Práce se zabývá socializací dítěte v mateřské škole. Náplní teoretické části je obecný popis procesu socializace, jeho etap v předškolním období a druhů sociálního učení. V části, která se zabývá rodinou, jsou popsány různé výchovné styly a to jak mohou rodiče dítěti usnadnit vstup do mateřské školy. V poslední části je stručná charakteristika současného předškolního vzdělávání, teorie adaptačního procesu a popis skupinového soužití dětí předškolního věku. Předmětem praktické části, je zjišťování a vyhodnocení názorů učitelek mateřských škol a rodičů na adaptaci dětí v mateřské škole. V této části je popsáno, co může dětem usnadnit přechod z domova do mateřské školy.
Anotace v angličtině
This text deals with issues related to a child´s socialization in the kindergarten. Regarding the theoretical part, the general proces of socialization is described, including the stages ofpreschool period and the types of social learning. In the part, which analyses the role of the family, illuminated are various educational patterns and ways how facilitate the child´s entry into kindergarten. The final part of this text presents a concise characterization of contemporary preschool education, including the theory of adaptation process and the issue group coexistence of preschool children. The main subject of the practical part lies in interviewing kindergarten teachers as well as the parents, and evaluating their opinion about the adaptation process of children in kindergarten. Furthermore, the ways of making easier the transition from home to kindergarten are also elaborated in this part.
Práce se zabývá socializací dítěte v mateřské škole. Náplní teoretické části je obecný popis procesu socializace, jeho etap v předškolním období a druhů sociálního učení. V části, která se zabývá rodinou, jsou popsány různé výchovné styly a to jak mohou rodiče dítěti usnadnit vstup do mateřské školy. V poslední části je stručná charakteristika současného předškolního vzdělávání, teorie adaptačního procesu a popis skupinového soužití dětí předškolního věku. Předmětem praktické části, je zjišťování a vyhodnocení názorů učitelek mateřských škol a rodičů na adaptaci dětí v mateřské škole. V této části je popsáno, co může dětem usnadnit přechod z domova do mateřské školy.
Anotace v angličtině
This text deals with issues related to a child´s socialization in the kindergarten. Regarding the theoretical part, the general proces of socialization is described, including the stages ofpreschool period and the types of social learning. In the part, which analyses the role of the family, illuminated are various educational patterns and ways how facilitate the child´s entry into kindergarten. The final part of this text presents a concise characterization of contemporary preschool education, including the theory of adaptation process and the issue group coexistence of preschool children. The main subject of the practical part lies in interviewing kindergarten teachers as well as the parents, and evaluating their opinion about the adaptation process of children in kindergarten. Furthermore, the ways of making easier the transition from home to kindergarten are also elaborated in this part.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS. Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- vývoj dětí předškolního věku,
- vliv mateřské školy na socializaci dítěte,
- hledání odpovědi na otázku co dítěti usnadňuje adaptaci na prostředí mateřské školy.
Součástí práce bude empirické šetření v mateřské škole, případně kvalitativní výzkum mezi rodiči zaměřený na adaptaci dětí při nástupu do mateřské školy.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS. Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- vývoj dětí předškolního věku,
- vliv mateřské školy na socializaci dítěte,
- hledání odpovědi na otázku co dítěti usnadňuje adaptaci na prostředí mateřské školy.
Součástí práce bude empirické šetření v mateřské škole, případně kvalitativní výzkum mezi rodiči zaměřený na adaptaci dětí při nástupu do mateřské školy.
Seznam doporučené literatury
Diessler H. Každodenní problémy v mateřské škole, Praha: Portál 2011.
Haefele B.,Wolf-Filsinger M., Každý začátek v mateřské škole je těžký, Praha: Portál,1993.
Hoskovcová, S., Psychická odolnost předškolního dítěte, Praha: Grada 2006.
Langmeier, J., Krejčířová D., Vývojová psychologie, Praha: Grada 2006.
Matějček, Z., Co děti nejvíc potřebují, Praha: Portál 2003.
Matějček, Z., Co, kdy, jak ve výchově dětí, Praha: Portál 2007.
Niesel, R. Griebel ,W. , Poprvé v mateřské škole Praha: Portál, 2005.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Diessler H. Každodenní problémy v mateřské škole, Praha: Portál 2011.
Haefele B.,Wolf-Filsinger M., Každý začátek v mateřské škole je těžký, Praha: Portál,1993.
Hoskovcová, S., Psychická odolnost předškolního dítěte, Praha: Grada 2006.
Langmeier, J., Krejčířová D., Vývojová psychologie, Praha: Grada 2006.
Matějček, Z., Co děti nejvíc potřebují, Praha: Portál 2003.
Matějček, Z., Co, kdy, jak ve výchově dětí, Praha: Portál 2007.
Niesel, R. Griebel ,W. , Poprvé v mateřské škole Praha: Portál, 2005.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Řehoř - začleňování dětí do mateřské školy