Práce je v teoretické části zaměřena na přetváření vzhledu a funkce krajiny jako místa pro prostor k lidskému životu a reflektuje vývoj vnímání přírody během staletí. Je provedena analýza textů různých hnutí týkající se jejich vztahu k přírodě a je poukázáno na nebezpečí odklonu od ní. Dále je přiblížený pohled Junáka na výchovnou funkci přírody v životě člověka a na principy a metody formující skautský kolektiv. V empirické části bylo osloveno šest junáckých vůdců a zjištěny jejich osobní zkušenosti a názory vycházející z práce s dětmi a mládeží. Závěr práce shrnuje poznatky z komparace textů akvalitativního výzkumu a zamýšlí se nad významem získaných faktů pro sociální pedagogiku.
Anotace v angličtině
In its theoretical part is this thesis focused on reshaping of appearance and function of the landscape as space for human life, and it reflects the development of perception of nature accross the centuries. I perform an analysis of various movements texts that deal with their relation to nature, and the danger of deflection from nature is pointed out. Furthermore, I give insight into the Junak's view of educational role of nature in human life and of the principles and methodes that form the Scout group. In the empirical part, I have interviewed six Scout leaders and found out their personal experience and opinions that are based on their work with children and youth. The conclusion of the thesis summarizes the findings from texts comparation and from the qualitative research and it ponders on mening of the findings for social pedagogy.
Práce je v teoretické části zaměřena na přetváření vzhledu a funkce krajiny jako místa pro prostor k lidskému životu a reflektuje vývoj vnímání přírody během staletí. Je provedena analýza textů různých hnutí týkající se jejich vztahu k přírodě a je poukázáno na nebezpečí odklonu od ní. Dále je přiblížený pohled Junáka na výchovnou funkci přírody v životě člověka a na principy a metody formující skautský kolektiv. V empirické části bylo osloveno šest junáckých vůdců a zjištěny jejich osobní zkušenosti a názory vycházející z práce s dětmi a mládeží. Závěr práce shrnuje poznatky z komparace textů akvalitativního výzkumu a zamýšlí se nad významem získaných faktů pro sociální pedagogiku.
Anotace v angličtině
In its theoretical part is this thesis focused on reshaping of appearance and function of the landscape as space for human life, and it reflects the development of perception of nature accross the centuries. I perform an analysis of various movements texts that deal with their relation to nature, and the danger of deflection from nature is pointed out. Furthermore, I give insight into the Junak's view of educational role of nature in human life and of the principles and methodes that form the Scout group. In the empirical part, I have interviewed six Scout leaders and found out their personal experience and opinions that are based on their work with children and youth. The conclusion of the thesis summarizes the findings from texts comparation and from the qualitative research and it ponders on mening of the findings for social pedagogy.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na krásu, malebnost, bizarnost různých typů krajin a přírodních objektů
- na vývoj chápání přírody a jejích hodnot
- na postoj k přírodě a hodnotu ji přidělovanou ve skautingu a dalších organizacích
- na položení si otázky jak pobyt v přírodě pomáhá v mravním i pedagogickém seberozvoji jedince
Součástí práce bude textová analýza reprezentativních textů hnutí, argumentační analýza, komparace argumentace a kvalitativní výzkum mezi lidmi, kteří se v hnutích pohybují a současně aplikují jejich zásady při výchově a vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na krásu, malebnost, bizarnost různých typů krajin a přírodních objektů
- na vývoj chápání přírody a jejích hodnot
- na postoj k přírodě a hodnotu ji přidělovanou ve skautingu a dalších organizacích
- na položení si otázky jak pobyt v přírodě pomáhá v mravním i pedagogickém seberozvoji jedince
Součástí práce bude textová analýza reprezentativních textů hnutí, argumentační analýza, komparace argumentace a kvalitativní výzkum mezi lidmi, kteří se v hnutích pohybují a současně aplikují jejich zásady při výchově a vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
Cílek, V. Krajiny vnitřní a vnější. Praha: Dokořán, 2002.
Komárek, S. Příroda a kultura. Praha: Academia, 2008.
Nevrlý, M. Nejkrásnější sbírka, Liberec: Skauting, 1998.
Stibral, K. Proč je příroda krásná? Praha: Dokořán, 2005.
Voňavková, V. a kol. Tichou poštou, Praha: Junák, 2005.
Zapletal, M. Výpravy za dobrodružstvím. Praha: Albatros, 1986.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Cílek, V. Krajiny vnitřní a vnější. Praha: Dokořán, 2002.
Komárek, S. Příroda a kultura. Praha: Academia, 2008.
Nevrlý, M. Nejkrásnější sbírka, Liberec: Skauting, 1998.
Stibral, K. Proč je příroda krásná? Praha: Dokořán, 2005.
Voňavková, V. a kol. Tichou poštou, Praha: Junák, 2005.
Zapletal, M. Výpravy za dobrodružstvím. Praha: Albatros, 1986.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla částečně
3. dr. Vavřík: Jakou roli v práci hrají historické exkurzy?