Teoretická část diplomové práce vysvětluje pojmy agrese a agresivity, zabývá se teoriemi vzniku agrese, jejími druhy a následky. Druhá kapitola se zaobírá kauzálními faktory vzniku agrese, jako je prostředí, výchova, osobnost jedince, chování chlapců a dívek a jejich rozdílností. Třetí kapitola vymezuje pojmy šikany, kyberšikany, její stádia a zúčastněné aktéry. Závěrečná kapitola teoretické části zmiňuje osobnost pedagoga, spolupráci školy, rodiny a dalších subjektů jako prvků v prevenci agresivního chování. Zároveň je zde výčet institucí a linek bezpečí, které poskytují pomoc v krizových situacích.
Cílem praktické části je analyzovat rozsah a druhy agresivity na základních školách a její možné prevence z pohledu pedagogických pracovníků.
Anotace v angličtině
The theoretical part explains the terms of aggression and aggressiveness, dealing with theories of aggression inception, its types and consequences. The second chapter deals with causal factors for the development of aggression, such as background, upbringing, individual personality, behavior of boys and girls and their differences. The third chapter defines the concept of bullying, cyberbullying, its stage and the actors involved. The final theoretical chapter mentions the teacher personality, cooperation between schools, families and other entities as factors in the aggressive behavior prevention. There is a list of institutions and emergency hotlines which provide assistance in crisis situations as well.
The target of the practical part is to analyze the extent and types of aggression in primary school and its possible prevention from the teachers perspective.
Teoretická část diplomové práce vysvětluje pojmy agrese a agresivity, zabývá se teoriemi vzniku agrese, jejími druhy a následky. Druhá kapitola se zaobírá kauzálními faktory vzniku agrese, jako je prostředí, výchova, osobnost jedince, chování chlapců a dívek a jejich rozdílností. Třetí kapitola vymezuje pojmy šikany, kyberšikany, její stádia a zúčastněné aktéry. Závěrečná kapitola teoretické části zmiňuje osobnost pedagoga, spolupráci školy, rodiny a dalších subjektů jako prvků v prevenci agresivního chování. Zároveň je zde výčet institucí a linek bezpečí, které poskytují pomoc v krizových situacích.
Cílem praktické části je analyzovat rozsah a druhy agresivity na základních školách a její možné prevence z pohledu pedagogických pracovníků.
Anotace v angličtině
The theoretical part explains the terms of aggression and aggressiveness, dealing with theories of aggression inception, its types and consequences. The second chapter deals with causal factors for the development of aggression, such as background, upbringing, individual personality, behavior of boys and girls and their differences. The third chapter defines the concept of bullying, cyberbullying, its stage and the actors involved. The final theoretical chapter mentions the teacher personality, cooperation between schools, families and other entities as factors in the aggressive behavior prevention. There is a list of institutions and emergency hotlines which provide assistance in crisis situations as well.
The target of the practical part is to analyze the extent and types of aggression in primary school and its possible prevention from the teachers perspective.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na faktory a vzory chování jedince,
- na poruchy chování ve školním prostředí a formativní vlivy působící na osobnost,
- na vymezení pojmů spojené s agresivním chováním a jejich formy.
Součástí práce bude empirický výzkum, realizovaný v rámci základní školy, zaměřený na chování žáků.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na faktory a vzory chování jedince,
- na poruchy chování ve školním prostředí a formativní vlivy působící na osobnost,
- na vymezení pojmů spojené s agresivním chováním a jejich formy.
Součástí práce bude empirický výzkum, realizovaný v rámci základní školy, zaměřený na chování žáků.
Seznam doporučené literatury
DAHLKE, R. Agrese jako šance. Praha: Euromedia Group-Ikar, 2005.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005.
NAVRÁTIL, S. a J. MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže. Praha: Grada, 2011.
NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2009.
PONĚŠICKÝ, J. Agrese, násilí a psychologie moci. Praha: Triton, 2010.
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995.
SUCHÝ, A. Mediální zlo - mýty a realita. Praha: Triton, 2007.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
DAHLKE, R. Agrese jako šance. Praha: Euromedia Group-Ikar, 2005.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005.
NAVRÁTIL, S. a J. MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže. Praha: Grada, 2011.
NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2009.
PONĚŠICKÝ, J. Agrese, násilí a psychologie moci. Praha: Triton, 2010.
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995.
SUCHÝ, A. Mediální zlo - mýty a realita. Praha: Triton, 2007.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Jůzl: Výskyt kyberšikany na vesnici a nebo ve velkoměstě, dle časového hlediska.
Dopady agrese, přenesená agrese. - odpověděla vyčerpávajícím způsobem