Diplomová práce Senioři jako kategorie sociální andragogiky je zaměřena na aspekty týkající se vzdělávání seniorů v České republice.
Práce je rozdělena na dvě části, v teoretické části je vymezeno několik teoretických východisek, ze kterých je při tvorbě práce čerpáno. Specificky jsou vymezeny některé pojmy z andragogiky, sociologie, gerontologie, sociální pedagogiky, psychologie a medicíny, které jsou úzce spojeny se zkoumanou problematikou. Na tyto poznatky poté navazuje praktická část diplomové práce.
Praktická část je zaměřena na nalezení sociálních determinant ve vybraných institucích, které realizují vzdělávání osob třetího věku. Je použit kvalitativní výzkum realizovaný dvoudimenzionálně. Ve formě případové studie v souvislosti s analýzou institucí.
Anotace v angličtině
This thesis called "Seniors as a category of social andragogy" focuses on aspects concerning senior education in Czech Republic.
This thesis consists of two parts, the theoretical part defines some theoretical starting points, which were used while creating this thesis. Some concepts from andragogy, sociology, gerontology, social pedagogy, psychology and medicine, which are closely related to the discussed issue, are specifically defined. The practical part of this thesis builds on these findings.
The practical part focuses on finding social deteminants in selected institutions, which implement education of the people of the Third Age. We used qualitative research which is implemented two-dimensionally in the form of case study in relation to an analysis of the institutions.
Klíčová slova
andragogika, senioři, zdravotní specifika, psychologické charakteristiky, sociální specifika, sociální rizika, vzdělávací potřeby.
Klíčová slova v angličtině
andragogy, seniors, health specifics, psychological characteristics, social specifics, social risks, educational needs.
Rozsah průvodní práce
101 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Senioři jako kategorie sociální andragogiky je zaměřena na aspekty týkající se vzdělávání seniorů v České republice.
Práce je rozdělena na dvě části, v teoretické části je vymezeno několik teoretických východisek, ze kterých je při tvorbě práce čerpáno. Specificky jsou vymezeny některé pojmy z andragogiky, sociologie, gerontologie, sociální pedagogiky, psychologie a medicíny, které jsou úzce spojeny se zkoumanou problematikou. Na tyto poznatky poté navazuje praktická část diplomové práce.
Praktická část je zaměřena na nalezení sociálních determinant ve vybraných institucích, které realizují vzdělávání osob třetího věku. Je použit kvalitativní výzkum realizovaný dvoudimenzionálně. Ve formě případové studie v souvislosti s analýzou institucí.
Anotace v angličtině
This thesis called "Seniors as a category of social andragogy" focuses on aspects concerning senior education in Czech Republic.
This thesis consists of two parts, the theoretical part defines some theoretical starting points, which were used while creating this thesis. Some concepts from andragogy, sociology, gerontology, social pedagogy, psychology and medicine, which are closely related to the discussed issue, are specifically defined. The practical part of this thesis builds on these findings.
The practical part focuses on finding social deteminants in selected institutions, which implement education of the people of the Third Age. We used qualitative research which is implemented two-dimensionally in the form of case study in relation to an analysis of the institutions.
Klíčová slova
andragogika, senioři, zdravotní specifika, psychologické charakteristiky, sociální specifika, sociální rizika, vzdělávací potřeby.
Klíčová slova v angličtině
andragogy, seniors, health specifics, psychological characteristics, social specifics, social risks, educational needs.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakteristiku seniorské populace v kontextu postmoderní společnosti;
- na vymezení seniorů jako cílové skupiny sociální andragogiky;
- na problematiku vzdělávání seniorů v rámci andragogiky (U3V);
- na realizaci kvantitativního výzkumu v podmínkách seniorské populace;
- na návrhy a opatření v oblasti daného tématu.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakteristiku seniorské populace v kontextu postmoderní společnosti;
- na vymezení seniorů jako cílové skupiny sociální andragogiky;
- na problematiku vzdělávání seniorů v rámci andragogiky (U3V);
- na realizaci kvantitativního výzkumu v podmínkách seniorské populace;
- na návrhy a opatření v oblasti daného tématu.
Seznam doporučené literatury
Bois J.P., Historia starości. Od Montaignea do pierwszych emerytur. Volumen, Marabut, Warszawa 1996.
Czerniawska O., Drogi i bezdroza andragogiki i gerontologii. Wyd. WSHE, Lódź 2000.
Erikson E.H., Dopelniony cykl zycia. Rebis, Warszawa 2002.
Konieczna-Woźniak R., Uniwersytety trzeciego wieku w Polsce. Profilaktyczne apekty edukacji seniorów. UAM, Poznań 2001.
Mühlpachr, P., Gerontopedagogika. Brno: IMS Brno 2009.
Mühlpachr, P., Andragogika. Brno: IMS Brno 2010.
Szatur-Jaworska B., a kol., Podstawy gerontologii spolecznej. Warszawa 2006.
Seznam doporučené literatury
Bois J.P., Historia starości. Od Montaignea do pierwszych emerytur. Volumen, Marabut, Warszawa 1996.
Czerniawska O., Drogi i bezdroza andragogiki i gerontologii. Wyd. WSHE, Lódź 2000.
Erikson E.H., Dopelniony cykl zycia. Rebis, Warszawa 2002.
Konieczna-Woźniak R., Uniwersytety trzeciego wieku w Polsce. Profilaktyczne apekty edukacji seniorów. UAM, Poznań 2001.
Mühlpachr, P., Gerontopedagogika. Brno: IMS Brno 2009.
Mühlpachr, P., Andragogika. Brno: IMS Brno 2010.
Szatur-Jaworska B., a kol., Podstawy gerontologii spolecznej. Warszawa 2006.
Přílohy volně vložené
1 elektronická kopie DP na CD
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Jůzl: Váš přínos práce pro sociální pedagogiku, definujte.