Bakalářská práce je zaměřena na získání informací o možnosti vzdělávání seniorů v regionu Žďár nad Sázavou, a zda jsou tyto možnosti využívány. Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. V teoretické části objasňuji základní terminologii a v praktické části jsem se snažila nalézt informace o organizacích, které poskytují možnosti vzdělávání, a trávení volného času pro seniory.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on getting information about the educational opportunities for seniors in the region Žďár nad Sázavou, and if these possibilities are used. The work is divided into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part I explain the basic terminology and in the practical part I tried to find information about organizations, which provide educational opportunities and spending leisure time activities for seniors.
Klíčová slova
senioři, aktivní stárnutí, vzdělávání, gerontologie, organizace pro seniory, Žďár nad Sázavou
Klíčová slova v angličtině
seniors, the active aging, an education, the gerontology, organizations for seniors, Žďár nad Sázavou
Rozsah průvodní práce
47 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na získání informací o možnosti vzdělávání seniorů v regionu Žďár nad Sázavou, a zda jsou tyto možnosti využívány. Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. V teoretické části objasňuji základní terminologii a v praktické části jsem se snažila nalézt informace o organizacích, které poskytují možnosti vzdělávání, a trávení volného času pro seniory.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on getting information about the educational opportunities for seniors in the region Žďár nad Sázavou, and if these possibilities are used. The work is divided into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part I explain the basic terminology and in the practical part I tried to find information about organizations, which provide educational opportunities and spending leisure time activities for seniors.
Klíčová slova
senioři, aktivní stárnutí, vzdělávání, gerontologie, organizace pro seniory, Žďár nad Sázavou
Klíčová slova v angličtině
seniors, the active aging, an education, the gerontology, organizations for seniors, Žďár nad Sázavou
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- aktivní život seniorů,
- zařazení do společnosti v důchodovém věku,
- možnosti vzdělávání a udržování se v mentálně aktivní činnosti,
- možnosti sdružování a rozvíjení se jak po stránce fyzické, tak i psychické,
- na využití sociální pedagogiky k danému tématu.
Součástí bakalářské práce bude šetření s použitím kvalitativní metody polostrukturovaného rozhovoru, provedené v předem oslovených klubech pro seniory.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- aktivní život seniorů,
- zařazení do společnosti v důchodovém věku,
- možnosti vzdělávání a udržování se v mentálně aktivní činnosti,
- možnosti sdružování a rozvíjení se jak po stránce fyzické, tak i psychické,
- na využití sociální pedagogiky k danému tématu.
Součástí bakalářské práce bude šetření s použitím kvalitativní metody polostrukturovaného rozhovoru, provedené v předem oslovených klubech pro seniory.
Seznam doporučené literatury
Doňková, O., Novotný, J., S. Vývojová psychologie pro sociální pedagogy. Brno: IMS 2009.
Haškovcova, H. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990.
Langmaier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
Mühlpachr, P. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
Švancara, J. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2007.
Seznam doporučené literatury
Doňková, O., Novotný, J., S. Vývojová psychologie pro sociální pedagogy. Brno: IMS 2009.
Haškovcova, H. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990.
Langmaier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
Mühlpachr, P. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
Švancara, J. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2007.