Tato práce se zabývá specifickými poruchami učení a chování, jejich příčinami a projevy. Teoretická část je úvahou nad jednotlivými poruchami učení a chování ve spojitosti se školní neúspěšností jedince. Závěrečná práce je i pojednáním o edukaci dětí s těmito poruchami, o jejich postavení a výchově v rodině a způsobu vzdělávání. Praktickou částí je případová studie zaměřená na jedince se specifickou poruchou učení a chování. Na tomto jedinci jsou ověřeny teoretické poznatky vztahující se k této problematice. Dále je zjišťováno, zda jsou veškeré teoretické poznatky uplatňovány a prohlubovány v praxi.
Anotace v angličtině
The present thesis deals with specific learning and behaviour disorders, their causes and symptoms. The theoretical part focuses on the different disorders in relation to the individual´s school failure.The concluding part of the work also deals with the education of the children suffering from these disorders, with their family position and upbringing. The practical part then presents a case study of an individual with a specific learning and behaviour disorder. The theoretical approaches in this field are thus tested. This part of the work also verifies the application of the theory in practice.
Klíčová slova
specifické poruchy učení a chování, předpona DYS, lehká mozková dysfunkce LMD, edukace, výchova, vzdělávání, případová studie.
Klíčová slova v angličtině
specific learning and behavior disorders, the DYS prefix, light brain dysfunction, education, upbringing, case study.
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá specifickými poruchami učení a chování, jejich příčinami a projevy. Teoretická část je úvahou nad jednotlivými poruchami učení a chování ve spojitosti se školní neúspěšností jedince. Závěrečná práce je i pojednáním o edukaci dětí s těmito poruchami, o jejich postavení a výchově v rodině a způsobu vzdělávání. Praktickou částí je případová studie zaměřená na jedince se specifickou poruchou učení a chování. Na tomto jedinci jsou ověřeny teoretické poznatky vztahující se k této problematice. Dále je zjišťováno, zda jsou veškeré teoretické poznatky uplatňovány a prohlubovány v praxi.
Anotace v angličtině
The present thesis deals with specific learning and behaviour disorders, their causes and symptoms. The theoretical part focuses on the different disorders in relation to the individual´s school failure.The concluding part of the work also deals with the education of the children suffering from these disorders, with their family position and upbringing. The practical part then presents a case study of an individual with a specific learning and behaviour disorder. The theoretical approaches in this field are thus tested. This part of the work also verifies the application of the theory in practice.
Klíčová slova
specifické poruchy učení a chování, předpona DYS, lehká mozková dysfunkce LMD, edukace, výchova, vzdělávání, případová studie.
Klíčová slova v angličtině
specific learning and behavior disorders, the DYS prefix, light brain dysfunction, education, upbringing, case study.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ,,Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu a doplněno o případovou studii. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucí bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakteristiku, příčiny, diagnostiku a možnosti reedukace specifických poruch chování a učení;
- na vzdělávání, legislativu a možnosti přístupů k jedincům se specifickými poruchami chování a učení z pohledu rodiny, učitele a případně i vrstevníků.
Součástí práce bude kazuistika zaměřená na jedince se specifickými poruchami chování a učení a jeho osobní pohled na svoji životní cestu.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ,,Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu a doplněno o případovou studii. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucí bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakteristiku, příčiny, diagnostiku a možnosti reedukace specifických poruch chování a učení;
- na vzdělávání, legislativu a možnosti přístupů k jedincům se specifickými poruchami chování a učení z pohledu rodiny, učitele a případně i vrstevníků.
Součástí práce bude kazuistika zaměřená na jedince se specifickými poruchami chování a učení a jeho osobní pohled na svoji životní cestu.
Seznam doporučené literatury
Kucharská, A. Specifické poruchy učení a chování. Praha: Portál, 2000.
Matějček, Z. Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: HaH, 1995.
Pokorná, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 2000.
Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001.
Přinosilová, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007.
Train, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2005.
Zelinková, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1996.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Kucharská, A. Specifické poruchy učení a chování. Praha: Portál, 2000.
Matějček, Z. Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: HaH, 1995.
Pokorná, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 2000.
Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001.
Přinosilová, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007.
Train, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2005.
Zelinková, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1996.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Laca: Prevence vůči poruchám chování.
- odpověděla dobře