První polovina teoretické části této diplomové práce se zabývá problematikou sociální exkluze, jejími příčinami, důsledky a doprovodnými jevy z pohledu různých autorů a institucí. Vysvětluje problematiku sociálního vyloučení zejména v souvislosti s prostorovým umístěním marginalizovaných jednotlivců a skupin. Zejména z důvodu velkého zastoupení Romů v procesu marginalizace, je druhá část věnována současným problémům tohoto etnika v soužití s majoritní společností a jejich příčin se zaměřením na historické aspekty jejich vzniku.
Praktická část popisuje sociální realitu v konkrétní lokalitě na okraji okresního města s nadpoloviční většinou romské populace. Cílem práce je zjištění, popis a analýza výhod a nevýhod separovaného bydlení marginalizovaných osob a rodin v Jindřichově Hradci.
Anotace v angličtině
The first half of this thesis deals with problems of social exclusion, its causes, consequences and accompanying phenomena from the point of view of different authors and institutions. It explains problems of social exclusion, especially in connection with spatial placement of excluded individuals and groups. Especially of the large representation of Romany in case of marginalization is the second part of this thesis dedicated to present problems of this ethnic group in cohabitation with majority society.
The practical part of this thesis is explaining social reality in a concrete locality in the suburb of a district city, with overall majority of Romany population. The aim of this thesis is to find out, describe and analyse advantages and disadvantages of separated living of the marginal people and families in Jindřichův Hradec.
Klíčová slova
ghetto, nezaměstnanost, Romové, segregace, separace, sociální exkluze, sociální inkluze, vyloučená lokalita,
Klíčová slova v angličtině
ghetto, unemployment, Romany, segregation, separation, social exclusion, social inclusion, excluded locality
Rozsah průvodní práce
81 s. (168 376 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
První polovina teoretické části této diplomové práce se zabývá problematikou sociální exkluze, jejími příčinami, důsledky a doprovodnými jevy z pohledu různých autorů a institucí. Vysvětluje problematiku sociálního vyloučení zejména v souvislosti s prostorovým umístěním marginalizovaných jednotlivců a skupin. Zejména z důvodu velkého zastoupení Romů v procesu marginalizace, je druhá část věnována současným problémům tohoto etnika v soužití s majoritní společností a jejich příčin se zaměřením na historické aspekty jejich vzniku.
Praktická část popisuje sociální realitu v konkrétní lokalitě na okraji okresního města s nadpoloviční většinou romské populace. Cílem práce je zjištění, popis a analýza výhod a nevýhod separovaného bydlení marginalizovaných osob a rodin v Jindřichově Hradci.
Anotace v angličtině
The first half of this thesis deals with problems of social exclusion, its causes, consequences and accompanying phenomena from the point of view of different authors and institutions. It explains problems of social exclusion, especially in connection with spatial placement of excluded individuals and groups. Especially of the large representation of Romany in case of marginalization is the second part of this thesis dedicated to present problems of this ethnic group in cohabitation with majority society.
The practical part of this thesis is explaining social reality in a concrete locality in the suburb of a district city, with overall majority of Romany population. The aim of this thesis is to find out, describe and analyse advantages and disadvantages of separated living of the marginal people and families in Jindřichův Hradec.
Klíčová slova
ghetto, nezaměstnanost, Romové, segregace, separace, sociální exkluze, sociální inkluze, vyloučená lokalita,
Klíčová slova v angličtině
ghetto, unemployment, Romany, segregation, separation, social exclusion, social inclusion, excluded locality
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřená na problematiku sociálního vyloučení a problematiku rezidenční segregace. Diplomová práce bude mít teoretickou a empirickou část. Empirická část se zaměří na případovou studii vybrané vyloučené lokality Šindelna v Jindřichově Hradci.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřená na problematiku sociálního vyloučení a problematiku rezidenční segregace. Diplomová práce bude mít teoretickou a empirickou část. Empirická část se zaměří na případovou studii vybrané vyloučené lokality Šindelna v Jindřichově Hradci.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Bratislava: public promotion, 2008. 251 s. ISBN 978-80-969944-0-3.
BARGEL, Miroslav a kol. Inkluze versus exkluze - dilema sociální patologie. 1. vyd. Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2010. 184 s. Sociopedie. ISBN 978-80-87182-12-3.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 203 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3470-5.
SÝKORA, Luděk. Rezidenční segregace. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, 2010. 143 s. ISBN 978-80-86561-34-9.
VALACHOVÁ, Kateřina, ed. a PÖSL, Tomáš, ed. Doporučení pro obce a města pro předcházení tvorby a rozšiřování sociálně vyloučených lokalit se zdůrazněním zajištění potřeby bydlení. 1. vyd. Brno: Kancelář veřejného ochránce práv, 2009. 143 s. Edice dobré správní praxe. ISBN 978-80-254-4383-5.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Bratislava: public promotion, 2008. 251 s. ISBN 978-80-969944-0-3.
BARGEL, Miroslav a kol. Inkluze versus exkluze - dilema sociální patologie. 1. vyd. Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2010. 184 s. Sociopedie. ISBN 978-80-87182-12-3.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 203 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3470-5.
SÝKORA, Luděk. Rezidenční segregace. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, 2010. 143 s. ISBN 978-80-86561-34-9.
VALACHOVÁ, Kateřina, ed. a PÖSL, Tomáš, ed. Doporučení pro obce a města pro předcházení tvorby a rozšiřování sociálně vyloučených lokalit se zdůrazněním zajištění potřeby bydlení. 1. vyd. Brno: Kancelář veřejného ochránce práv, 2009. 143 s. Edice dobré správní praxe. ISBN 978-80-254-4383-5.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Jůzl: popište hlavní přínosy pro sociální pedagogiku
.- odpověděl vyčerpávajícím způsobem