Téma mé bakalářské práce je Význam volnočasových aktivit pro osoby se zdravotním postižením a je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám problematikou volného času, definováním zdravotního postižení a charakteristikou mentální retardace. Dále seznamuji čtenáře s domovem pro osoby se zdravotním postižením. Na závěr teoretické části představuji Domov u rybníka Víceměřice, příspěvková organizace, kde jsem realizovala výzkumné šetření.
V praktické části je realizován tedy kvalitativní výzkum, který se zabývá problematikou volnočasových aktivit uživatelů domova s cílem zjistit význam volnočasových aktivit pro osoby se zdravotním postižením, rodinné příslušníky a zaměstnance domova.
Anotace v angličtině
The title of my thesis is Signifance of Lesuire Time Activities for the Disabled. My thesis consists of two parts. In the theoretical part I explain functions, aspects and specific forms of spending time of the disabled.In the same part I describe health handicap, mental retardation and home for Disabled.
In practical part I desribe qualitative research with clients, employers and families in home for the disabled about spending lesuire time of the disabled and their opinion of importance for them.
Klíčová slova
volný čas, volnočasové aktivity, osobnost, zdravotní postižení, handicap, mentální retardace, domov pro osoby se zdravotním postižením.
Klíčová slova v angličtině
lesuire time, lesuire time activities, personality, health handicap, mental retardation, home for the disabled.
Rozsah průvodní práce
61 s. ( 74 393 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Téma mé bakalářské práce je Význam volnočasových aktivit pro osoby se zdravotním postižením a je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám problematikou volného času, definováním zdravotního postižení a charakteristikou mentální retardace. Dále seznamuji čtenáře s domovem pro osoby se zdravotním postižením. Na závěr teoretické části představuji Domov u rybníka Víceměřice, příspěvková organizace, kde jsem realizovala výzkumné šetření.
V praktické části je realizován tedy kvalitativní výzkum, který se zabývá problematikou volnočasových aktivit uživatelů domova s cílem zjistit význam volnočasových aktivit pro osoby se zdravotním postižením, rodinné příslušníky a zaměstnance domova.
Anotace v angličtině
The title of my thesis is Signifance of Lesuire Time Activities for the Disabled. My thesis consists of two parts. In the theoretical part I explain functions, aspects and specific forms of spending time of the disabled.In the same part I describe health handicap, mental retardation and home for Disabled.
In practical part I desribe qualitative research with clients, employers and families in home for the disabled about spending lesuire time of the disabled and their opinion of importance for them.
Klíčová slova
volný čas, volnočasové aktivity, osobnost, zdravotní postižení, handicap, mentální retardace, domov pro osoby se zdravotním postižením.
Klíčová slova v angličtině
lesuire time, lesuire time activities, personality, health handicap, mental retardation, home for the disabled.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím mé diplomové práce.S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na volný čas a volnočasové aktivity, jejich funkce a význam pro kvalitu života
- na specifika osob se zdravotním postižením, charakteristiku typů postižení
- na analýzu možností trávení volného času uživatelů Domova pro osoby se zdravotním postižením
Součástí práce bude kvalitativní šetření zaměřené na zjištění významu volnočasových aktivit pro osoby se zdravotním postižením z pohledu uživatelů Domova,rodinných příslušníků a pracovníků.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím mé diplomové práce.S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na volný čas a volnočasové aktivity, jejich funkce a význam pro kvalitu života
- na specifika osob se zdravotním postižením, charakteristiku typů postižení
- na analýzu možností trávení volného času uživatelů Domova pro osoby se zdravotním postižením
Součástí práce bude kvalitativní šetření zaměřené na zjištění významu volnočasových aktivit pro osoby se zdravotním postižením z pohledu uživatelů Domova,rodinných příslušníků a pracovníků.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, B. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-473-1
KÁBELE, F. a kol. Somatopedie. Praha: Univerzita Karlova,1992
PÁVKOVÁ,J. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-423-6
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ,M. Terapie ve speciální pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7
RADVAN, E., VAVŘÍK, M. Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách. Brno:Institut mezioborových studií Brno, 2009.
SPOUSTA, V. Kapitoly z pedagogiky volného času. Brno: Masarykova Univerzita, 1996. ISBN 80-210-1247-9
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace - vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, ISBN 978-80-70-7367-889-0
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7
VOTAVA, S. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Univerzita Karlova, 2003. ISBN 80-246-0708-5
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, B. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-473-1
KÁBELE, F. a kol. Somatopedie. Praha: Univerzita Karlova,1992
PÁVKOVÁ,J. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-423-6
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ,M. Terapie ve speciální pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7
RADVAN, E., VAVŘÍK, M. Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách. Brno:Institut mezioborových studií Brno, 2009.
SPOUSTA, V. Kapitoly z pedagogiky volného času. Brno: Masarykova Univerzita, 1996. ISBN 80-210-1247-9
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace - vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, ISBN 978-80-70-7367-889-0
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7
VOTAVA, S. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Univerzita Karlova, 2003. ISBN 80-246-0708-5
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl dobře
3. doc. PhDr. Lubomír Vašina, CSc.: Kdo Vám pomohl s výběrem respondentů a jaká byla kritéria?
- odpověděl dobře