Klima školy je pojmem, s jehož obsahem dnes nepracují pouze kvalifikovaní odborníci. Stále více se dostává do povědomí rodičů, nepedagogických pracovníků i laické veřejnosti.
Celá společnost je zasažena složitým vývojem a rychlými změnami, na které musí být mladá generace včas připravena. Právě škola a její klima je prvním větším komplexním systémem, v němž se děti učí orientovat se ve spleti vztahů a pravidel. Pomocí nabytých zkušeností při vzájemných interakcích dokážou postupně zvládat konkrétní situace, navazovat a udržet kamarádské vztahy, upevňovat pozici v kolektivu, participovat, přijímat autoritu a to nejen učitele, a tím se připravují do života dospělých. Cílem této diplomové práce je zmapovat v řadách rodičů školáků prvního stupně základních škol povědomí o klimatu školy a hodnocení klimatu školy, kterou jejich dítě navštěvuje.
Anotace v angličtině
Nowadays, the term school climate is known and used not only by qualified experts but also by parents, non-pedagogical staff and general public. The whole society is affected by complicated development and rapid changes. It is necessary that young generation is well prepared to deal with all this. The school and its climate is the very first larger complex structure in which children can learn how to handle the whole system of relationships and rules. Experience gained from the forming relationships among and between students and staff helps them to cope with particular situations they come across in real life out of school. They learn how to begin and maintain friendly relations, they can test their leadership qualities. They learn to participate in a wide variety of activities and respect authorities, represented not only by teachers. All this prepares the children for the grown-up world. This dissertation aims at the parents of children who attend the first grade at primary schools. The goal is to find out how they are aware of and how they evaluate the climate at the particular schools.
Klíčová slova
klima školy, prostředí školy, sociální klima školy, atmosféra školy, ředitel, učitel, žák, rodič, organizační systém školy, výchovný poradce, metodik prevence
Klíčová slova v angličtině
school climate, school environment, school social climate, school atmosphere, headmaster, pupil, parent, school organizational structure, prevention, prevention methodologist
Rozsah průvodní práce
105 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Klima školy je pojmem, s jehož obsahem dnes nepracují pouze kvalifikovaní odborníci. Stále více se dostává do povědomí rodičů, nepedagogických pracovníků i laické veřejnosti.
Celá společnost je zasažena složitým vývojem a rychlými změnami, na které musí být mladá generace včas připravena. Právě škola a její klima je prvním větším komplexním systémem, v němž se děti učí orientovat se ve spleti vztahů a pravidel. Pomocí nabytých zkušeností při vzájemných interakcích dokážou postupně zvládat konkrétní situace, navazovat a udržet kamarádské vztahy, upevňovat pozici v kolektivu, participovat, přijímat autoritu a to nejen učitele, a tím se připravují do života dospělých. Cílem této diplomové práce je zmapovat v řadách rodičů školáků prvního stupně základních škol povědomí o klimatu školy a hodnocení klimatu školy, kterou jejich dítě navštěvuje.
Anotace v angličtině
Nowadays, the term school climate is known and used not only by qualified experts but also by parents, non-pedagogical staff and general public. The whole society is affected by complicated development and rapid changes. It is necessary that young generation is well prepared to deal with all this. The school and its climate is the very first larger complex structure in which children can learn how to handle the whole system of relationships and rules. Experience gained from the forming relationships among and between students and staff helps them to cope with particular situations they come across in real life out of school. They learn how to begin and maintain friendly relations, they can test their leadership qualities. They learn to participate in a wide variety of activities and respect authorities, represented not only by teachers. All this prepares the children for the grown-up world. This dissertation aims at the parents of children who attend the first grade at primary schools. The goal is to find out how they are aware of and how they evaluate the climate at the particular schools.
Klíčová slova
klima školy, prostředí školy, sociální klima školy, atmosféra školy, ředitel, učitel, žák, rodič, organizační systém školy, výchovný poradce, metodik prevence
Klíčová slova v angličtině
school climate, school environment, school social climate, school atmosphere, headmaster, pupil, parent, school organizational structure, prevention, prevention methodologist
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenského výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na klima školy a činitele, kteří ho spoluutváří;
- na školení prevenci a její vliv na klima školy;
- na rodiče a jejich roli při posuzování klimatu školy, kterou navštěvuje jejich dítě.
Součástí práce bude empirické šetření. Realizovaný výzkum (zřejmě smíšený či čistě kvantitativní) bude zaměřený na hodnocení klimatu školy rodiči.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenského výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na klima školy a činitele, kteří ho spoluutváří;
- na školení prevenci a její vliv na klima školy;
- na rodiče a jejich roli při posuzování klimatu školy, kterou navštěvuje jejich dítě.
Součástí práce bude empirické šetření. Realizovaný výzkum (zřejmě smíšený či čistě kvantitativní) bude zaměřený na hodnocení klimatu školy rodiči.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2008.
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010.
ČÁP, J. a J. MAREŠ. Psychologie učitele. Praha: Portál, 2007.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2010.
GRECMANOVÁ, H., D. HOLOUŠKOVÁ a E. URBANOVSKÁ. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 2002.
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠKOVÁ, D., E. URBANOVSKÁ a A. BŮŽEK. Obecná pedagogika II. Olomouc: Hanex, 2002.
LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové Gaudeamus, 2001.
RÝDL, K. Vybíráme školu pro svoje dítě. Praha: Grada, 1993.
VÝROST, J. a I. SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2011.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2008.
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010.
ČÁP, J. a J. MAREŠ. Psychologie učitele. Praha: Portál, 2007.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2010.
GRECMANOVÁ, H., D. HOLOUŠKOVÁ a E. URBANOVSKÁ. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 2002.
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠKOVÁ, D., E. URBANOVSKÁ a A. BŮŽEK. Obecná pedagogika II. Olomouc: Hanex, 2002.
LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové Gaudeamus, 2001.
RÝDL, K. Vybíráme školu pro svoje dítě. Praha: Grada, 1993.
VÝROST, J. a I. SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2011.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Hungr: Jak jste zkoumala pohled rodičů na klima školy?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
dr. Slováková: Zaměřila jste se na rodiče, jejichž děti byly v určitém věkovém rozmezí?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem