Diplomová práce je zaměřena na problematiku agresivního chování u dětí mladšího školního věku. Zabývá se podmínkami vzniku agresivního chování, typy agresivity
a agresivních jedinců, působením agresorů na spolužáky. Cílem je zjistit, zda se děti mladšího školního věku setkaly s agresivním chováním a projevy agrese jako takové a dále rozdíly v těchto projevech ve městě a na vesnici, mezi chlapci a dívkami. Obsahem práce je objasnění problematiky agresivního chování dětí na prvním stupni základní školy, jeho formy a projevy.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the aggressive behaviour of the children of younger school age. It deals with the conditions of the formation of the aggressive behaviour, types of aggression and aggressive individuals caused by the action of aggressors to classmates. The aim is to determine if younger school aged children meet with the aggressive behaviour and manifestations of aggression and also differences in these manifestations in cities and villages, between boys and girls. The content of this work clarifies the issue of the aggressive behaviour of children at the first grade of basic schools, its forms and manifestations.
Diplomová práce je zaměřena na problematiku agresivního chování u dětí mladšího školního věku. Zabývá se podmínkami vzniku agresivního chování, typy agresivity
a agresivních jedinců, působením agresorů na spolužáky. Cílem je zjistit, zda se děti mladšího školního věku setkaly s agresivním chováním a projevy agrese jako takové a dále rozdíly v těchto projevech ve městě a na vesnici, mezi chlapci a dívkami. Obsahem práce je objasnění problematiky agresivního chování dětí na prvním stupni základní školy, jeho formy a projevy.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the aggressive behaviour of the children of younger school age. It deals with the conditions of the formation of the aggressive behaviour, types of aggression and aggressive individuals caused by the action of aggressors to classmates. The aim is to determine if younger school aged children meet with the aggressive behaviour and manifestations of aggression and also differences in these manifestations in cities and villages, between boys and girls. The content of this work clarifies the issue of the aggressive behaviour of children at the first grade of basic schools, its forms and manifestations.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na popis osobnosti agresivního dítěte, vývoj dětské agresivity a násilného chování;
- na projevy a příčiny agresivního chování mladších dětí ve škole a vývoj dětské agrese;
- na hledání vlivu rodinné výchovy, sociálního prostředí a vrstevnických skupin na agresivitu;
- na agresivitu dětí ve školním prostředí - šikanu, agresory šikany a její následky.
Součástí práce bude empirické šetření formou dotazníku zaměřené na děti mladšího školního věku a jejich zkušenostmi s agresivními projevy v sociální skupině.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na popis osobnosti agresivního dítěte, vývoj dětské agresivity a násilného chování;
- na projevy a příčiny agresivního chování mladších dětí ve škole a vývoj dětské agrese;
- na hledání vlivu rodinné výchovy, sociálního prostředí a vrstevnických skupin na agresivitu;
- na agresivitu dětí ve školním prostředí - šikanu, agresory šikany a její následky.
Součástí práce bude empirické šetření formou dotazníku zaměřené na děti mladšího školního věku a jejich zkušenostmi s agresivními projevy v sociální skupině.
Seznam doporučené literatury
ANTIER, E. Agresivita dětí. Praha: Portál, 2004
ELLIOT, J. Dítě v nesnázích, prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada,2002
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2010
HARDY, M., P. MÜHLPACHR a P. DUDÁŠOVÁ. T. Sociální patologie rodin. IMS Brno: 2011
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál 1997
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak přežít vztek, zlost, agresi. Praha: Grada, 2004
LACA, S. Základy sociálnej pedagogiky. Bratislava: VŠZ a SP sv. Alžbety, 2011
LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha: Strom, 1998
MARTÍNEK, Z. Agrese a agresivita u dětí a mládeže. Praha: NIDV, 2008
MÜHLPACHR, P. Sociopatologie. Brno: MU, 2008.
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995.
Seznam doporučené literatury
ANTIER, E. Agresivita dětí. Praha: Portál, 2004
ELLIOT, J. Dítě v nesnázích, prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada,2002
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2010
HARDY, M., P. MÜHLPACHR a P. DUDÁŠOVÁ. T. Sociální patologie rodin. IMS Brno: 2011
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál 1997
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak přežít vztek, zlost, agresi. Praha: Grada, 2004
LACA, S. Základy sociálnej pedagogiky. Bratislava: VŠZ a SP sv. Alžbety, 2011
LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha: Strom, 1998
MARTÍNEK, Z. Agrese a agresivita u dětí a mládeže. Praha: NIDV, 2008
MÜHLPACHR, P. Sociopatologie. Brno: MU, 2008.
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Hungr: Jaké jsou konkrétní projevy agresivního chování?