných v zážitkové pedagogice a expresivní terapii;
- vytvoření zážitkového programu na téma umírání a smrti pro adolescenty;
- aplikaci a vyhodnocení výše uvedeného zážitkového programu.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- analýzu informací o umírání a smrti;
- technikách užívaných v zážitkové pedagogice a expresivní terapii;
- vytvoření zážitkového programu na téma umírání a smrti pro adolescenty;
- aplikaci a vyhodnocení výše uvedeného zážitkového programu.
Recommended resources
Frankl, Viktor Emanuel. Lékařská péče o duši: Základy logoterapie a existenciální analýzy. 1.vyd. Brno: Cesta, 2006. 237 s. ISBN 80-7295-085-1.
Haškovcová, Helena. Thanatologie: Nauka o umírání a smrti. 1. vyd. Praha: Galén, 2000. 191 s. ISBN 80-7262-034-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. 2 aktual. vyd. Praha: Portál, 2008. 408 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie nemoci. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 198 s. ISBN 80-247-0179-0.
Recommended resources
Frankl, Viktor Emanuel. Lékařská péče o duši: Základy logoterapie a existenciální analýzy. 1.vyd. Brno: Cesta, 2006. 237 s. ISBN 80-7295-085-1.
Haškovcová, Helena. Thanatologie: Nauka o umírání a smrti. 1. vyd. Praha: Galén, 2000. 191 s. ISBN 80-7262-034-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. 2 aktual. vyd. Praha: Portál, 2008. 408 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie nemoci. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 198 s. ISBN 80-247-0179-0.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Jůzl:Integrace sociálního pedagoga do zkoumaného problému.