Bakalářská práce se zabývá vztahem člověka a přírody, jeho kontaktem s ní a environmentální gramotností vůbec. Vztah člověka a přírody by měl být ve vzájemně vyváženém vztahu. Mezi formy environmentálního vzdělávání patří i lesní pedagogika, která se zaměřuje na les, procesy a vztahy, které v něm probíhají. Na základě samostatného objevování se děti v lese učí a nabízí se zde nespočet příkladů výukových témat. Mezi jednu z forem alternativního předškolního vzdělávání patří také lesní mateřské školy. Většina aktivit se odehrává venku za každého počasí, kde se děti učí vzájemné spolupráci, rozvíjejí pozorovací schopnosti a sebedůvěru. Pobyt v lesní mateřské škole je pro děti přínosný z hlediska jejich rozvoje i dovedností a nenásilnou formou učí děti environmentální výchově.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the relationship between man and nature, his contact with her, and environmental literacy in general. The relationship between man and nature should be mutually balanced relationship. Among the forms of environmental education include forest pedagogy, which focuses on forest processes and relationships that take place in it . On the basis of a separate discovery kids in the woods and has taught there are countless examples of topics. Among one of the alternative forms of preschool education is also a forest kindergarten. Most activities take place outdoors in all weather , where children learn to work together, develop observation skills and confidence. Stay in the forest kindergarten is beneficial for children in terms of its development and skills and learn spontaneously children environmental education.
Klíčová slova
lesní pedagog, lesní mateřská škola, mateřská škola, environmentální vzdělávání
Bakalářská práce se zabývá vztahem člověka a přírody, jeho kontaktem s ní a environmentální gramotností vůbec. Vztah člověka a přírody by měl být ve vzájemně vyváženém vztahu. Mezi formy environmentálního vzdělávání patří i lesní pedagogika, která se zaměřuje na les, procesy a vztahy, které v něm probíhají. Na základě samostatného objevování se děti v lese učí a nabízí se zde nespočet příkladů výukových témat. Mezi jednu z forem alternativního předškolního vzdělávání patří také lesní mateřské školy. Většina aktivit se odehrává venku za každého počasí, kde se děti učí vzájemné spolupráci, rozvíjejí pozorovací schopnosti a sebedůvěru. Pobyt v lesní mateřské škole je pro děti přínosný z hlediska jejich rozvoje i dovedností a nenásilnou formou učí děti environmentální výchově.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the relationship between man and nature, his contact with her, and environmental literacy in general. The relationship between man and nature should be mutually balanced relationship. Among the forms of environmental education include forest pedagogy, which focuses on forest processes and relationships that take place in it . On the basis of a separate discovery kids in the woods and has taught there are countless examples of topics. Among one of the alternative forms of preschool education is also a forest kindergarten. Most activities take place outdoors in all weather , where children learn to work together, develop observation skills and confidence. Stay in the forest kindergarten is beneficial for children in terms of its development and skills and learn spontaneously children environmental education.
Klíčová slova
lesní pedagog, lesní mateřská škola, mateřská škola, environmentální vzdělávání
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na téma lesní pedagogiky a environmentální výchovy se zaměřením na lesní MŠ;
- na hledání odpovědi, jak napravit a rozvíjet vztah člověka k přírodě;
- na možnosti, jak pomocí sociálního učení lesní MŠ integrují člověka zpět k přírodě.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní,
smíšený) zaměřený na zjištění přínosu venkovních pracovních pomůcek pro děti z hlediska sociálního učení.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na téma lesní pedagogiky a environmentální výchovy se zaměřením na lesní MŠ;
- na hledání odpovědi, jak napravit a rozvíjet vztah člověka k přírodě;
- na možnosti, jak pomocí sociálního učení lesní MŠ integrují člověka zpět k přírodě.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní,
smíšený) zaměřený na zjištění přínosu venkovních pracovních pomůcek pro děti z hlediska sociálního učení.
Seznam doporučené literatury
Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Dr. Josef Raabe, 2010.
Kolektiv autorů. Ekologická výchova v mateřských školách. Pardubice: TASK klub-Ekocentrum PALETA, 1996.
Machar, I. Úvod do ekologie lesa a lesní pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009.
Svobodová, J., Jůva, V. Alternativní školy . Brno: Paido, 1996.
Vošahlíková, T. Ekoškolky a lesní mateřské školy. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2010.
Vošahlíková, T. Lesní mateřská škola - kořeny. Praha: Metodický portál RVP, 2009.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během
práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Dr. Josef Raabe, 2010.
Kolektiv autorů. Ekologická výchova v mateřských školách. Pardubice: TASK klub-Ekocentrum PALETA, 1996.
Machar, I. Úvod do ekologie lesa a lesní pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009.
Svobodová, J., Jůva, V. Alternativní školy . Brno: Paido, 1996.
Vošahlíková, T. Ekoškolky a lesní mateřské školy. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2010.
Vošahlíková, T. Lesní mateřská škola - kořeny. Praha: Metodický portál RVP, 2009.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během
práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Laca: Kde bysme mohli najít propojenost Vašeho tématu se sociální pedagogikou.
- odpověděla dobře