Diplomová práce se věnuje objasnění problematiky společenských a sociálních aspektů zvyšující se agresivity dětí a mládeže. Práce je rozdělena na dvě části, a sice část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou objasněny pojmy agrese a agresivity, stejně jako teorie vzniku agrese. Dále jsem se zaměřil na aspekty ovlivňující agresivitu, stejně jako na sociálně patologické jevy determinované agresivitou. V neposlední řadě jsem zmínil také možnosti působení sociální pedagogiky při prevenci a terapii sociálně patologických jevů plynoucích z agresivity. Cílem praktické části diplomové práce bylo zjistit na základě vytvořeného dotazníku výskyt agrese na druhém stupni dvou vybraných základních škol v menším a ve velkém městě. Svá zjištění jsem podpořil ještě rozhovorem se školním psychologem.
Anotace v angličtině
This thesis is devoted to clarify the issue of social and welfare aspects of the increasing aggressiveness of children and youth. The work is divided into two parts, namely part-cal of theoretical and practical part. The theoretical part explains the concepts of aggression and, as well as theories of aggression. Then I focused on aspects affecting aggression, as well as socio-pathological phenomena determined aggression. Finally, I also mentioned the possible influences of social pedagogy in the prevention and treatment of pathological social phenomena resulting from aggression. The practical part of the thesis was to determine, on the basis of a questionnaire created by the occurrence of aggression in the second stage of the two selected primary schools in the small and in the big city. I supported his findings have an interview with a school psychologist.
Diplomová práce se věnuje objasnění problematiky společenských a sociálních aspektů zvyšující se agresivity dětí a mládeže. Práce je rozdělena na dvě části, a sice část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou objasněny pojmy agrese a agresivity, stejně jako teorie vzniku agrese. Dále jsem se zaměřil na aspekty ovlivňující agresivitu, stejně jako na sociálně patologické jevy determinované agresivitou. V neposlední řadě jsem zmínil také možnosti působení sociální pedagogiky při prevenci a terapii sociálně patologických jevů plynoucích z agresivity. Cílem praktické části diplomové práce bylo zjistit na základě vytvořeného dotazníku výskyt agrese na druhém stupni dvou vybraných základních škol v menším a ve velkém městě. Svá zjištění jsem podpořil ještě rozhovorem se školním psychologem.
Anotace v angličtině
This thesis is devoted to clarify the issue of social and welfare aspects of the increasing aggressiveness of children and youth. The work is divided into two parts, namely part-cal of theoretical and practical part. The theoretical part explains the concepts of aggression and, as well as theories of aggression. Then I focused on aspects affecting aggression, as well as socio-pathological phenomena determined aggression. Finally, I also mentioned the possible influences of social pedagogy in the prevention and treatment of pathological social phenomena resulting from aggression. The practical part of the thesis was to determine, on the basis of a questionnaire created by the occurrence of aggression in the second stage of the two selected primary schools in the small and in the big city. I supported his findings have an interview with a school psychologist.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na objasnění pojmu agresivita;
- na popis aspektů ovlivňujících agresivitu;
- na popis sociálně patologických jevů determinovaných agresivitou;
- na možnosti působení sociální pedagogiky při prevenci a terapii sociálně patologických jevů plynoucích z agresivity.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření, zaměřený na společenské a sociální aspekty zvyšující se agresivity dětí a mládeže, doplněný o kvalitativní výzkum formou rozhovoru.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na objasnění pojmu agresivita;
- na popis aspektů ovlivňujících agresivitu;
- na popis sociálně patologických jevů determinovaných agresivitou;
- na možnosti působení sociální pedagogiky při prevenci a terapii sociálně patologických jevů plynoucích z agresivity.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření, zaměřený na společenské a sociální aspekty zvyšující se agresivity dětí a mládeže, doplněný o kvalitativní výzkum formou rozhovoru.
Seznam doporučené literatury
ADLER, A. Psychologie dětí: děti s výchovnými problémy. Praha: Práh, 1994. ISBN 80-85809-22-2.
ANTIER, E. Agresivita dětí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-808-2.
ČERMÁK, I. Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998. ISBN 80-902614-1-8.
ČERMÁK, I., M. HŘEBÍČKOVÁ a P. MACEK. Agrese, identita, osobnost. Neuveden: PsÚ AV ČR Brno a SCAN Tišnov, 2003. ISBN 80-86620-06-9.
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šíkany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
LABÁTH, V. Riziková mládež. Praha: Slon, 2001. ISBN 80-85850-66-4.
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
PONĚŠICKÝ, J. Agrese, násilí a psychologie moci. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-593-0.
REÜDIGER, D.Agrese jako šance. Praha: Ikar, 2005. ISBN 80-249-0546-9.
VLASTÍK, J. Televizní násilí a zákon: vliv televizního násilí na kriminalitu dětí a mládeže a jeho zákonná úprava. Olomouc: Votobia, 2005. ISBN 80-7220-245-6.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
ADLER, A. Psychologie dětí: děti s výchovnými problémy. Praha: Práh, 1994. ISBN 80-85809-22-2.
ANTIER, E. Agresivita dětí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-808-2.
ČERMÁK, I. Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998. ISBN 80-902614-1-8.
ČERMÁK, I., M. HŘEBÍČKOVÁ a P. MACEK. Agrese, identita, osobnost. Neuveden: PsÚ AV ČR Brno a SCAN Tišnov, 2003. ISBN 80-86620-06-9.
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šíkany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
LABÁTH, V. Riziková mládež. Praha: Slon, 2001. ISBN 80-85850-66-4.
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
PONĚŠICKÝ, J. Agrese, násilí a psychologie moci. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-593-0.
REÜDIGER, D.Agrese jako šance. Praha: Ikar, 2005. ISBN 80-249-0546-9.
VLASTÍK, J. Televizní násilí a zákon: vliv televizního násilí na kriminalitu dětí a mládeže a jeho zákonná úprava. Olomouc: Votobia, 2005. ISBN 80-7220-245-6.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Machů: Z jakého důvodu jste blíže neformuloval klíčové slovo "agrese"?