Diplomová práce se zabývá edukací v českém školství s pomocí asistenta pedagoga. Teoretická část obsahuje teoretické poznatky o profesi asistenta pedagoga. Zabývá se problematikou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, popisuje žáky s diagnózou ADHD a v neposlední řadě objasňuje význam, tvorbu a strukturu individuálních vzdělávacích plánů.
Praktická část obsahuje kvantitativní metodu realizovanou prostřednictvím dotazníkového šetření. Dotazníky vyplnili učitelů základních škol ze Zlína, Otrokovic a Kroměříže, kteří mají praxi s individuálně integrovaným žákem, u něhož je přítomen asistent pedagoga. Cílem praktické části je zjistit, zda je přítomnost asistenta pedagoga u integrovaného žáka přínosem a zda učitelé dokáží využít přítomnost asistenta ve třídě.
Anotace v angličtině
Theses deals with education in the Czech education systém with help of an assistant tea-cher. Theoretic contains theoretical knowledge about the teaching assistant to deal with these issues to battery with special educational needs, descriges aky diagnosed with ADHD and finally clarifies the connotation, the formation and structure of individual educational plan.
Practical part contains quantitative methods implemented questionnaire enquiry. Questi-onnares completed an elementary school teacher from Zlin, Otrokovice and Kromeriz,who have the experience with individually intefrated pupil. For which the present assistant tea-cher. Objective practical part is to find whether the presence of a teacher assisant in an in-tegrated pupil and whether the teacher,can use the presence of assistant class.
Klíčová slova
asistent pedagoga, integrace, individuální vzdělávací plán, zdravotní posti-žení, sociální znevýhodnění, ADHD, inkluze, speciální vzdělávací potřeby, edukace, škola, žák
Klíčová slova v angličtině
teaching assistant, integration, individual educational plan, affected with medi-cal, social disadvantage, ADHD, inclusion, special educational needs, education, school, pupil
Rozsah průvodní práce
86
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá edukací v českém školství s pomocí asistenta pedagoga. Teoretická část obsahuje teoretické poznatky o profesi asistenta pedagoga. Zabývá se problematikou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, popisuje žáky s diagnózou ADHD a v neposlední řadě objasňuje význam, tvorbu a strukturu individuálních vzdělávacích plánů.
Praktická část obsahuje kvantitativní metodu realizovanou prostřednictvím dotazníkového šetření. Dotazníky vyplnili učitelů základních škol ze Zlína, Otrokovic a Kroměříže, kteří mají praxi s individuálně integrovaným žákem, u něhož je přítomen asistent pedagoga. Cílem praktické části je zjistit, zda je přítomnost asistenta pedagoga u integrovaného žáka přínosem a zda učitelé dokáží využít přítomnost asistenta ve třídě.
Anotace v angličtině
Theses deals with education in the Czech education systém with help of an assistant tea-cher. Theoretic contains theoretical knowledge about the teaching assistant to deal with these issues to battery with special educational needs, descriges aky diagnosed with ADHD and finally clarifies the connotation, the formation and structure of individual educational plan.
Practical part contains quantitative methods implemented questionnaire enquiry. Questi-onnares completed an elementary school teacher from Zlin, Otrokovice and Kromeriz,who have the experience with individually intefrated pupil. For which the present assistant tea-cher. Objective practical part is to find whether the presence of a teacher assisant in an in-tegrated pupil and whether the teacher,can use the presence of assistant class.
Klíčová slova
asistent pedagoga, integrace, individuální vzdělávací plán, zdravotní posti-žení, sociální znevýhodnění, ADHD, inkluze, speciální vzdělávací potřeby, edukace, škola, žák
Klíčová slova v angličtině
teaching assistant, integration, individual educational plan, affected with medi-cal, social disadvantage, ADHD, inclusion, special educational needs, education, school, pupil
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na žáky se specifickými vzdělávacími potřebami;
- na individuální vzdělávací plány;
- na působení asistenta pedagoga v systému českého školství;
- na žáky se specifickými poruchami chování.
Empirická část se bude zabývat prospěšností asistenta pedagoga z pohledu učitelů, žáků prostřednictvím kvantitativního výzkumu dotazníku.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na žáky se specifickými vzdělávacími potřebami;
- na individuální vzdělávací plány;
- na působení asistenta pedagoga v systému českého školství;
- na žáky se specifickými poruchami chování.
Empirická část se bude zabývat prospěšností asistenta pedagoga z pohledu učitelů, žáků prostřednictvím kvantitativního výzkumu dotazníku.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2007, 247 s. ISBN 978-80-7315-158-4.
LEBEER, Jo. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje: podpora začleňování znevýhodněných dětí do běžného vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 262 s. ISBN 80-7367-103-4.
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 322 s. ISBN 978-80-210-5030-3.
PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2002, 96 s. ISBN 80-7238-157-1.
SWIERKOSZOVÁ, Jana. Kooperace učitele s asistentem pedagoga - edukační proces a děti se specifickými poruchami učení. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008, 56 s. ISBN 978-80-7368-557-7.
TEPLÁ, Marta a Hana ŠMEJKALOVÁ. Základní informace k zajišťování asistenta pedagoga do třídy, v níž je vzděláván žák nebo žáci se zdravotním postižením. Vyd. 2. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2010, 46 s. ISBN 978-80-86856-66-7.
UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 135 s. ISBN 978-80-7367-764-0.
VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 330 s. ISBN 978-80-210-5159-1.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 978-80-7367-326-0.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2007, 247 s. ISBN 978-80-7315-158-4.
LEBEER, Jo. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje: podpora začleňování znevýhodněných dětí do běžného vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 262 s. ISBN 80-7367-103-4.
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 322 s. ISBN 978-80-210-5030-3.
PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2002, 96 s. ISBN 80-7238-157-1.
SWIERKOSZOVÁ, Jana. Kooperace učitele s asistentem pedagoga - edukační proces a děti se specifickými poruchami učení. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008, 56 s. ISBN 978-80-7368-557-7.
TEPLÁ, Marta a Hana ŠMEJKALOVÁ. Základní informace k zajišťování asistenta pedagoga do třídy, v níž je vzděláván žák nebo žáci se zdravotním postižením. Vyd. 2. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2010, 46 s. ISBN 978-80-86856-66-7.
UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 135 s. ISBN 978-80-7367-764-0.
VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 330 s. ISBN 978-80-210-5159-1.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 978-80-7367-326-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhD.r. Palovčíková: Jaká je příprava nabídka dalšího vzdělání a jaká je motivace pracovníků?