Bakalářská práce je zaměřena na finanční gramotnost žáků základních škol. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol, kde jsou objasněny pojmy, jako jsou finanční gramotnost, finanční vzdělávání, kapesné, zadlužení, předlužení, exekuce, následně je popsána strategie finančního vzdělávání v rámci základní školy a v rodině. V závěru se práce věnuje sociálními aspekty finanční gramotnosti, zejména problematikou zadlužení a předlužení občanů a s tím souvisejícím rizikem v podobě sociálního vyloučení. V praktické části se práce zabývá analýzou finančního vzdělávání v rodině.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis concerns the topic of financial literacy of pupils of elementary schools. The theoretical part is divided into four chapters that explain these concepts: financial literacy, financial education, pocket money, indebtedness, over-indebtedness, seizure of property. Following is description of the strategy of financial education in elementary schools and within family. At the end of the work deals with the social aspects of financial literacy, in particular the issue of indebtedness and over-indebtedness of individuals and related risk in the form of social exclusion. In the practical part of the thesis deals with the analysis of financial education in the family.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Národní strategie finančního vzdělávání, zadlužení, předlužení, exekuce
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, financial education, the framework educational program for basic education, financial education strategy
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na finanční gramotnost žáků základních škol. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol, kde jsou objasněny pojmy, jako jsou finanční gramotnost, finanční vzdělávání, kapesné, zadlužení, předlužení, exekuce, následně je popsána strategie finančního vzdělávání v rámci základní školy a v rodině. V závěru se práce věnuje sociálními aspekty finanční gramotnosti, zejména problematikou zadlužení a předlužení občanů a s tím souvisejícím rizikem v podobě sociálního vyloučení. V praktické části se práce zabývá analýzou finančního vzdělávání v rodině.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis concerns the topic of financial literacy of pupils of elementary schools. The theoretical part is divided into four chapters that explain these concepts: financial literacy, financial education, pocket money, indebtedness, over-indebtedness, seizure of property. Following is description of the strategy of financial education in elementary schools and within family. At the end of the work deals with the social aspects of financial literacy, in particular the issue of indebtedness and over-indebtedness of individuals and related risk in the form of social exclusion. In the practical part of the thesis deals with the analysis of financial education in the family.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Národní strategie finančního vzdělávání, zadlužení, předlužení, exekuce
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, financial education, the framework educational program for basic education, financial education strategy
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení pojmu finanční gramotnost;
- na hledání odpovědi na otázku, proč je důležité se orientovat v oblasti financí;
- na možnosti vzdělávání se v této oblasti (především u žáků ZŠ).
Součástí práce bude kvalitativní výzkum formou rozhovorů se žáky ZŠ zaměřený na zjištění jejich orientace v oblasti financí.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení pojmu finanční gramotnost;
- na hledání odpovědi na otázku, proč je důležité se orientovat v oblasti financí;
- na možnosti vzdělávání se v této oblasti (především u žáků ZŠ).
Součástí práce bude kvalitativní výzkum formou rozhovorů se žáky ZŠ zaměřený na zjištění jejich orientace v oblasti financí.
Seznam doporučené literatury
HALL,Alvin. Peníze za všechny prachy. Praha: Slovart, 2009,96s.ISBN978-80-7391-235-2.
KIYOSAKI,Robert T. Bohaté dítě, chytré dítě. Praha:Pragma, 2003,291s.ISBN978-80-7205-949-2.
KIYOSAKI,Robert T. Nefér výhoda. Praha:Pragma, 2011,286s.ISBN978-80-7349-263-2.
KOCIÁNOVÁ,Helena. Finanční gramotnost v kostce, aneb, co Vás neměl kdo naučit. Olomouc: Anag, 2012,151s.ISBN978-80-7263-767-6.
LANIADO,Nessia. Děti a peníze. Praha: Portál, 2002,118s.ISBN978-80-7178-671-9.
NAVRÁTILOVÁ,Petra. Finanční gramotnost. Kralice na Hané: Computer media, 2012,120s.ISBN978-80-7402-107-7.
SKOŘEPOVÁ,Eva. Chytré pohádky z městské zahrádky, zvířátka ve světě financí. Praha: Grada, 2012,88s.ISBN978-80-2474-374-5.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
HALL,Alvin. Peníze za všechny prachy. Praha: Slovart, 2009,96s.ISBN978-80-7391-235-2.
KIYOSAKI,Robert T. Bohaté dítě, chytré dítě. Praha:Pragma, 2003,291s.ISBN978-80-7205-949-2.
KIYOSAKI,Robert T. Nefér výhoda. Praha:Pragma, 2011,286s.ISBN978-80-7349-263-2.
KOCIÁNOVÁ,Helena. Finanční gramotnost v kostce, aneb, co Vás neměl kdo naučit. Olomouc: Anag, 2012,151s.ISBN978-80-7263-767-6.
LANIADO,Nessia. Děti a peníze. Praha: Portál, 2002,118s.ISBN978-80-7178-671-9.
NAVRÁTILOVÁ,Petra. Finanční gramotnost. Kralice na Hané: Computer media, 2012,120s.ISBN978-80-7402-107-7.
SKOŘEPOVÁ,Eva. Chytré pohádky z městské zahrádky, zvířátka ve světě financí. Praha: Grada, 2012,88s.ISBN978-80-2474-374-5.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Ocetková: Jaké jsou výhody kvalitativního výzkumu - rozhovoru?
- odpověděla dobře
Dr. Ocetková: Proč jste použila pro Váš výzkum strukturovaný rozhovor a ne dotazník?