V mé bakalářské práci se věnuji rasovým a etnickými předsudkům u mládeže. Práce
je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretickou část jsem rozčlenil na čtyři hlavní kapitoly. První se věnuje rasám a jejich rozdělení. Druhá kapitola je zaměřena na postoje, předsudky a stereotypy. Ve třetí části se zabývám multikulturní výchovou. Ve čtvrté se věnuji etnickým a národnostním menšinám, kdy uvádím informace o Vietnamcích, Romech a Ukrajincích, protože je můj výzkum orientovaný právě na tyto etnické menšiny. V praktické části jsem se orientoval na kvantitativní výzkum postojů žáků Vyšší odborné školy ekonomické a zdravotnické a Střední školy v Boskovicích vůči Vietnamcům, Romům a Ukrajincům. K tomuto záměru jsem uplatnil dotazník, ve kterém vyjadřovali žáci své názory a postoje.
Anotace v angličtině
In my thesis I deal with racial and ethnic prejudices among young people. The work is di-vided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is divided into four main chapters . The first deals with races and their categorization. The second chapter focuses on the attitudes, prejudices and stereotypes and the third on multicultural education. The fourth is dedicated to ethnic and national minorities , when I present information about the Vietnamese, the Ukrainians, the Roma people and because my research is oriented precisely towards these ethnic minorities . In the practical part I focused on quantitative research on students' attitudes at Higher Vocational school of economics and narsed and secondary school in Boskovice against the Vietnamese, Ukrainians and Roma people. For this re-search, I have applied a questionnaire in which students expressed their opinions and atti-tudes .
race, attitude nebo position, prejudice, stereotype, ethnocentrism, xenophobia, racism, racial discrimination, multicultural education, ethnic and national minorities
Rozsah průvodní práce
57 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V mé bakalářské práci se věnuji rasovým a etnickými předsudkům u mládeže. Práce
je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretickou část jsem rozčlenil na čtyři hlavní kapitoly. První se věnuje rasám a jejich rozdělení. Druhá kapitola je zaměřena na postoje, předsudky a stereotypy. Ve třetí části se zabývám multikulturní výchovou. Ve čtvrté se věnuji etnickým a národnostním menšinám, kdy uvádím informace o Vietnamcích, Romech a Ukrajincích, protože je můj výzkum orientovaný právě na tyto etnické menšiny. V praktické části jsem se orientoval na kvantitativní výzkum postojů žáků Vyšší odborné školy ekonomické a zdravotnické a Střední školy v Boskovicích vůči Vietnamcům, Romům a Ukrajincům. K tomuto záměru jsem uplatnil dotazník, ve kterém vyjadřovali žáci své názory a postoje.
Anotace v angličtině
In my thesis I deal with racial and ethnic prejudices among young people. The work is di-vided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is divided into four main chapters . The first deals with races and their categorization. The second chapter focuses on the attitudes, prejudices and stereotypes and the third on multicultural education. The fourth is dedicated to ethnic and national minorities , when I present information about the Vietnamese, the Ukrainians, the Roma people and because my research is oriented precisely towards these ethnic minorities . In the practical part I focused on quantitative research on students' attitudes at Higher Vocational school of economics and narsed and secondary school in Boskovice against the Vietnamese, Ukrainians and Roma people. For this re-search, I have applied a questionnaire in which students expressed their opinions and atti-tudes .
race, attitude nebo position, prejudice, stereotype, ethnocentrism, xenophobia, racism, racial discrimination, multicultural education, ethnic and national minorities
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- vysvětlení základních pojmů relevantních ke zpracovávané problematice, tedy postoje, předsudky, stereotypy (se zaměřením na etnické a národnostní), diskriminace (se zaměřením na rasismus, rasovou diskriminaci),
- problematiku multikulturalismu a multikulturní výchovy (multikulturní výchova v České republice, možnosti multikulturní výchovy, výchova mládeže k toleranci a rasové snášenlivosti).
Součástí práce bude kvantitativní výzkum zaměřený na zjištění etnických a rasových předsudků mládeže na Boskovicku. Sběr dat proběhne formou dotazníku.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- vysvětlení základních pojmů relevantních ke zpracovávané problematice, tedy postoje, předsudky, stereotypy (se zaměřením na etnické a národnostní), diskriminace (se zaměřením na rasismus, rasovou diskriminaci),
- problematiku multikulturalismu a multikulturní výchovy (multikulturní výchova v České republice, možnosti multikulturní výchovy, výchova mládeže k toleranci a rasové snášenlivosti).
Součástí práce bude kvantitativní výzkum zaměřený na zjištění etnických a rasových předsudků mládeže na Boskovicku. Sběr dat proběhne formou dotazníku.
Seznam doporučené literatury
Allport, G., W. O povaze předsudků. Praha: Prostor, 2004
Průcha, J. Multikulturní výchova - Příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011
Šišková., T. Výchova k toleranci a proti rasismu - Multikulturní výchova v praxi. Praha: Portál, 2008
Tesař, F. Etnické konflikty. Praha: Portál, 2006
Seznam doporučené literatury
Allport, G., W. O povaze předsudků. Praha: Prostor, 2004
Průcha, J. Multikulturní výchova - Příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011
Šišková., T. Výchova k toleranci a proti rasismu - Multikulturní výchova v praxi. Praha: Portál, 2008
Tesař, F. Etnické konflikty. Praha: Portál, 2006