Bakalářská práce se zabývá tématem šikanou u školáků a je zaměřena na prostředí dětského domova a základní školy. Problém šikany je v dnešní době hodně rozsáhlý a diskutovaný. V teoretické části je vymezen pojem šikany, charakterizuje její účastníky, popisuje projevy a následky šikany a v neposlední řadě také možnosti prevence. Praktická část obsahuje výsledky výzkumného šetření, které probíhalo v dětském domově a na základní škole. V této části jsou prezentovány praktické poznatky, názory a komentáře. Cílem práce je analýza výskytu šikany a aktuálních dostupných prostředků proti tomuto sociálně patologickému jevu z pohledu školního metodika prevence.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with a bullying among the school-aged children and it is aimed at a children's home environment and the primary schools. The problem of the bullying is widely spread as well as discussed at present. The theoretical part defines the term bullying itself, characterizes its participants, describes the manifestations and the consequences of the bullying and last but not least, the possibilities of a prevention. The practical part contains the results of the survey, which has been taken in the children's home and the primary school. This part consists of the practical findings, opinions and comments. The aim of the thesis is to analyse children's attitude to the bullying and their experience with this socially pathological phenomenon and to find the current school methodologist's bullying preventive systems.
Bakalářská práce se zabývá tématem šikanou u školáků a je zaměřena na prostředí dětského domova a základní školy. Problém šikany je v dnešní době hodně rozsáhlý a diskutovaný. V teoretické části je vymezen pojem šikany, charakterizuje její účastníky, popisuje projevy a následky šikany a v neposlední řadě také možnosti prevence. Praktická část obsahuje výsledky výzkumného šetření, které probíhalo v dětském domově a na základní škole. V této části jsou prezentovány praktické poznatky, názory a komentáře. Cílem práce je analýza výskytu šikany a aktuálních dostupných prostředků proti tomuto sociálně patologickému jevu z pohledu školního metodika prevence.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with a bullying among the school-aged children and it is aimed at a children's home environment and the primary schools. The problem of the bullying is widely spread as well as discussed at present. The theoretical part defines the term bullying itself, characterizes its participants, describes the manifestations and the consequences of the bullying and last but not least, the possibilities of a prevention. The practical part contains the results of the survey, which has been taken in the children's home and the primary school. This part consists of the practical findings, opinions and comments. The aim of the thesis is to analyse children's attitude to the bullying and their experience with this socially pathological phenomenon and to find the current school methodologist's bullying preventive systems.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku šikany na základní škole, zejména u dětí z dětského domova;
- na zjištění původu šikany a příčiny šikany (rozdíl mezi dětmi z normálních rodin a dětí z dětského domova);
- na následky šikany a prevence šikany (prevence také na základní škole a v dětském domově).
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum zaměřený na zmapování výskytu šikany u dětí z normálních rodin a u dětí z dětského domova.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku šikany na základní škole, zejména u dětí z dětského domova;
- na zjištění původu šikany a příčiny šikany (rozdíl mezi dětmi z normálních rodin a dětí z dětského domova);
- na následky šikany a prevence šikany (prevence také na základní škole a v dětském domově).
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum zaměřený na zmapování výskytu šikany u dětí z normálních rodin a u dětí z dětského domova.
Seznam doporučené literatury
Bendl, Stanislav. Jak předcházet nekázni a kázeňským problémům aneb kázeňské prostředky. 1.vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2004. ISBN 80-86642-14-3
Bendl, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9
Bourcet, Stephane. Gravillonová, Isabelle. Šikana ve škole, na ulici, doma. 1.vyd. Albatros, edice Plus. 2006, ISBN 80-00-01552-8
Erb, Helmut H. Násilí ve škole a jak mu čelit. Praha: Amulet, 2000. ISBN 80-86299-22-8
Haškovcová, Helena. Manuálek o násilí. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2004. ISBN 80-7013-397-X
Kolář, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X
Kolář, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1
Martínek, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5
Říčan, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, ISBN 80-7178-049-9
Vágnerová, Kateřina a kolektiv, Minimalizace šikany: Praktické rady pro rodiče. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-912-5
Webster-Doyle, Terrence, Proč mě pořád někdo šikanuje? Praha: PRAGMA, 2002. ISBN 80-7205-804-5
Seznam doporučené literatury
Bendl, Stanislav. Jak předcházet nekázni a kázeňským problémům aneb kázeňské prostředky. 1.vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2004. ISBN 80-86642-14-3
Bendl, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9
Bourcet, Stephane. Gravillonová, Isabelle. Šikana ve škole, na ulici, doma. 1.vyd. Albatros, edice Plus. 2006, ISBN 80-00-01552-8
Erb, Helmut H. Násilí ve škole a jak mu čelit. Praha: Amulet, 2000. ISBN 80-86299-22-8
Haškovcová, Helena. Manuálek o násilí. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2004. ISBN 80-7013-397-X
Kolář, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X
Kolář, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1
Martínek, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5
Říčan, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, ISBN 80-7178-049-9
Vágnerová, Kateřina a kolektiv, Minimalizace šikany: Praktické rady pro rodiče. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-912-5
Webster-Doyle, Terrence, Proč mě pořád někdo šikanuje? Praha: PRAGMA, 2002. ISBN 80-7205-804-5
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla dobře
3. Dr. Neslušanová: Jak se díváte z pohledu teorie Koláře, že šikana je nemoc celé skupiny, na svědky šikanování např. žáka (oběti) spolužákem (agresorem) ve školní třídě?