Obsah práce Specifická traumata dětí v nestandardním výchovném prostředí je zaměřen na zpracování těžké psychické zátěže dítěte v dětství a v dospělém věku. Další vývoj psychického a sociálního života závisí na postoji dítěte a pomoci sociálních pracovníků, psychologů, pedagogů, nestátních a státních výchovných organizací. Cílem práce je přispět k ucelenému psychologickému náhledu na život dítěte v nepříznivých psychosociálních podmínkách a k začlenění podpůrných psychologických metod do systému sociální péče pro úspěšné fungování jedince. Kvalitativní výzkum metodou rozhovoru indikuje prostředky obrany ega jedince při zpracování emočně vypjatých situací.
Anotace v angličtině
The content of this thesis The Specific Traumas of Children in Non-standard Foster Surrounding is focused on the processing of a difficult mental strain of child in childhood and in adulthood. Further development of the psychical and social life depends on child´s attitude and on help of social workers, psychologists, pedagogues, non-state and state foster organizations. This works aims at contributing to the compact psychological view of life of child in unfavourable psychosocial conditions as well as the incorporation of supportive psychological coping methods into the system of social care in order to successful person function. The qualitative research by method of the interwiew indicates the means of defence of ego of person in processing emotionally tense situations.
Klíčová slova
bezpečí, CAN, dítě, domov, rodiče, rodina, psychické trauma, potřeby, obrana ega, výchova
Obsah práce Specifická traumata dětí v nestandardním výchovném prostředí je zaměřen na zpracování těžké psychické zátěže dítěte v dětství a v dospělém věku. Další vývoj psychického a sociálního života závisí na postoji dítěte a pomoci sociálních pracovníků, psychologů, pedagogů, nestátních a státních výchovných organizací. Cílem práce je přispět k ucelenému psychologickému náhledu na život dítěte v nepříznivých psychosociálních podmínkách a k začlenění podpůrných psychologických metod do systému sociální péče pro úspěšné fungování jedince. Kvalitativní výzkum metodou rozhovoru indikuje prostředky obrany ega jedince při zpracování emočně vypjatých situací.
Anotace v angličtině
The content of this thesis The Specific Traumas of Children in Non-standard Foster Surrounding is focused on the processing of a difficult mental strain of child in childhood and in adulthood. Further development of the psychical and social life depends on child´s attitude and on help of social workers, psychologists, pedagogues, non-state and state foster organizations. This works aims at contributing to the compact psychological view of life of child in unfavourable psychosocial conditions as well as the incorporation of supportive psychological coping methods into the system of social care in order to successful person function. The qualitative research by method of the interwiew indicates the means of defence of ego of person in processing emotionally tense situations.
Klíčová slova
bezpečí, CAN, dítě, domov, rodiče, rodina, psychické trauma, potřeby, obrana ega, výchova
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- vznik specifických traumat podle teorie Maslowa a Eriksona;
- rodinná problematika v sociálních a právních souvislostech ČR;
- standardní výchovné prostředí, významní druzí, domov;
- nestandardní výchovné prostředí - nestandardní rodina, institucionální výchova, náhradní rodinná výchova;
- způsoby minimalizace vzniku specifických traumat - práce s rodinou, organizace institucionální výchovy, podpora náhradní rodinné výchovy.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum, zaměřený na kategorizaci traumat získaných v nestandardním výchovném prostředí.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- vznik specifických traumat podle teorie Maslowa a Eriksona;
- rodinná problematika v sociálních a právních souvislostech ČR;
- standardní výchovné prostředí, významní druzí, domov;
- nestandardní výchovné prostředí - nestandardní rodina, institucionální výchova, náhradní rodinná výchova;
- způsoby minimalizace vzniku specifických traumat - práce s rodinou, organizace institucionální výchovy, podpora náhradní rodinné výchovy.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum, zaměřený na kategorizaci traumat získaných v nestandardním výchovném prostředí.
Seznam doporučené literatury
CAIRNS, K. Bezpečná vazba mezi náhradními rodiči a dítětem. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0370-4
HAŠKOVÁ H. a spol. Péče o nejmenší, boření mýtů. Praha: SLON, 2012. ISBN 978-80-7419-114-5
LENDEROVÁ, M. Z dějin české každodennosti. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1683-4
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1989. ISBN 08-056-89
PONĚŠICKÝ, J. Člověk a jeho postavení ve světě. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-861-1
PURVIS, K. B. Dítě v nové rodině. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. ISBN 978-80-247-4535-0
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, s.r.o., třetí vydání, 2012. ISBN 978-80-262-0217-2
ŠKOVIERA, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, s. r. o., 2007. ISBN 978-80-7367-318-5
ZEZULOVÁ, D. Domov je místo, odkud tě nevyhodí, ani když vyrosteš. Praha: Smart Press, s.r.o., 2012. ISBN 978-80-87049-50-1
Seznam doporučené literatury
CAIRNS, K. Bezpečná vazba mezi náhradními rodiči a dítětem. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0370-4
HAŠKOVÁ H. a spol. Péče o nejmenší, boření mýtů. Praha: SLON, 2012. ISBN 978-80-7419-114-5
LENDEROVÁ, M. Z dějin české každodennosti. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1683-4
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1989. ISBN 08-056-89
PONĚŠICKÝ, J. Člověk a jeho postavení ve světě. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-861-1
PURVIS, K. B. Dítě v nové rodině. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. ISBN 978-80-247-4535-0
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, s.r.o., třetí vydání, 2012. ISBN 978-80-262-0217-2
ŠKOVIERA, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, s. r. o., 2007. ISBN 978-80-7367-318-5
ZEZULOVÁ, D. Domov je místo, odkud tě nevyhodí, ani když vyrosteš. Praha: Smart Press, s.r.o., 2012. ISBN 978-80-87049-50-1
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Jůzl: Role sociální pedagogiky ve Vaší práci.